امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

حداقل میلگرد دیوار برشی

میلگرد از جمله مقاطع فولادی می باشد که در کاربردهای بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر تولیدکنندگان داخلی و خارجی بسیاری جهت تولید و عرضه این مقاطع فولادی فعالیت دارند. البته در نظر داشته باشید که استفاده از آن ها حداقل و حداکثر های خاص خود را دارد. در این مقاله از سری مقالات آهن هایپر قصد داریم حداقل میلگرد دیوار برشی را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشد.

معرفی دیوار برشی

در ابتدای مبحث حداقل میلگرد دیوار برشی باید بدانید که با نیروهای جانبی موثر بر یک سازه به روش های مختلف مقابله خواهد شد. همانطور که می دانید اثر زلزله بر ساختمان ها از دیگر اثرات وارده بر آن ها بسیار متفاوت می باشد. در نظر داشته باشید که ویژگی اصلی زلزله به این صورت است که نیروهای برشی آن به مراتب شدیدتر از سایر نیروهای موثر می باشند. همان طور که ذکر شد قاب خمشی دیوار برشی و یا ترکیبی از آن دو است.

توجه داشته باشید که استفاده از قاب خمشی به عنوان مقاوم در برابر نیروهای جانبی به خصوص زلزله می باشد که احتیاج به جزئیات خاصی دارد که شکل پذیری کافی قاب را به خوبی تامین نماید. این جزئیات از لحاظ اجرایی دست و پاگیر بوده و در صورتی می توان از اجرای دقیق آن ها مطمئن شد که کیفیت اجرا و نظارت در کارگاه بسیار بالا باشد. از لحاظ دیگری می توان گفت دیوار برشی اقتصادی تر از دیگر مصالح می باشد و تغییر مکان ها کنترل خواهد کرد. به گونه ای که برای سازه های بلند قاب به تنهایی در این زمینه جوابگو نخواهد بود.

 

انواع دیوار برشی

 

انواع دیوار برشی

در ادامه مبحث حداقل میلگرد دیوار برشی باید بدانید که این دیوار برشی انواع مختلفی دارد که می‌توان به دیوارهای برشی فولادی، دیوارهای برشی مرکب، دیوارهای برشی مصالح بنایی، دیوار های برشی بتن مسلح و … اشاره کرد. در هر یک از این دیوارها از مصالح مختلفی استفاده خواهد شد.

حداقل میلگرد دیوار برشی

در ادامه مبحث حداقل میلگرد دیوار برشی باید ذکر کنیم که در اثر ترک های مورب از ترکیب برش و خمش ناشی می شود باعث می شود تا مقاومت سایشی دیوار کاهش پیدا کند. امکان دارد مخرب ذخیره شده در نظر گرفته شده برای آن نسبت به همین خاطر در نظر گرفتن دیوارهای برشی علاوه بر افزایش مقاومت باشد باعث خواهد شد تا دیوار به ظرفیت خمشی خود برسد. توجه داشته باشید که در دیوار با فولاد برشی قبل از اینکه ترک های مورب ایجاد شود به خاطر سازگاری فولاد و بتن با کرنش متناظر در بتن خواهد بود که در این موارد ترک خوردگی بتن بسیار کوچک می باشد.

 در نتیجه تنش خاموت ها قبل از ایجاد ترک و بعد از آن از ۲۰ تا ۴۰ مگاپاسکال بیشتر نخواهد شد. در واقع می‌توان گفت میلگرد های برشی مانع ایجاد ترک خواهد شد بلکه پس از ایجاد ترک مورب معمولا تحت تنش قابل توجه قرار می‌گیرد و نقش اساسی در تعامل برش مقطع را به همراه دارد که پس از ایجاد تنش از توانایی بتن در تحمل برش صرف نظر خواهد شد.

 طبق آیین نامه و مبحث نهم مقررات ملی با توجه به روابطی که ذکر شد؛ می توانید میلگرد برشی مورد نظر را طراحی کنید. همچنین در آیین نامه فاصله میلگرد ها نیز اشاره شده است که رعایت فاصله میلگرد های برشی ترک مورب ۴۵ درجه توسط حداقل یک میلگرد برشی ایجاد خواهد شد. این محدودیت برای جلوگیری از تنش فولاد های فشاری مطرح می‌شود. در صورتی که برش از یک مقدار بیشتر شود و حداقل میلگرد دیوار برشی نیز استفاده خواهد شد.

 

حداقل میلگرد دیوار برشی

 

 در نظر داشته باشید که فاصله نزدیک تر آرماتورها در این حالت باعث کاهش ارز ترک های مورب شده و همچنین میلگردها را بهتر مهار خواهد کرد. همچنین باید بدانید که در نظر گرفتن فاصله حداقل برای خاموت را به خاطر مسائل اجرایی و همچنین امکان ویبره زدن می باشد. فولادهای برش عمود بر ترک ۴۵ درجه می باشد. لازم است که به خاطر مسائل اجرایی پورت های برشی قائم ترجیح داده خواهد شد.

معرفی میلگرد برشی

در ادامه مبحث حداقل میلگرد دیوار برشی باید بدانید که یکی از نکات بسیار مهم در سازه های بتنی استفاده از میلگرد های برشی می باشد. چرا که بتن دارای مقاومت کششی بسیار ضعیفی است. این میلگردها جهت افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای برشی در سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای مهار کردن ترک هایی که امکان رشد را دارد؛ کاربرد بسیاری دارد. در برخی مواقع نیروهای برشی وارده بر سطح قطعه بتنی از مقدار مقاومت برشی بتن بیشتر باشد که در اینجا ترک های امکان دارد ایجاد شود که در نتیجه باعث پاره شدن بتن خواهد شد.

 این ترک دارای زاویه ۴۵ درجه تار خنثی را خواهند کرد. در این موارد میلگرد های برشی مورد استفاده قرار می‌گیرد در زلزله معمولاً جهت ترک ها تغییر می کند. همچنین برای سهولت اجرا میلگرد های برشی به جای ۴۵ درجه نسبت به طراحی عمود بر آن طراحی و اجرا خواهد شد. به گونه ای می توان ذکر کرد که میلگرد های برشی می تواند میلگردهای طولی را مهار کنند و از کمانش آن ها جلوگیری کند. این نوع میلگرد ها نسبت به میلگرد های خمشی از سایز و قطر کوچک تری برخوردار است.

 

معرفی میلگرد برشی

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، ناودانی، سپری و … می باشد. این مقاطع فولادی را می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره‌مند شوید. بهتر است بدانید که تمامی این مقاطع در سایز ها و اندازه های مختلفی موجود است. همچنین این محصولات توسط برترین تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید شده اند که از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است. پی با اطمینان خاطر جهت سفارش این مقاطع اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

حداقل میلگرد دال

حداکثر فاصله میلگرد ها

حداکثر فاصله میلگرد حرارتی

https://ahanhyper.com//?p=29560

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *