امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تیرآهن راه پله

تیرآهن از جمله پرکاربردترین و پر استفاده ترین مقاطع فولادی می باشد که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. تیرآهن راه پله از جمله محصولاتی است که در قسمت راه پله ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که می دانید ابعاد و اندازه های راه پله برای اسکلت بتنی و اسکلت فلزی به صورت یکسان می باشد.

 اما در نظر داشته باشید اجرای راه پله در اسکلت بتنی و فلزی تفاوت‌های بسیاری دارد. در مرحله اول اجرای راه پله در اسکلت های فلزی طراحی و محاسبه آن برای بار وارده بر شمشیری راه پله می باشد. در مراحل بعدی تیرآهن ها معمولاً با توجه به ابعاد شمشیری در نقشه ها برش داده خواهد شد و دچار خم شدگی شده که در محل مناسب نصب می شوند. برای استفاده تیرآهن راه پله باید حتما از شمشیری پله استفاده کرد.

تعریف شمشیری پله

همانطور که می دانید پله ها این امکان را به افراد می دهند که از طبقه ای به طبقه دیگر بروند که برای این کار امکان لازم است که سطح شیب دار بین دو طبقه اجرا شود. توسط اجرای این رمپ بین دو طبقه ایجاد خواهد شد و تردد را ممکن پذیر می کند. اما در نظر داشته باشید که برای تردد راحت تر از روی سطح شیب دار در مراحل پایانی نازک کاری ساختمان پلکانی راه پله ایجاد خواهد شد.

بهتر است بدانید که این سطح در سازه های اسکلت فلزی معمولا یک شیب می باشد که بر روی تیرآهن اجرا خواهد شد. حداقل از دو تیرآهن شمشیری تشکیل شده است؛ در صورت نیاز امکان دارد تعداد آن افزایش پیدا کند که این بستگی به نظر طراح راه پله دارد.

 

تعریف شمشیری پله

 

پروفیل های مورد استفاده در اجرای راه پله

تیرآهن راه پله برای ساخت شمشیری متداول می باشد. تیرآهن استاندارد برای شمشیری باید دارای مقطعی برابر IPE140 باشد. توجه داشته باشید که تیرآهن شمشیری دارای شکلی به حالت شکسته می باشد که در محل زاویه یا شکستگی دو جوش وجود دارد. در محل این دو جوش پروفیل ضعف بیشتری دارد و باید از طرفین تقویت شود که در اینجا برای تقویت آن از ورق پلیت استفاده خواهد شد.

 جالب است بدانید که هر تیرآهن در نهایت باید به صفحه ستون پل یا پاگرد اتصال داده شود که بین اتصال از جوش استفاده می شود. همچنین علاوه بر تیرآهن راه پله باید از میلگرد مهار نیز جهت مهار کردن و اتصال تیر آهن های شمشیری پله به قطر ۱۴ میلیمتر و همچنین برای اتصال صفحه ستون به درون فوندانسیون از میلگرد بولت با قطر ۲۰ میلیمتر استفاده خواهد شد.

محاسبه طول و زاویه تیرآهن راه پله

 همان طور که می دانید راه پله به زاویه خمش شمشیری فلت بستگی دارد که شما باید زاویه آن را محاسبه نمایید. با توجه به اینکه راه پله شیب دارد؛ به آن شمشیری پله می‌گویند و از تیر آهن جهت شمشیری استفاده می شود. روش های بسیاری برای محاسبه کردن شیب شمشیری وجود دارد که شما می توانید از انواع روش ها استفاده نمایید.

 از جمله آسان ترین و متداول ترین روشی که مورد استفاده قرار می گیرد؛ این است که توسط حاصلضرب ارتفاع پله با عدد ۱.۶۲ می توانید شیب شمشیر را محاسبه نمایید. عددی که توسط این روش به دست می آید؛ بسیار دقیق بوده و به همین خاطر شیب شمشیر ایده‌آل خواهد شد. شیب و طول شمشیری راه پله نیاز به محاسبات دقیقی دارد؛ به همین خاطر هزینه ساخت آن نیز بسیار مهم است. توجه داشته باشید که تیرآهن بخش اصلی شمشیری را شکل خواهد داد که به آن تیرآهن راه پله می گویند.

 

محاسبه طول و زاویه تیرآهن راه پله  

 

مراحل ساخت شمشیری راه پله

توجه داشته باشید مرحله اول ساخت شمشیر راه پله و طراحی آن باید توسط توجه به میزان بارهای وارده انجام شود. در مرحله بعد تیرآهنی که دارای سطح مقطع Z مایل یا کشیده استفاده می شود. برای این کار باید پله و افقی پاگرد یعنی ابتدا و انتهای تیر آهن اندازه گیری شود. این بخش ها به شکل مثلث با زاویه مشخص برش خواهد خورد.

این برش ها از قسمت جان تیرآهن و بال پایینی آن انجام خواهد شد که بال بالایی به صورت دست نخورده و سالم باقی می ماند. پس از انجام برش های لازمه توسط پتک ها تیرآهن را در قسمت برش خورده جوش خواهند داد که باعث می شود تا شکل پایانی شمشیری پله فرم لازم را بگیرد.

 پس از اینکه تیرآهن خم شد باید منتظر بماند تا آهن ها خنک شود. پس از این که به صورت کامل خنک شد در محل برش و خمش جوش داده خواهد شد و به یک دیگر اتصال داده می شود. سپس سطح آن کاملا صاف و یکدست خواهد شد. در صورتی که گل جوشی تشکیل شده باشد در اینجا به صورت کامل از بین خواهد رفت. برای قسمتی که جوش داده شده است برای اینکه تقویت شود؛ از ورق های تقویتی استفاده خواهد شد.

 

مراحل ساخت شمشیری راه پله

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

در این مقاله تیرآهن راه پله را مورد بررسی قرار دادیم که به آن شمشیری پله نیز می گویند. توجه داشته باشید که شما برای اینکه بتوانید راه پله را با ایمنی بالا بسازید؛ باید سعی کنید از مقاطع فولادی با کیفیت استفاده کنید. با توجه به گسترش ساخت و ساز؛ کارخانه های بسیاری جهت تولید و عرضه انواع مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن ها فعالیت دارند. به همین خاطر شما نیز باید سعی کنید اطلاعات درباره آن دریافت کنید بدون شک در این صورت مقاطع باکیفیتی را تهیه کرده و از آن بهره مند خواهید شد.

 پیشنهاد ما به شما عزیزان فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد. این فروشگاه با توجه به شناخت جامعه و همکاری با برترین تولید کنندگان؛ بهترین و باکیفیت ترین مقاطع فولادی را تهیه و عرضه می کند. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد می توان به انواع میلگرد،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … اشاره کرد که در تمامی سایز ها و انواع مختلف در فروشگاه وجود دارد. با اطمینان خاطر جهت تهیه مقاطع فولادی از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید. در هر مرحله خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز کافیست با کارشناسان خبره مجموعه در تماس بوده و اطلاعات لازم را دریافت نمایید. امیدواریم محصول مناسب و با کیفیتی را تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

تیرآهن پیش ساخته

تیرآهن برای سقف

https://ahanhyper.com//?p=26469

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *