امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت میلگرد A1 A2 A3 A4 و مشخصات مکانیکی و کاربرد آن ها

تفاوت میلگرد A1 A2 A3 A4 و مشخصات مکانیکی و کاربرد آن ها شما را با این میلگرد ها آشنا می کند. از جمله مشخصات مکانیکی میلگرد می توان به موارد زیر اشاره کرد. انواع میلگردها مشخصات مکانیکی گوناگونی دارند و همین موضوع باعث شده است تا ویژگی های منحصر به فرد داشته باشند. استحکام کششی و ویژگی‌ های خمش، جوش پذیری میلگردها از جمله ویژگی های انواع میلگرد ها است.

ویژگی های میلگردها :

  • استحکام کششی

همان‌ طور که می‌دانید بتن  به تنهایی مقاومت کافی نداشته و برای افزایش مقاومت آن ها از میلگردها استفاده می‌ کنند. به همین دلیل میزان استحکام کششی در میلگرد ها از جمله فاکتورهای مهم است که بر روی استحکام بتن تاثیر می گذارد.

در مورد تقسیم بندی میلگرد ها باید بگوییم که میلگرد به دسته بندی های گوناگون مانند میلگردهای A1 A2 A3 A4 تقسیم بندی می شوند. میلگرد a۴ دارای میزان استحکام کششی است. همچنین میلگردهای A1 یک مقدار استحکام کششی بسیار پایینی دارد.

  • استحکام تسلیم

در میلگرد ها استحکام تسلیم مانند مقاومت کششی بسیار مهم است. در نقطه استحکام تسلیم میلگرد تغییر شکل می‌ دهد و میلگردها بر اساس حداقل استحکام تسلیم شناخته شده هستند.

در کنار میلگرد عددهای قرار دارد که نشان دهنده حداقل استحکام تسلیم آنها هستند، به عنوان مثال میلگرد a1 را به نام حاج ۲۴۰ می شناسند. میلگرد A1 یک مقدار استحکام تسلیم بسیار پایینی داشته و میلگرد a4 استحکام تسلیم بالاتری دارد.

 

تفاوت میلگرد A1 A2 A3 A4 و مشخصات مکانیکی و کاربرد آن ها

 

  • ازدیاد طول نسبی:

از جمله فاکتورهای مهم در انتخاب میلگرد تغییر طول نسبی آن است. تغییر طول نسبی این میلگردها بعد از تنش تسلیم بر روی میلگرد ها تأثیر بسیار زیادی می گذارد و به همین دلیل این فاکتور می‌ تواند در انتخاب نوع میلگرد تاثیر زیادی داشته باشد. ویژگی خمش به همراه چنین ویژگی کاملا به میزان انعطاف میلگرد ها وابسته است.

به عنوان مثال میلگرد a1 میلگرد های نرم بوده که دارای انعطاف پذیری بالا و استحکام کم است. وجود چنین انعطاف پذیری و نرمی باعث شده است که اینگونه میلگردها ویژگی و کاربرد منحصر به فردی داشته باشند، چرا که میلگرد a1 به دلیل انعطاف پذیری بالا دارای طول بیشتری است.

طول میلگرد نسبت به میلگرد های دیگر بیشتر می باشد. البته میلگرد a2 جزو مقاطع نیمه سخت  و میلگردهای a3 و a4 جزو میلگرد های سخت هستند.

  • ویژگی خمش :

ویژگی خمش نشان دهنده مقاومت و استحکام میلگرد در برابر عواملی مانند شکستگی یا پاره شدگی است. هنگامی که میلگرد خم می‌ شود ممکن است ترک بردارد یا شکسته شود و به همین دلیل این ویژگی در این هنگام اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند.

در مورد انواع میلگرد باید بگوییم که میزان خمیدگی میلگرد a1 از  میلگرد های دیگر بالاتر است. البته ویژگی خمشی میلگرد ها بسته به سایز آنها متفاوت است. چرا که ویژگی خمش به سایز میلگرد ها وابسته می‌ باشد.

  • ویژگی خستگی:

در حقیقت فولاد در برابر تنش های گوناگون قرار می‌ گیرد و باعث می شود تا میلگرد بشکند. این تنش ها ممکن است به میلگرد آسیب وارد کنند و باعث ترک گرفتن میلگردها شود. لذا سبب می شود تا سازه قبل از اینکه به مقاومت تسلیم و کششی برسد، بشکند. ویژگی خستگی بستگی به شکل پذیری مقاطع فولادی دارد.

از آنجا که میلگردهای  a1  ارتفاع پذیری بالایی دارند  لذا در برابر عواملی مانند خستگی و ضربه مقاومت بسیار بالایی دارند. امروزه عواملی مانند پیشرفت تکنولوژی و فناوری باعث شده است تا مقاطع فولادی با کیفیت بالاتر و استحکام تسلیم و کشی خوب تولید شوند.‌

 

کاربرد میلگردهای A1, A2, A3, A4

 

کاربرد میلگردهای A1, A2, A3, A4

کاربرد میلگردهای مختلف را در زیر به صورت جزئی توضیح می دهیم.

  • کاربرد میلگرد A1 :

از آنجا که میلگرد A1 انعطاف پذیری بالاتری نسبت به دیگر میلگردها دارد، لذا باعث شده  که در رده های نرم قرار گیرد و در صنعت هایی مانند صنعت میخ سازی استفاده  شود. این نوع میلگرد راحت تر برش خورده یا خم می شود، به همین دلیل این میلگردها در جوشکاری ها و آهنگری ها کاربرد دارند.

از این میلگردها در آرماتوربندی به عنوان دورپیچ استفاده می شود چرا که بر روی بدنه این میلگردها هیچگونه آج وجود ندارد. همچنین  میلگرد A1 به عنوان میلگرد حرارتی در سقف های تیرچه بلوک استفاده می‌ شود.

  • کاربرد میلگرد A2 :

نام  این میلگرد، میلگرد ساختمانی است و در ساختمان سازی کاربردهای گوناگونی دارد.  میلگرد A2 کاربرد بالایی در خاموت داشته  و در  تیر و تیرچه ها  و ستون های بتنی استفاده می شود. اما توجه داشته باشید که بر روی این میلگردهای جوشکاری نکنید.

  • کاربرد میلگرد A3 :

این نوع میلگرد نیز به نام میلگرد ساختمانی شناخته شده است. میلگرد A3 در دیوارهای برشی و پی ها یا فونداسیون و بتن ریزی یا به طور کلی در ساختمان سازی استفاده می‌ شود. این نوع میلگردها به عنوان میلگردهای طولی کاربرد دارند. البته میلگرد a3 شکل پذیری خوبی نداشته و شکننده هست و به همین دلیل در جوشکاری استفاده نمی‌ شود.

  • کاربرد میلگرد A4 :

میلگرد A4 در ایران استفاده زیادی نمی شود.  بیشتر کارخانه‌ های تولیدی میلگردهای دیگر را تولید می‌ کنند. کاربرد این گونه میلگردها در سازه های سنگین است. البته از این میلگردها در ساخت سازه های بتن آرمه استفاده می کنند.

 

تفاوت میلگرد A1 A2 A3 A4

 

سخن پایانی

در این مطلب در مورد تفاوت میلگرد A1 A2 A3 A4 و مشخصات مکانیکی و کاربرد آن ها صحبت شد. از جمله مشخصات میلگرد می توان به استحکام کششی و استحکام تسلیم ویژگی خستگی، ویژگی خمش،  طول نسبی اشاره کرد.

اینگونه میلگرد ها کاربرد های زیادی دارند و در صنایع ساختمان سازی و ساخت سازه های سنگین استفاده می شوند. کاربرد میلگردهای مختلف باعث شده  تا در صنایع مختلف استفاده شوند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

نحوه تشخیص میلگرد a2 و a3

تفاوت میلگرد A3 و A4 در چیست؟

کاربرد میلگرد a2 و a3

https://ahanhyper.com//?p=19025

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *