امروز : سه‌شنبه 16 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن شاتکریت

بتن ها مصالحی هستند که در انواع مختلف موجود هستند. در این مبحث قصد داریم انواع بتن شاتکریت را مورد بررسی قرار دهیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود برای آشنایی بیشتر در این زمینه تا انتها با ما همراه باشید.

در ابتدا باید بتن شاتکریت را بشناسید. بتن شاتکریت ملات یا بتنی است که با هوا و سرعت بالا بر روی سطوح پاشیده می شود. شاتکریت از سیمان سنگدانه آب و مواد افزودنی تشکیل شده است. شاتکریت مشابه با بتن است؛ ولی روش ساخت ترکیب و اجرای آن با بتن متفاوت است. شاتکریت در جاهایی که مقاطع نازک و سطح زیادی دارد به شکل موثری در زمان صرفه جویی می کند.

 

انواع بتن شاتکریت

 

انواع بتن شاتکریت

انواع بتن شاتکریت به دو دسته تقسیم می شود که در زیر به توضیح آن می پردازیم:

 مخلوط خشک: در این بتن مواد خشک را در قیف قرار داده و سپس آن ها را به صورت پنوماتیک از طریق شلنگ به نازل انتقال می دهند. آب و مخلوط خشک با برخورد مخلوط به سطح گیرنده ترکیب می شوند. افزودن آب در نازل توسط اپراتور کنترل می شود. میزان آب به طور لحظه‌ای به وسیله نازل تنظیم شده و باعث می شود بدون شتاب دهنده در کاربردهای عمومی موثر باشد. در کاربردهای تعمیراتی فرآیند مخلوط خشک مفید است.

مخلوط مرطوب: یکی دیگر از انواع بتن‌ شاتکریت مخلوط مرطوب است.‌ شاتکریت مخلوط پمپاژ بتن آماده به منازل است. هوای فشرده وارد نازل شده و مخلوط را به سطح گیرنده منتقل می کند. مخلوط مرطوب ضایعات کمی داشته و بدون گرد و غبار است. در مخلوط مرطوب همه مواد با آب و مواد افزودنی مخلوط شده و حجم بیشتری از آن را در زمان کوتاهی می توان در محل بتن ریزی کرد.

ویژگی های انواع بتن شاتکریت

بتن های شاتکریت مزایا و ویژگی های زیادی دارند. در ادامه به ویژگی های بتن شاتکریت می پردازیم:

مقاومت فشاری: مقاومت فشاری بین ۳۰ الی ۶۰ نیوتن متر بر میلی متر مربع در بتن شاتکریت قابل دستیابی است. برای رسیدن به مقاومت فشاری بالا نسبت به آب از سیمان کمتری استفاده می شود.

چقرمگی: اضافه کردن الیاف به شاتکریت باعث می شود محصول قابلیت حمل بار بیشتری داشته باشد. نوع، شکل، اندازه و میزان فیبر مقدار چقرمگی را تعیین می کند. استفاده از شاخص چقرمگی در آزمایش انحراف بار وسیله‌ای برای مقایسه عملکرد شاتکریت را فراهم می‌کند.

سرعت کاربرد: یکی دیگر از ویژگی های بتن شاتکریت سرعت آن است. بتن شاتکریت زمان ساخت و نگهداری قالب های بتنی را کم کرده و به دلیل پاشش سریع بتن در سطح سرعت آن بالا است.

بتن ریزی مناطق دشوار: در بعضی مناطق خاص انتقال تجهیزات بتنی سخت است ولی بتن شاتکریت از این مشکل جلوگیری می کند. در بتن شاتکریت نیازی به جابجایی تجهیزات بتنی نیست و یک فرد متخصص می‌تواند دورتر از منبع هم بتن ریزی کند.

کاهش هزینه ها: استفاده از بتن شاتکریت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. هم به جهت خرید تجهیزات و هم نگهداری آن هزینه‌های به صرفه‌ای دارد.

 

ویژگی های انواع بتن شاتکریت

 

کاربرد بتن شاتکریت

 موارد استفاده از انواع بتن شاتکریت شامل تعمیر، حفاظت زیرزمینی، حفاظت از شیب و سطح، سختارهای جدید می باشد که در زیر آن ها را شرح داده ایم:

تعمیر: از این بتن برای ترمیم و یا تعمیر ستون آسیب دیده چوبی، فلزی یا بتنی استفاده می شود. در ادامه به چند نمونه از چگونگی استفاده شاتکریت در تعمیرات اشاره شده است.

 پل ها: برای بازسازی عرض پل از بتن شاتکریت استفاده می شود. این روش برای تعمیر ستون ها، تیرها و … استفاده می شود.

ساختمان: از انواع بتن شاتکریت برای ترمیم آسیب ها و خرابی های زلزله و آتش سوزی و همچنین برای استحکام دیواره ها مورد استفاده قرار می گیرد. تعمیر اعضایی چون تیر ها، ستون ها و اتصالات توسط شاتکریت انجام می شود.

 ساختار دریایی: سازه های دریایی می‌توانند از نظر خرابی بتن و آرماتور آسیب ببینند. این آسیب ها شامل خوردگی فولاد، عمل انجماد و ذوب، سایش فیزیکی در اثر امواج می شود. از شاتکریت برای ترمیم سطوح بسیاری از موارد می توان استفاده کرد.

حفاری زیرزمینی: برای حفاری های زیرزمینی در سنگ استفاده می شود. ولی بعضی اوقات برای بهبود خاک های تغییر یافته تونل ها که بدون انسجام و شل شده است؛ نیز استفاده می شود. کاربردهای شاتکریت زیرزمینی شامل آب بندی سطوح سنگی، هدایت جریان آب، نصب پشتیبانی موقت و روکش های دائمی می باشد.

حفاظت از شیب و سطح: شاتکریت برای سطوح سنگی که اغلب دچار خرابی می شوند به عنوان محافظت موقت استفاده می‌شود. همچنین برای پوشاندن بریدگی های سطحی که به مرور زمان دچار خرابی و فرسایش می شوند؛ استفاده می شود. برای جلوگیری از آسیب ناشی از فشار رانش باید حفاظت از شیب به درستی انجام شود‌.

ساختارهای جدید: در مقاطعی که نازک بود و وسعت کار کم است؛ از انواع بتن شاتکریت استفاده می شود چون زمان کمی برای آن نیاز است. برخی از کاربرد های ساخت و ساز های جدید شاتکریت عبارتند از: استخرها، مخازن و کف و دیوارها

 

کاربرد بتن شاتکریت

 

تجهیزات مورد استفاده برای اجرای انواع بتن شاتکریت

در زیر به تشریح انواع تجهیزات مورد نیاز شاتکریت می پردازیم:

تجهیزات بچینگ و مخلوط کردن: تجهیزات اختلاط بتن شاتکریت از نوع دسته ای یا پیوسته هستند. تجهیزات بچینگ و اختلاط باید جریان کافی و مداوم مواد همگن را حفظ کنند.

پخش کننده ادمیکسر: بسته به فرآیند شاتکریت امکان دارد در صورت نیاز در حین اختلاط مواد افزودنی به آن اضافه شوند. در فرآیند مخلوط خشک افزودنی های پودری به مخلوط وارد می شوند. در این فرآیند افزودنی های مایع یا خشک در زمان تولید در کارخانه به مخلوط اضافه می شوند.

کمپرسور هوا: کمپرسور باید ظرفیت زیادی داشته باشد. برای حفظ سرعت نازل برای تمام قسمت های کمپرسور باید هوای تمیز، خشک و بدون فراهم کند.

نازل: نازل ها از حلقه آب، یک نوک، شیر کنترل و بدنه نازل تشکیل شده اند. کنترل و شدت پاشش انواع بتن شاتکریت به سطح بر عهده نازل می باشد.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

مجموعه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد. برخی از این محصولات فولادی پرکاربرد می توان به انواع ورق فولادی، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق ابعادی، نبشی، انواع میلگرد، تیرآهن نرمال، هاش و … اشاره کرد. شما مخاطبان گرامی می توانید این محصولات را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع بتن پلیمری چیست؟

انواع بتن بازیافتی

https://ahanhyper.com//?p=38583

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *