امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

برای جلوگیری از زنگ زدن آهن چه باید کرد؟

در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی سوال برای جلوگیری از زنگ زدن آهن چه باید کرد؟ بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید آهن و فولاد از جمله قطعات مستعد خوردگی هستند. در صورتی که این فلزات به مدت طولانی در محیطی مرطوب کننده قرار بگیرند؛ دچار اکسید شده و خواص خود را از دست خواهند داد. به طور کلی می‌توان گفت اصلی ترین و رایج ترین عامل زنگ زدگی فولاد و آهن آلات؛ قرار گرفتن در مجاورت رطوبت می باشد. قبل از آنکه بخواهید از زنگ زدن آهن جلوگیری کنید؛ باید ابتدا انواع زنگ آهن را بشناسید.

با توجه به مبحث برای جلوگیری از زنگ زدن آهن چه باید کرد؟ به طور کلی می‌توان گفت آهن آلات با قرار گرفتن در برابر عوامل خورنده مثل اکسیژن، آب و رطوبت دچار زنگ زدگی شده و به رنگ قهوه ای، قرمز در می آید. رسوبی که حاصل از اکسید ایجاد می‌شود را معمولاً زنگ آهن می گویند. برای اکسایش آهن معمولاً دو فرایند اکسید و اکسیؤن انجام می‌شود که واکنش های موثر در زنگ زدن آهن محسوب می شود.

 توجه داشته باشید که زنگ آهن که بر روی فلز تشکیل می شود؛ وابسته به شرایط و نوع واکنش آهن با آب می باشد که انواع مختلفی دارد. برخی از آن به شرح زیر می باشد:

  1. در نظر داشته باشید در صورتی که فلز در معرض آب و اکسیژن و … قرار بگیرد باعث می‌شود تا آهن رنگ قرمزی داشته باشد که با آن زنگ آهن می گویند.
  2. اغلب بر روی نواحی تجهیزات فلزی در صورتی که رطوبت بسیار بالا باشد؛ زنگ آهن به رنگ زرد ایجاد خواهد شد.
  3. در صورتی که اکسیژن محیط بسیار بالا باشد و رطوبت کم زنگ آهن به رنگ قهوه ای تشکیل خواهد شد.
  4. یکی دیگر از انواع زنگ آهن که وجود دارد اکسید آن قهوه ای رنگ می باشد که معمولاً به خاطر اکسیژن و رطوبت پایین ایجاد خواهد شد.

 

جلوگیری از زنگ زدگی آهن

 

جلوگیری از زنگ زدگی آهن

در ادامه مبحث برای جلوگیری از زنگ زدن آهن چه باید کرد؟ باید ذکر کنیم که از روش‌های مختلفی می توان برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن اشاره کرد. برخی از آن ها عبارتند از: ساخت آلیاژ های خاص برای مقابله با زنگ زدگی، پوشش دهی، گالوانیزه کردن، سیاهکاری، حفاظت کاتدی و … توسط این روش ها به راحتی می توانید از فلزات و آهن آلات در برابر خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری کرد. البته با توجه به فلز و آهن مورد نظر خود باید بتوانید روش مناسبی را انتخاب نمایید.

برای آهن زنگ نزن آهن را با چه عنصری مخلوط می کنند

 برای جلوگیری از زنگ زدن آهن چه باید کرد؟ لازم است بدانید که برای آهن زنگ نزن عناصری را با آهن مخلوط می کنند. بر روی سطح این فولاد معمولا یک لایه غیرفعال شکل می گیرد که با ماده زیری پیوند دارد. در نظر داشته باشید که این لایه به خوبی می ‌توانند از تماس مواد با محیط اطراف جلوگیری نمایند. توجه داشته باشید برای اینکه آهن زنگ نزند معمولاً از عناصر همچون کروم حداقل 10.5 درصد در ساخت آهن مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مقدار زنگ زدگی به وجود آمده بر روی سطح فولاد را به خوبی از بین خواهد برد.

 در صورتی که تناسب این ماده به خوبی رعایت شود؛ باعث می شود تا آهن دچار زنگ زدگی نشود و اما اگر این تناسب خوبی رعایت نشود باعث می شود تا شکست غیرفعال ایجاد شود. می‌توان گفت مقاومتی که فولاد زنگ نزن در برابر خوردگی دارند باعث می‌شود تا این موضوع مورد توجه صنعتگران قرار گرفته و در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.

همانطور که ذکر شد مهم ترین عناصری که با آهن مخلوط می شوند؛ کربن و کروم می باشد که این آلیاژ به دست آمده در برابر زنگ زدگی از مقاومت بالایی برخوردار است. کربن نیز در حدود درصد جرمی ۱.۲ به آهن اضافه خواهد شد.

 

برای آهن زنگ نزن آهن را با چه عنصری مخلوط می کنند

 

برای اینکه آهن زنگ نزند چه عناصری اضافه کنیم

همانطور که ذکر شد کربن و کروم از جمله عناصری است که می توانید برای اینکه آهن زنگ نزند به آن اضافه کنید. باتوجه به محیطی که قرار است از فولاد زنگ نزن استفاده کنید؛ باید میزان مختلفی از مولیبدن و کروم را نیز استفاده کنید. هرچه لازم باشد که مقاومت در محیط های مختلف بالاتر باشد؛ باید درصدی که از عناصر استفاده می کنید تغییر کند.

در حال حاضر با توجه به مقاومتی که آهن زنگ نزن در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد همچنین با توجه به کیفیت بالایی که محصول تولید شده است برای استفاده در صنایع و زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده در ساخت وسایل مختلف نیز می توانید از آن بهره مند شوید. در حالت استاندارد آهن خام از 4-5 درصد کربن تشکیل شده است. همچنین برخی دیگر از ناخالصی در ساخت آهن آلات استفاده خواهد شد. به همین خاطر برای اینکه مقاومت آن افزایش پیدا کند؛ در ساخت آن باید از مواد مختلفی استفاده کرد.

 

برای اینکه آهن زنگ نزند چه عناصری اضافه کنیم

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

همانطور که می دانید امروزه ساخت و ساز بسیار گسترش پیدا کرده به همین خاطر نیاز به محصولات فولادی از جمله  نبشی و ناودانی، ورق سیاه و میلگرد از جمله میلگردهای ساده و میلگرد آجدار نیز بالا می باشد. در کشور ما تولیدکنندگان مطرح و سرشناسی هستند که جهت تولید انواع مقاطع فولادی فعالیت دارند. اما در نظر داشته باشید که شما برای اینکه بتوانید این محصولات را با کیفیت بالا و مرغوب تهیه کنید باید حتماً به فروشگاه های شناخته شده مراجعه نمایید تا از کیفیت محصولات مطمئن باشید.

 پیشنهاد ما به شما فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد. این فروشگاه با توجه به اینکه نیازهای بازار را به خوبی می شناسد؛ برترین محصولات را با کیفیت بالا عرضه می کند که با اطمینان خاطر می توانید این محصولات را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  تهیه نمایید. همچنین در نظر داشته باشید در صورتی که با این محصولات آشنایی ندارید؛ می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان خبره آهن هایپر در تماس باشید و به صورت کاملا رایگان مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

چرا آهن در آب زنگ می زند؟

چگونه آهن زنگ زده را تمیز کنیم؟

https://ahanhyper.com//?p=26423

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *