امروز : شنبه 04 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع قرارداد ساخت

در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم انواع قرارداد ساخت را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید. برای این که بتوانید انواع قرارداد ساخت را بشناسید باید ابتدا با خود کلمه قرارداد آشنا شوید. ابتدا قرارداد را برای شما بیان می کنیم.

تعریف قرارداد

با توجه به مبحث انواع قرارداد ساخت بهتر است بدانید  این قرارداد که در قوانین دولتی و سازمان برنامه و بودجه با آن پیمان می گویند معمولاً در بین دو طرف خدمت از طرف یکی از طرفین قرارداد در ازای دریافت دستمزد در اختیار طرف دیگر قرار داده خواهد شد. بهتر است بدانید که قراردادها به طرفین اجازه خواهد داد که برای قرارداد همانطور که قصد دارند و می‌خواهند بسازد .

 قرارداد معمولاً برای قانون مطابق قوانین کشور لازم الاجرا می باشد. مگر اینکه در آن قرار دارد موارد ذکر شده باشد که قوانین اساسی کشور و نقض کند. با توجه به این مطلب که ذکر کردیم قرارداد برای مراجع قانونی حکم قانون را دارد و نقض آن عمل کردن برخلاف قانون خواهد بود که باید به قراردادی که بین دو طرف این بسته می‌شود پایبند باشید.

 

انواع قرارداد ساخت بر اساس قیمت

 

انواع قرارداد ساخت بر اساس قیمت

در ادامه مبحث انواع قرارداد ساخت باید ذکر کنیم که این قراردادها معمولا به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شوند. انواع این قراردادها براساس قیمت عبارتند از:

  1. قرارداد ساخت قیمت مقطوع
  2. قرارداد ساخت قیمت واحد بر مبنای فهرست بهای جز کار خاص
  3. قرارداد ساخت قیمت واحد بر مبنای فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه
  4. قرارداد ساخت بر اساس متر مربع زیر بنا
  5. قرارداد ساخت با قیمت معوض و پیمان هایBOT (build/ operation/ transfer)
  6. قرارداد ساخت مدیریت

 

انواع قرارداد ساخت بر اساس قیمت

 

قراردادهای عمرانی

در ادامه مبحث انواع قرارداد ساخت باید ذکر کنیم که قراردادهای عمرانی که بین طرفین قرارداد بسته خواهد شد معمولا دارای دو مشخصه اصلی زمان قرارداد و مبلغ قرارداد می باشد. بنابراین مشخص قراردادها نمونه تقسیم بندی های متنوعی دارند که آنان را در ادامه ذکر می کنیم.

انواع قرارداد ساخت بر اساس زمان قرارداد

یکی دیگر از دسته بندی های انواع قرارداد ساخت بر اساس زمان قرارداد می باشد که عبارتند از:

  • قراردادهای مستمر
  • قراردادهای طولانی مدت
  • قراردادهای کوتاه مدت.

توجه داشته باشید که قراردادهای طولانی مدت و مستمر به خاطر تورم و تغییراتی که در قیمت انجام کار ایجاد می‌شود. اصلی‌ترین موضوعات در دوره تعدیل و مربوط به آن می باشد.

انواع قرارداد ساختمانی

در  ادامه مبحث انواع قرارداد ساخت بهتر است بدانید که قرارداد تعیین ساختمانی را می‌توانید با توجه به معیارهای مختلفی تقسیم بندی کرد. معمولاً از نظر روش اجرا، از نظر مالی حقوقی، بر اساس نحوه نقاط پیمان جهت انجام موضوع پروژه، بر اساس نحوه تامین مالی و … تقسیم بندی می شود که هر یک از آن را در ادامه بیان می کنیم.

 

انواع قرارداد ساختمانی

 

انواع قراردادهای ساختمانی از نظر روش اجرا

بهتر است بدانید که انواع قرارداد ساخت و ساختمانی معمولا از طریق روش اجرا به پنج دسته کلی تقسیم بندی می شو.د توجه به این دسته بندی و ویژگی های هر کدام در جهت بهبود قرارداد و مدیریت آن کمک خواهد کرد. قرارداد معمولاً برپایه ی قوانین و مقررات ساختمانی باعث تفکیک وظایف و همچنین بهبود کیفیت ساختمان ها و … خواهد شد. انواع قراردادهای عبارتند از:

  • قرارداد ساختمانی امانی
  • قرارداد ساختمانی دو عاملی
  • قرارداد زمانی ساخت بهره برداری و انتقال
  • قرارداد ساختمانی چهار عاملی
  • قرارداد ساختمانی سه عاملی
  • قرارداد مهندسی تدارکات و ساخت.

انواع قراردادهای ساختمانی بر اساس نحوه انعقاد پیمان

در ادامه مبحث انواع قرارداد ساخت باید ذکر کنیم که یکی دیگر از روش های دسته بندی در بررسی انواع قراردادهای ساختمانی بر اساس تعیین نحوه انعقاد پیمان می باشد. انواع قرارداد ها در این روش به پنج دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • قراردادهای ساختمانی بر اساس فهرست بها
  • قراردادهای ساختمانی مدیریت
  • قرارداد بر اساس برآورد با قیمت ثابت
  • قرارداد مترمربع زیربنا
  • قرارداد کلید در دست

انواع قرارداد پیمانکاری ساختمان

بهتر است بدانید قرارداد پیمانکاری عبارت است از انجام عملیات فروش کالایی با شرایط معاینه در قبال دستمزد. در مدت معین به پیمانکار معمولا موضوع قرارداد پیمانکار ساختمان باید حمل و نقل خرید مصالح و تجهیزات ماشین آلات تهیه و نصب تجهیزات صنعتی ساخت و ساز ابنیه و ساختمان از قبیل سد سازی، تونل و … انواع قراردادهای پیمانکاری ساختمانی بر اساس روش های اجرای پروژه های پیمانکاری عبارتند از:

قرارداد تک عاملی

قرارداد تک عاملی به قرارداد امانی نیز شناخته می‌شود که کارفرما در اینجا قسمت قابل توجهی از عوامل اجرایی را در اختیار خود دارد و بیشتر خدمات در زمینه های طراحی و اجرا و مدیریت از سوی کارفرما انجام خواهد شد. بیشترین مسئولیت ساخت به یک کارفرما واگذار می‌شود. به همین خاطر مدیران باتجربه سعی خواهد کرد تا از این روش استفاده نکند. معمولاً در این نوع قرارداد مجری به صورت کلی حذف خواهد شد. میزان سود پیمانکاری به صورت مستقیم از هزینه های دوره عمر پروژه حذف می شود ولی هزینه های مستقیم و غیر مستقیم کارفرما بالا خواهد رفت.

قرارداد دو عاملی

قرارداد دو عاملی کارفرما توسط یک قرارداد واحد عملیات طراحی و ساخت را به شخص دیگری واگذار خواهد کرد. مسئولیت تمامی کار ها به صورت عمده بر عهده پیمانکار می باشد. کارفرما تنها نقش مدیریت داشته و تایید مراحل اجرا دارد. به همین خاطر تغییر مفاد قرارداد برای هر دو طرف باعث ادعای جدید برای طرفین خواهد شد.

قرارداد سه عاملی

استفاده از نوع قرارداد سه عاملی در ایران بسیار رایج می باشد که در این قرارداد کارفرما با استفاده از قراردادهای جداگانه عملی طراحی را به مشاور و مسئولیت ساخت را به پیمانکار واگذار خواهد کرد. نظارت کار بر عهده مشاور می باشد.

 

قرارداد سه عاملی

 

در این قرارداد پس از آماده شدن و تصویب نهایی طرح معمول اسناد مناقصه توسط مشاور تهیه و ارائه می‌شود. شرح وظایف پیمانکار اجرایی در قالب فعالیت های مربوط به تامین کالا اجرای عملیات ساخت نصب و سازمان های اولیه برای بهره برداری و … می باشد. وظیفه نظارت بر نحوه اجرا نیز به عهده مشاور می باشد.

در این مطلب انواع قرارداد ساخت را بیان کردیم تا بتوانید در هنگام ساخت و ساز از این قراردادها استفاده نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

معرفی مجموعه آهن هایپر

مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی و آهن آلات می باشد که می ‌توان به محصولاتی از جمله انواع میلگرد آجدار، انواع تیرآهن، ناودانی و نبشی، انواع ورق ها و … اشاره کرد. این محصولات را با اطمینان کامل می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ تهیه نمایید و در کاربردهای مد نظر خود از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع قرار داد برق ساختمان

https://ahanhyper.com//?p=24801

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *