امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت های لوله مانیسمان و لوله درزدار

لوله های مانیسمان و لوله های درزدار از جمله لوله های پر استفاده در صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز می باشد. در این مطلب قصد داریم تفاوت های لوله مانیسمان و لوله درزدار را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید لوله های فلزی معمولا به دو دسته اصلی لوله های مانیسمان و لوله های درزدار تقسیم بندی می شوند. هر یک از انواع لوله ها در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین در سایز های مختلف تولید و روانه بازار خواهد شد.

لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان از جمله لوله های فلزی می باشند که در فرایند ساخت آن ها هیچگونه درز جوشی در طول لوله پیدا نمی شود به نوعی به آن لوله بدون درز گفته خواهد شد. توجه داشته باشید فرایند ساخت لوله مانیسمان ورق های فولادی می باشد که با روش های غلتک نورد، حرارت، کشش و… ساخته و تولید خواهد شد.

بخاطر ساختار یکپارچه و مقاومت ساختاری مناسبی که این لوله ها دارد سیالات را با دما و فشار بالا انتقال خواهند داد. توجه داشته باشید روش های خاصی برای تولید این لوله ها استفاده می شود که باعث می شود تا قیمت لوله های مانیسمان نسبت به لوله های دیگر موجود در بازار بیشتر باشد.

 

تفاوت های لوله مانیسمان و لوله درزدار

 

کاربرد لوله مانیسمان

از لوله های مانیسمان در کاربردهای بسیاری استفاده می‌شود. برخی از کاربرد های لوله مانیسمان عبارتند از:

  • استفاده در خطوط فشار قوی
  • همچنین استفاده در خطوط صنایع غذایی و دارویی
  • استفاده در خطوط هیدرولیک
  • استفاده خطوط نفت و گاز

و…

انواع لوله های مانیسمان

لوله های مانیسمان با توجه به نسبت قطر به ضخامت در تقسیم بندی های مختلفی وجود دارند. برخی از انواع لوله های مانیسمان عبارتند از:

  • لوله مانیسمان رده سبک
  • مانیسمان رده ۴۰
  • لوله مانیسمان رده ۸۰
  • لوله مانیسمان رده ۱۶۰

لوله درزدار

بهتر است بدانید لوله های درزدار معمولا به لوله های گفته می‌شود که با جوش دادن لبه ورق های مستطیل شکل خم کردن و شکل‌دهی به آن ها تولید می‌شوند. عرض هر ورق و مستطیل که این لوله ها از آن تولید می‌شوند در اصل همان محیط خارجی لوله می باشد که می توانید برای محاسبه قطر داخلی و خارجی لوله از آن استفاده نمایید.

بهتر است بدانید اتصال دو لبه لوله به دو روش مقاومت الکتریکی و زاویه الکتریکی انجام خواهد شد. در واقع جریان الکتریکی با فرکانس بالا بین دو لبه مستطیل فولادی اعمال شده و باعث می‌شود توسط اتصال به یکدیگر به خوبی تشکیل شوند.

لوله های درزدار در خطوط انتقال سیالات پرفشار و با دما مختلف در مناطق مختلف از اعماق دریا تا دل کوه ها و نواحی سردسیر، قطب استفاده خاهد شد. لوله های درزدار یا درز جوش مستقیم و لوله‌های درز جوش اسپیرال دو روش عمده در تولید لوله های درزدار حساب می شود.

با توجه به تکنولوژی روز دنیا و با توسعه فناوری های طراحی و تولید لوله درز جوش اسپیرال امروزه لوله‌های قطور درز جوش اسپیرال به صورت اقتصادی تولید و ساخته می شوند.

روش تولید لوله درزدار به این صورت است که ابتدا ورق فولادی برش داده شده و پس از آن به شکل دایره در می‌آیند. در مرحله آخر درزی که بر روی لوله ها به وجود آمده است جوش داده می‌شود و سپس به مرحله آزمایش ارسال می شود. بهتر است بدانید به این روش تولید نورد می گویند.

تفاوت های لوله مانیسمان و لوله درزدار

در ادامه مبحث تفاوت های لوله مانیسمان و لوله درزدار باید ذکر کنیم که این لوله ها معمولاً تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند که باعث شده است در کاربرد و همچنین ضخامت با یکدیگر تفاوت داشته باشند. برخی از تفاوت های لوله مانیسمان و لوله درزدار عبارتند از:

تفاوت در ظاهر

بهتر است بدانید از لحاظ ظاهری لوله مانیسمان در بدنه هیچ درز جوشی وجود ندارد و به صورت یکپارچه تولید می‌شود. لوله های درزدار در بدنه دارای خط جوش بوده که به راحتی قابل رویت می باشد.

لوله های مانیسمان یا لوله های بدون درز به صورت یکپارچه می باشد و توسط فرایند نورد ساخته و تولید خواهد شد. در صورتی لوله های درزدار از ورق فولادی توسط خم کردن و جوش دادن لبه ورق ها به یکدیگر تولید و ساخته می‌شوند.

تفاوت در استحکام

بهتر است بدانید اگر در ساخت لوله ها از یک آلیاژ یکسان استفاده شود و ویژگی های ابعادی یکسانی برقرار باشد معمولاً لوله های درزدار نسبت به لوله های مانیسمان دارای تعامل فشار پایین تری می باشد.

 

تفاوت های لوله مانیسمان و لوله درزدار

 

تفاوت در ابعاد

یکی دیگر از تفاوت‌های لوله مانیسمان و لوله درزدار تفاوت در ابعاد می باشد. معمولاً لوله های درزدار در سایزهای بزرگ تولید نمی شوند چرا که جوشکاری برای سایز های بزرگ سخت می باشد. به همین خاطر برای سایز‌های بزرگ از لوله های مانیسمان استفاده می‌کنند.

تفاوت در ضخامت

بهتر است بدانید لوله های درزدار به ضخامت ورق های فولادی لوله را از آن تولید می‌کنند بستگی دارد یعنی برابر ضخامت ورق ها خواهد بود. ولی لوله های مانیسمان در سایز های بزرگ پر کاربرد بوده و ضخامت آن ها نیز از تنوع خوبی برخوردار می باشد.

تفاوت از نظر اقتصادی

توجه داشته باشید لوله های درزدار بسیار مقرون به صرفه تر از لوله‌ها مانیسمان می باشند و زمان تولید کمتری نیز نسبت به لوله مانیسمان دارد. اما بهتر است بدانید هر یک از این لوله ها با توجه به روش خاصی ساخته شده و در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

آهن هایپر ارائه دهنده انواع لوله های مختلف از جمله لوله های مانیسمان و لوله های درزدار می باشد. این لوله ها با کیفیت بالا توسط کارخانه‌های داخلی و خارجی برتر و مطرح تولید و روانه بازار شده است.

توجه داشته باشید شما بازدیدکنندگان گرامی در صورت نیاز به انواع لوله های صنعتی از جمله لوله مانیسمان و لوله های درزدار می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید و این محصولات را با کیفیت بالا تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

تمامی لوله هایی که توسط این مجموعه ارائه می گردد از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. با اطمینان خاطر می توانید این لوله‌ها را تهیه کرده و در کاربردهای مختلفی از آن بهره مند شوید. در هر مرحله از خرید که نیاز به اطلاعات بیشتر داشته باشید می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان اهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

تفاوت tube با pipe در چیست؟

چرا از لوله مانیسمان استفاده کنیم؟

https://ahanhyper.com//?p=18984

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *