امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع خم میلگرد و بررسی مراحل اجرای آن

میلگرد از جمله مقاطع فولادی پر کاربرد در صنعت های گوناگون مانند صنعت ساختمان سازی است. کاربرد میلگرد در صنعت ساخت و ساز آنقدر بالا است که در هنگام تغییر قیمت میلگرد محصولات تولیدی صنایع نیز با توجه به قیمت میلگرد تغییر قیمت پیدا می کنند.

برای قسمت های گوناگون ساختمان از انواع میلگرد استفاده می شود، همچنین برای اینکه مقاومت کششی پایین بتن را جبران کنند از انواع میلگرد ها استفاده می کنند و به همین دلیل میلگرد در ساختمان کاربرد بسیار بالایی داشته به طوری که بدون وجود میلگرد ساختمان ها نیمه کاره می مانند.

انواع مختلف خم میلگرد در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که میلگردها به صورت ساده استفاده نمی شوند و برای اینکه در ساختمان سازی کاربرد داشته باشند برش می خورند یا خم داده می شوند.

همانطور که اشاره کردیم انواع میلگرد بسیار متفاوت بوده و در مواردی مانند شکل ظاهری و گسیختگی یا جوش پذیری و مقاومت با یکدیگر تفاوت آشکاری دارند. اما همه این میلگردها در ساختمان سازی برای انجام عملیات آرماتور بندی مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه انواع خم میلگرد و بررسی مراحل اجرای آن را توضیح می دهیم. از انواع مختلف خم میلگرد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

انواع مختلف خم میلگرد

انواع خم میلگرد

  • میلگرد خرک:

از میلگرد خرک در داخل فونداسیون ها استفاده می کنند. میلگردهای خرک در قسمت هایی که تعداد میلگرد های تقویتی زیاد باشد مورد استفاده قرار می گیرند و علت استفاده این گونه میلگردها در نواحی میلگردهای تقویتی، ایجاد پوشش فوقانی مناسب است.

البته میلگردهای خرک مقاومت خوبی ندارند در نهایت مقاومت بالایی نداشته یا نمی توانند نقش خوبی داشته باشند. چرا که این میلگرد ها برای نگه داری میلگردهای شبکه فوقانی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • میلگرد خاموت:

برای اینکه در هنگام عملیاتی مانند خمش و برش از شکستن زودرس مقطع جلوگیری شود از میلگردهای خاموت استفاده می کنند. چرا که هنگام انجام چنین عملیات هایی ممکن است بشکند و برای جلوگیری از آن، باید با استفاده از مسلح کردن مقطع، مقاومت آن را در برابر شکستن یا باز شدن ترک ها افزایش داد.

این گونه میلگردها به دو صورت تنگ بسته یا تنگ باز در سازه های بتنی مسلح مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیار زیادی در افزایش مقاومت مقطع در برابر شکستگی دارند.

  • میلگرد رکابی :

برای اینکه میلگردهای طولی یا عمودی را در یک امتداد قرار دهند، میلگردهای رکابی را مورد استفاده قرار می دهند. اینگونه میلگرد در هنگام بتن ریزی دیوار کاربرد دارند.

  • میلگرد ادکا :

چهارمین نوع میلگرد میلگرد ادکا است. البته میلگرد ادکا به نام میلگرد های اتکا نیز شناخته شده است. این نوع میلگردها دارای استانداردهای تعریف شده زیادی هستند و بر اساس همین استانداردها اشکال مختلفی می گیرند و می توان از مزیت این میلگردها به همین شکل پذیری آن ها اشاره کرد.

همیشه احتمال حرکت کردن تیرچه ها وجود دارد، چرا که موقعیت قرارگیری این تیرچه در سقف های تیرچه بلوک نامناسب است، لذا برای اینکه بتوانند مشکل حرکت کردن تیرچه ها را حل کنند از دو روش استفاده می کنند. در روش اول اقدام به جوش دادن تیرچه به بال زیری می کنند. در روش دوم در بین تیرچه و تیر یا در محل اتصال آن ها میلگرد اتکا می گذارند.

 

انواع خم میلگرد و بررسی مراحل اجرای آن

 

  • میلگرد سنجاقک:

برای افزایش مقاومت میلگردهای طولی ستون در برابر نیروهای برشی از این گونه میلگردها استفاده می کنند. برای اینکه میلگردهای سنجاقی را بسازند از آماتورها با سایزهای گوناگون استفاده می کنند.

ظاهر میلگرد سنجاقک شبیه به میلگردهای طولی است، اما انتهای آنها خم بوده و زاویه متفاوتی دارد. البته این گونه میلگردها به صورت دوبل یا عمود بر هم در ستون ها قرار می گیرند. البته تعداد این میلگردها بستگی به فاصله بین میلگردهای طولی دارد.

  • میلگرد راستا :

نام دیگر اینگونه میلگردها سیتکا است. برای اینکه مقدار مقاومت کششی بتن در سازه های مختلف بتنی افزایش پیدا کند، اینگونه میلگرد ها به کار گرفته می شوند.

برای اینکه بتوانید انواع خم میلگرد را اجرا کنید باید به نکاتی توجه داشته باشید. دقت داشته باشید که این نکات ضروری بوده و باید رعایت شوند. نکته اول این است که شما باید برای خمکاری میلگرد از روش سرد استفاده کنید. شما می توانید برای این کار از روش مکانیکی و ماشینی که مجهز به فلکه خم کن باشد استفاده کنید.

نکته دوم وقتی میلگرد با سرعت ثابت و یک بار عبور خم می شود باید دارای انحنای ثابت باشد. برای اینکه عملیات خمکاری میلگرد را انجام دهید می توانید از فلکه ها با قطر صحیح و مناسب برای فولاد مورد نظر خودتان استفاده کنید.

توجه داشته باشید که میزان سرعت برای انجام عملیات خم کردن میلگرد با توجه به نوع فولاد و دمای محیط متفاوت است و باید طبق نوع فولاد مورد استفاده و دمای محیط مشخص شود.

همچنین در هوای سرد از خم کردن میلگرد ها پرهیز کنید و وقتی دما کمتر از ۵ درجه سانتی گراد است عملیات خم کردن را انجام دهید. همانطور که در این متن اشاره کردیم تنوع میلگرد ها گوناگون بوده و از این محصولات برای آرماتوربندی استفاده می کنند و ظاهر میلگردها با توجه به عملیات خم کردن مشخص می شود.

 

میلگرد راستا

 

سخن پایانی

در این مطلب در مورد انواع خم میلگرد و بررسی مراحل اجرای آن بحث کردیم. همانطور که اشاره شد انواع مختلف خم میلگرد برای انجام عملیات آرماتوربندی به بهترین روش استفاده می شوند. از انواع خم میلگرد می توان از میلگرد خرک و میلگرد خاموت ، میلگرد رکابی ، میلگرد سنجاقک، میلگرد راستا ، میلگرد ادکا نام برد.

میلگرد خرک در فونداسیون ها مورد استفاده قرار می گیرد و در قسمتی کاربرد دارد که میلگردهای تقویت زیاد هستند. میلگردهای ادکا شکل پذیری بسیار خوبی دارند و برای جلوگیری از حرکت کردن تیرچه ها استفاده می شوند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

فرایند استاندارد خمکاری میلگرد

میلگرد کدام کارخانه بهتر است؟

https://ahanhyper.com//?p=18905

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *