امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع شماره میلگرد

میلگرد پرکاربردترین و پرمصرف ترین مقاطع فولادی می باشد که در ساخت و ساز در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اما در نظر داشته باشید که معمولاً این محصول در قطر ها و اندازه های مختلفی در بازار موجود است. هر یک از شماره و سایز ان دارای کاربرد خاصی بوده و در مکان خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم انواع شماره میلگرد را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با آن با ما همراه باشید.

میلگرد از جمله مقاطع فولادی می باشد که در ساختمان سازی کاربرد دارند. این مصالح از فولاد ساخته شده اند و بیشترین کاربرد آن در در بتن می باشد. توجه داشته باشید که کیفیت میلگرد از اهمیت بالایی برخوردار است به همین خاطر تمامی کارخانه های تولید کننده از مواد اولیه مرغوب در تولید این قطعات استفاده می کنند.

در صورتی که میلگرد کمترین مشکلی نداشته باشد باعث می شود تا سازه ای نایمن بسازید پس در انتخاب این محصولات نهایت دقت را داشته باشید. اما همانطور که ذکر شد میلگرد ها در شماره ها و سایزهای مختلفی قرار دارد که هر یک در کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه انواع شماره میلگرد را ذکر می کنیم.

معرفی انواع پرکاربرد شماره میلگرد

بهتر است بدانید که میلگرد ها در شماره های چهار تا 40 میلیمتری وجود دارد که هر یک از انواع آن در مکان خاصی و کاربرد خاصی از ساختمان و صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. شما باید بتوانید نوع و سایز میلگرد را به خوبی تشخیص دهید؛ البته این کاری پیچیده و سخت می باشد. تنها افرادی که با آن سر و کار دارند به راحتی می توانند تشخیص دهند که چه شماره ای بهتر است.

 

شماره میلگرد

 

در واقع می توان گفت انواع شماره میلگرد 12 و ۱۴، ۱۶ و از جمله های پر کاربرد و پر استفاده میلگرد ها در ساختمان سازی می باشد.

به عنوان مثال می توان گفت در قسمت در و پنجره ها از انواع شماره میلگرد 4 تا 8 که ظریف هستند؛ استفاده می شود چرا که در این موارد ظاهر از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه برخی از پرکاربردترین شماره میلگرد را شرح می دهیم.

میلگرد ۱۲

میلگرد ۱۲ از جمله پرکاربردترین و پر استفاده ترین انواع شماره میلگرد می باشد که معمولاً در بتن مورد استفاده قرار می گیرد و با سیمان مخلوط خواهد شد. این شماره میلگرد نسبت به میلگرد شماره ۸ و ۱۰ از مقاومت بالاتری برخوردار بوده و همچنین انعطاف پذیری کمتری دارد.

توجه داشته باشید که در ساخت انواع ساختمان های مسکونی، سوله ها و استادیوم های بزرگ، سازه های بتنی و فلزی پتروشیمی و … میلگرد شماره ۱۲ کاربرد بسیاری دارد.

هرچه مساحت و ابعاد ساختمان مورد نظر بزرگ تر و بیشتر باشد؛ باید در اسکلت ساختمان از میلگرد های سنگین تر و ضخیم تر استفاده کنید تا مقاومت سازه افزایش پیدا کند.

میلگرد ۱۴

از دیگر انواع شماره میلگرد می توان به میلگرد ۱۴ اشاره کرد. با توجه به اینکه این میلگرد از ضخامت و مقاومت بالایی برخوردار است؛ معمولاً برای کاربرد های ساختمانی سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربردهای ان می توان به ایجاد پایداری سازه های بتنی بزرگ اشاره کرد. همچنین در ساختمان های بلند، سازه های پارکینگ، پل ها و تاسیسات صنعتی بیشترین استفاده را از میلگرد شماره ۱۴ دارند.

میلگرد ۱۶

میلگرد ۱۶ نیروی تسلیمی بیشتری نسبت به میلگردهای با سایز کمتر برخوردار است. توجه داشته باشید که نیروی تسلیمی به حداکثر نیرویی می گویند که باعث شکست در میلگرد خواهد شد. هرچه مقاومت تسلیم در این مقاطع بیشتر باشد باعث می‌شود تا در برابر نیروهای مختلف از مقاومت بیشتری برخوردار شود.

توجه داشته باشید که از مهم ترین کاربرد این شماره میلگرد می توان به استفاده در ساختمان های بلند، پارکینگ ها، پایه های بتنی و پل ها و … اشاره کرد. بهتر است بدانید با توجه به اینکه میلگرد شماره ۱۶ از نیروی تسلیمی بیشتری برخوردار است و معمولاً از آن در ساخت سازه های سکوهای نفتی و همچنین مجتمع های بزرگ استفاده می شود.

 

نحوه تشخیص انواع شماره میلگرد

 

نحوه تشخیص انواع شماره میلگرد

توجه داشته باشید که مهندسان و معمارانی که بیشتر با میلگرد ها سر و کار دارند؛ به راحتی می توانند انواع شماره میلگرد را تشخیص دهند. اما برای افرادی که تازه کار هستند تشخیص شماره میلگرد سخت و دشوار می باشد. این افراد می‌توانند از روش‌های مختلفی برای تشخیص استفاده کنند. اولین روش تشخیص می توان به تشخیص چشمی اشاره کرد. البته در نظر داشته باشید که درصد اشتباه در این روش بسیار بالا است و تنها افراد ماهر از این روش استفاده می‌کنند.

 روش بعدی استفاده از انگشتان دست می باشد. بسیاری از مهندسان و معماران از اندازه بند انگشتان خود اطلاعات دارند؛ بنابراین با گذاشتن انگشتان خود بر روی میلگرد به راحتی و سریع شماره میلگرد را متوجه خواهند شد. روش بعدی استفاده از شابلون می باشد. استفاده از شابلون برای تشخیص انواع شماره میلگرد از دقت بالایی برخوردار است. بخصوص افرادی که از شابلون های آماده برای این کار استفاده می کنند که معمولا بر روی آن ها سایز میلگرد ها درج شده است.

در نظر داشته باشید که شما از روش‌های دیگری همچون ریسمان یا طناب، وزن کردن نیز می توانید استفاده کنید. برای استفاده از ریسمان یا طناب کافیست آن را بدور میلگرد ببندید که با در نظر گرفتن محیط و قطر آن سایز میلگرد به دست می آید. اگر می‌خواهید از روش وزن کردن استفاده کنید باید این روش قبل از اینکه آرماتورها بسته شوند انجام دهید. باید یک شاخه یک متری میلگرد مورد نظر را وزن کرده و در فرمول خواص آن قرار دهید تا وزن آن ایجاد شود. از دیگر روش های تشخیص انواع شماره میلگرد می توان به استفاده از کولیس و همچنین آچار فرانسه اشاره کرد. با توجه به اینکه چه روشی برای شما امکان پذیر است می توانید استفاده نمائید.

 

روش های تشخیص انواع شماره میلگرد

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

در این مقاله برای شما عزیزان انواع شماره میلگرد را بیان کردیم که می توانید در مواقع لزوم از آن بهره مند شوید. فروشگاه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد، نظیر نبشی، پروفیل های ساختمانی، ورق ها و … می باشد. تمامی این مقاطع برای استفاده در ساخت و ساز می باشد که کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم این مقاطع را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/   تهیه کنید و از بابت کیفیت و مرغوب بودن آن هیچ دغدغه ای نداشته باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

بهترین نوع میلگرد در بازار کدام است؟

میزان تولید میلگرد در ایران چقدر است؟

https://ahanhyper.com//?p=25856

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *