امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تیرآهن برای سقف 

تیرآهن از جمله اجزاء بسیار مهم در ساختمان سازی می باشد که نیروهای خمشی و برشی وارده بر سازه را تحمل می کند. به همین خاطر قرار دادن تیر آهن در ساختمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نکات بسیار مهمی که قبل از ساخت یک بنا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ برآورد تقریبی متریال و هزینه ساخت بنا می باشد.

با توجه به اینکه استفاده تیرآهن برای ساختمان سازی چند طبقه امروزه بسیار زیاد می باشد؛ پس از صحنه قابل توجهی از هزینه ساخت ساختمان به تیرآهن تعلق می گیرد. اما توجه داشته باشید که استفاده تیرآهن برای سقف از اهمیت بالایی برخوردار است و در روش های مختلفی برای استفاده در سقف از نوع تیرآهن می توان استفاده کرد. به عنوان مثال از قدیم یکم سقف طاق ضربی وجود دارد که در آن بیشترین کاربرد و بیشتر این نیروها بر عهده تیر آهن می باشد.

 انواع تیرآهن برای سقف بر اساس نقش آن ها

از تیرآهن های مختلفی می توانید به عنوان تیرآهن برای سقف استفاده نمایید. اما در نظر داشته باشید که انتخاب نوع آن از اهمیت ‌فوق العاده‌ای برخوردار است. افرادی که که با این محصولات و مقاطع سر و کار دارند؛ می ‌توانند با توجه به کاربرد آن نوع مناسبی را انتخاب کنند؛ پس باید این کار را به افراد کاربلد بسپارید. برخی از انواع تیرآهن برای سقف با توجه به نقش آن عبارتند از:

شاه تیر یا تیر اصلی

توجه داشته باشید که شاه تیر یا تیر اصلی جزء باربر اصلی در سقف به شمار می رود که بارها از سقف شده و این بار ها را به ستون ها منتقل می کند. همانطور که پیداست این نوع تیر اصلی بوده و مرغوب بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است و معمولاً سازندگان سعی می کنند تا در این مورد از تیرهای با سایز بیشتر حدود ۲۰ و ۲۲ استفاده کنند تا به خوبی بتواند بار های وارد شده به آن را تحمل کند.

 

 انواع تیرآهن برای سقف بر اساس نقش آن ها

 

تیرچه یا تیر فرعی

این نوع تیرآهن که یکی از انواع تیرآهن برای سقف می باشد؛ سبک بوده و بار سقف را به شاه تیر ها انتقال خواهد داد. توجه داشته باشید که این تیرها به صورت مستقیم به تیرهای اصلی اتصال داده نمی‌شوند و همانطور که از نامش پیداست به صورت فرعی می باشد.

تیر کلاف

بهتر است بدانید که تیر کلاف همان تیره افقی می باشد که به دو تیر عرضی در سقف یا خرپای سقف اتصال داده خواهد شد. این نوع تیرآهن تمامی بار وارده به خوبی تحمل خواهد کرد و به همین خاطر در سقف مورد استفاده قرار می گیرد.

پرکاربردترین انواع تیرآهن برای سقف با توجه به سایز آن

 توجه داشته باشید که از تیرآهن با سایزهای مختلفی می توان جهت استفاده در سقف بهره مند شد. اما در نظر داشته باشید که شما باید با توجه به محل زندگی و نوع سازه بتوانید سایز مناسب آن را تشخیص دهید. برخی از پرکاربردترین انواع تیرآهن برای سقف را با توجه به سایز آن برای شما عزیزان بیان می کنیم تا بهتر و راحت تر بتوانید مقطع فولادی مناسبی را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

 تیرآهن سایز ۱۲

تیرآهن سایز ۱۲ از جمله انواع تیرآهن برای سقف می باشد که با توجه به سایز مناسبی که دارد؛ بیشترین کاربرد را به همراه خواهد داشت. این نوع تیرآهن با محدوده وزنی بین ۱۰.۶۴ الی ۲۶.۸ کیلوگرم در هر متر استاندارد تولید و عرضه خواهد شد. بیشترین کاربرد این نوع تیرآهن برای پوشش سقف سازه و تیر می باشد. به همین خاطر تمامی کارخانه ها سعی می کنند تا این نوع سایز های پرکاربرد را با مواد اولیه و متریال باکیفیت و مرغوب تولید و عرضه کنند.

 تیرآهن سایز ۱۴

از جمله انواع تیرآهن برای سقف؛ تیرآهن سایز ۱۴می باشد. محدوده وزن مقطع فولادی بین ۱۲.۹ تا 33.7 کیلوگرم می باشد. در تمامی کارخانه های تولیدی آهن آلات جهت تولید این نوع تیرآهن اقدام می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت تیرآهن ۱۴ علاوه بر پوشش سقف سازه در ساخت ستون، نعل و تیر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. نوع سنگین تیرآهن بوده و با توجه به وزن آن در قسمت هایی که نیاز به تحمل نیروی بیشتری داشته باشد؛ مورد استفاده قرار می گیرد.

 تیرآهن سایز ۱۶

طبق استاندارد تیرآهن سایز ۱۶ از جمله تیرآهن هایی می باشد که دارای وزن متغیر ۱۵.۸ ۴۱.۶ کیلوگرم در هر متر است و از جمله تیراهن برای سقف به شمار می‌رود و در پوشش سقف تاثیر بسزایی دارد.

تیرآهن سایز ۱۸

از انواع تیرآهن برای تیرآهن سقف می توان به تیرآهن ۱۸ اشاره کرد؛ از جمله سایز های کاربردی تر می باشد. با استفاده از استانداردهای مختلفی IPE،INP  و IPB  تولید و عرضه می شود؛ وزن هر متر آن حدود ۱۸.۱۸ تا ۴۹.۵۱ کیلوگرم می باشد. البته در نظر داشته باشید که این نوع مقطع فولادی با توجه به وزن بالایی که دارند؛ معمولاً در سازه های بزرگ و سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تیرآهن سایز ۱۸

 

تیرآهن سایز ۲۰

تیرآهن ۲۰ نیز در وزن ۲۲.۴ تا ۶۰ کیلوگرم تولید می شود که از این تیرآهن برای سقف بزرگ در سازه های بزرگ و یا در طبقات زیرین استفاده خواهد شد.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

زمانی که بخواهید تیرآهن برای سقف تهیه کنید، باید سعی کنید از با کیفیت ترین نوع تیرآهن ها استفاده کنید؛ چرا که ایمنی و امنیت سازه را بر عهده دارد. پیشنهاد ما به شما فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باش.د این فروشگاه با برترین کارخانه های تولید کننده مقاطع فولادی از جمله تیرآهن فعالیت دارد. به همین خاطر تمامی محصولاتی که عرضه می کند از کیفیت بالا برخوردار بوده و همچنین از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه و مناسب است.

 بازدید کنندگان عزیز در سراسر ایران می توانید به صورت اینترنتی مقاطع فولادی مورد نظر خود را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  سفارش دهید. همچنین در نظر داشته باشید که مقاطع دیگری همچون نبشی، پروفیل های ساختمانی، ورق ها و … توسط این مجموعه ارائه می گردد. تمامی محصولات در سایز های مختلف و همچنین انواع مختلف موجود است که شما با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید از نوع مناسب آن بهره مند شوید. در صورتی که برای انتخاب و خرید نیاز به راهنمایی داشته باشید نیز کافیست با کارشناسان فروش مجموعه آهن هایپر در تماس باشید و به صورت کاملا رایگان تمامی مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

تیرآهن راه پله

جک سقفی چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=26460

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *