امروز : سه‌شنبه 16 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

حداقل میلگرد دال

توجه داشته باشید جهت تکمیل سازه ها معمولاً برای ساخت سقف از روش‌های مختلفی استفاده خواهد شد. دال بتنی نوعی از سقف ها می باشد که به صورت یکپارچه بوده و از مصالح مختلفی همچون فولاد و بتن ایجاد می شود. در ساخت این سقف باید استانداردهای لازم را رعایت نمائید. با توجه به حساسیتی که در ساخت سقف سازه های بزرگ و دهانه وسیع وجود دارد؛ برای قرار دادن میلگرد دال باید استانداردهای بین المللی استفاده شود که از اهمیت بالایی برخوردار است.

 توجه داشته باشید که مهندسان و متخصصان توسط بررسی نکات اجرایی جهت ساخت سقف با میلگرد دال با توجه به رعایت نکات ایمنی و کاربرد سازه محکم بنا خواهد کرد. با توجه به مبحث حداقل میلگرد دال باید بدانید که رعایت آیین نامه های لازم برای آرماتور بندی دال بتنی کمک خواهد کرد تا توسط ترکیب خاص میلگرد ها را در کنار یکدیگر چیده و مقاومت بتن شکننده در برابر نیروهای کششی افزایش پیدا خواهد کرد.

رعایت حداقل میلگرد دال جهت ایجاد سازه و بررسی محدود حداقل و حداکثر آرماتور در دال از اهمیت بالایی برخوردار است که باید مهندسان و معماران به آن توجه کنند.

 

نکات اجرایی حداقل میلگرد دال

 

نکات اجرایی حداقل میلگرد دال

با توجه به مبحث حداقل میلگرد دال باید بدانید که اهمیت رعایت نکات لازم جهت میلگرد گذاری دال به گونه ای است که امروزه تمامی مهندسان سازه توسط نرم افزارهای طراحی سعی می کنند تا تعداد میلگردهای لازم را در نظر بگیرند. توجه داشته باشید که طراحی دال و به کار بردن شرایط لازم جهت اجرای سازه تنها محدود به کنترل خیز دال و فروش پانک در نرم افزار ها نخواهد بود. نکاتی را باید برای اجرای میلگرد دال در نظر بگیرید.

 در نظر داشته باشید اگر میلگرد گذاری دال به صورت یک طرفه باشد؛ جهت تحمل خمش باید در آن ها در یک طرف آرماتور گذاری شود. توجه داشته باشید که موارد بسیاری همچون دال های توپر، دال های مرکب بتنی و دال های غیر مرکب مورد بررسی قرار می گیرند. بهتر است بدانید با توجه به تنش های حرارتی و همچنین مبحث جمع شدگی بتن نکات لازم جهت رعایت حداقل میلگرد دال از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌باشد.

 در نظر داشته باشید جهت میلگرد گذاری دال معمولاً با توجه به شرایط سازه آرماتور یا میلگرد های مختلفی از آن استفاده خواهد شد. به عنوان مثال می‌توان گفت میلگرد خمشی، میلگرد حرارتی، میلگرد مستقیم و میلگرد مونتاژ سنجاقی در آرماتور گذاری دال یک طرفه معمولاً به عنوان میلگرد های مصرفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شایان ذکر است که نوع استفاده از آرماتور ها در میلگرد گذاری دال به گونه‌ای است که باید ناحیه فشاری طالق بالا و بارگذاری گسترده را در نظر بگیرید و به این صورت می‌توانید استحکام سازه را افزایش دهید.

با توجه به مبحث حداقل میلگرد دال باید بدانید که در برخی موارد شرایط ساختمانی به گونه ای است که میلگرد دال بدون تیر مورد استفاده قرار می گیرد. اگر در ایجاد سازه دال ها با تیر مورد استفاده قرار گیرد؛ آماتور های خمشی به همراه آرماتور های ویژه ای در گوشه های دال تحت بارگذاری استفاده خواهد شد. توجه داشته باشید که رعایت نکات مهم و بررسی ابعاد سازه جهت حداقل میلگردهای از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است.

حداقل میلگرد دال بتنی چقدر است؟

در ادامه مبحث حداقل میلگرد دال باید بدانید که دال بتنی یکی از انواع سقف ها است. همانطور که ذکر شد این نوع سقف از بتن و فولاد به صورت یکپارچه ساخته می شود. در نظر داشته باشید که دال ها با توجه به دهانه بزرگ نسبت به دهانه کوچک در دو گروه دال یک طرفه و دال دو طرفه وجود دارد. زمانی که دهانه بزرگ نسبت به دهانه کوچک از دو عدد بیشتر باشد؛ دال روی دو لبه مقابل جای می گیرد و به آن دال یک طرفه می گویند.

 

حداقل میلگرد دال بتنی چقدر است؟

 

در دال های یک طرفه بارهای وارد شده در جهت طول انتقال داده می شود که در جهت دهانه های کوچک میلگرد طولی حداقل باید تعبیه شود. در صورتی که نسبت دهانه بزرگ دال به نسبت دهانه کوچک از عدد دو کمتر باشد؛ توسط تکیه گاه به خود پشتیبانی خواهد شد و در اینجا دال از نوع دو طرفه می باشد. توجه داشته باشید که در این حالت باید میلگردها در هر دو جهت به کار گرفته شود که نیرو در راستای طول و عرض انتقال داده شود.

 حداقل میلگرد دال به دو فاکتور بتن و میلگرد مصرفی وابسته می‌باشد. توجه داشته باشید در آیین نامه ویرایش حداقل گذاری داخل خمشی به Ag0.0018 محدود خواهد شد. همچنین در نظر داشته باشید که فاصله کمتر از ۵ برابر ضخامت دال و ۳۰ سانتی متر باید در نظر گرفته شود.

با توجه به مبحث حداقل میلگرد دال باید بدانید که در سازه ها به خاطر وجود محدودیت های اجرایی از میلگرد های برشی استفاده نخواهد شد. البته در نظر داشته باشید که در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان جهت اجرای ساختمان میلگرد باید دال یک طرفه و دوطرفه عمل شود.

ضوابط اجرایی حداقل میلگرد دال

ضوابط اجرایی حداقل میلگرد دال معمولا با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود. در دال یک طرفه معمولاً دال ها در یک امتداد جهت تحمل خمشی میلگرد گذاری طراحی خواهد شد. بهتر است بدانید در این سازه ‌ها در جهت عمود نیاز به میلگرد های خمشی می باشد و میلگرد دال دوطرفه در دو جهت تحت خمش قرار خواهند گرفت. از اینرو در دو طرف نیز میلگرد گذاری انجام می شود. دال های دو طرفه دارای دال های مرکب بتنی، دال های غیر مرکب و دال با تیپ های دوطرفه و … است.

 

ضوابط اجرایی حداقل میلگرد دال

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … می باشد. شما بازدید کنندگان عزیز از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ می توانید تمامی مقاطع فولادی را در سایز ها و اندازه های مختلف تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و به صورت کاملا رایگان اطلاعات لازم را دریافت نمایید. کیفیت انواع میلگردها جهت استفاده در قسمت های مختلف ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین خاطر مجموعه آهن هایپر همواره در تلاش است تا محصولات با کیفیتی را تولید و عرضه کند که با اطمینان خاطر می توانید تمامی این مقاطع فولادی را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

حداقل میلگرد شمع

حداقل میلگرد دیوار برشی

حداقل میلگرد در فونداسیون

https://ahanhyper.com//?p=29509

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *