امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن آب بند

بتن ماده و مصالحی است که در ساخت و ساز کاربرد زیادی دارد. بتن ها انواع مختلف داشته و کاربردهای آن با هم متفاوت است. در این مبحث می خواهیم به بررسی و معرفی بتن آب بند و انواع آن بپردازیم. از شما مخاطبین گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

در ابتدای معرفی انواع بتن آب بند لازم است ابتدا با خود بتن آب بند آشنا شوید. بتن آب بند بتنی است که در مقابل نفوذ آب مقاوم بوده و نفوذپذیری سطح را کم می کند. به طور کلی این بتن از نفوذ هر عامل بیرونی به داخل بتن جلوگیری می کند. مهم ترین کاری که برای سازه های بتنی می توان انجام داد محافظت از آن ها در برابر آب و مواد دیگر است. برای انجام این کار از بتن آب بند استفاده می شود.

معرفی بتن آب بند و ویژگی های آن

بتن آب بند از ویژگی ها و مزایای زیادی برخوردار است. این بتن مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب یا سایر مایعات دارد. همچنین بتن آب بند سبب افزایش طول عمر سازه های بتنی که در مجاورت آب هستند؛ می شود. قابل ذکر است بتن آب بند احتمال آسیب دیدن سازه ها را تا حد زیادی کم می کند. همچنین این بتن در مقابل رطوبت مقاوم بوده و از نشت و نم زدگی سازه بتنی جلوگیری می کند.

 

ویژگی های انواع بتن آب بند

 

کاربرد انواع بتن آب بند

در ادامه مبحث انواع بتن آب بند باید ذکر کنیم که استفاده از این بتن برای دوام سازه بتنی و جلوگیری از نفوذ آب به درون سازه هایی که در مجاورت آب هستند مثل تونل ها، معادن، مخازن آب و فاضلاب، سدها، سازه های زیرزمینی و … از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین برای جلوگیری از نشت آب در ترازهای زیرزمینی استفاده می شود. بتن آب بند از نفوذ آب و رطوبت به داخل بتن جلوگیری می کند.

انواع آب بند کننده های بتن

با توجه به مبحث انواع بتن آب بند باید ذکر کنیم برای حفاظت بتن در مقابل نفوذ آب و رطوبت به داخل آن از روش های مختلفی استفاده می شود. در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم.

آب بند کننده نفوذی: این آب بند کننده ها در مویرگ های بتن نفوذ کرده و با ایجاد واکنش های شیمیایی باعث محفاظت در برابر رطوبت و مواد شیمیایی می شوند. سطوح بتنی خارجی که در معرض یخ زدگی، ذوب شدن و خوردگی هستند با این مواد محافظت می شوند.

آب بند کننده های پایه اپوکسی: اپوکسی یک لایه محافظ با سختی بالا بر روی بتن تشکیل می دهد که در مقابل سایش مقاوم می باشد. اپوکسی یک ماده شفاف است که می توان رنگدانه به آن اضافه کرد. آب بند کننده های پایه اپوکسی معمولا برای استفاده داخلی مصرف می شوند. همچنین باید به این نکته توجه کرد که اپوکسی سریع خشک شده و باید به سرعت بر روی سطح اعمال گردد.

آب بند کننده های پایه پلی یورتان: بهتر است بدانید یکی از انواع بتن آب بند استفاده از آب بند کننده های پایه پلی یورتان است. پلی یورتان ماده ای است مبتنی بر آب یا حلال که انعطاف پذیری همراه با دوام لاستیک را ارائه می‌دهد. استفاده از پلی یورتان بر روی بتن سبب جلوگیری از نفوذ آب و مواد شیمیایی به داخل بتن شده و مقاومت بتن در برابر خراش و لکه را بالا می‌برد. همچنین پوشش این آب بند کننده ها بسیار با دوام و مقاوم به ضربه می باشند.

آب بند کننده های پایه اکریلیکی: این آب بند کننده ویژگی های پلاستیک و الاستومر را با هم دارد. اگر این مواد به صورت یک لایه بر روی بتن قرار بگیرند در برابر نفوذ آب محافظت خوبی از خود نشان می‌دهند. این لایه براق بوده و قابلیت اجرا روی سطوح داخلی و خارجی را دارد.

آب بندی بتن با چسب بتن آب بندی: یکی از بهترین روش های آب بندی بتن استفاده از چسب بتن می باشد. چسب بتن یکی از افزودنی هایی است که چسبندگی ملات و بتن را افزایش می دهد.

پوشش آب بند پایه قیری: بهتر است بدانید یکی از انواع بتن آب بند پوشش آب بند پایه قیری است که برای آب بندی، چسباندن و تعمیرات در کارهای تکمیلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این پوشش ها در برابر مواد شیمیایی، سایش و خوردگی مقاوم می باشند. همچنین لازم به ذکر است در مناطقی که سطح کار خیس است؛ از این پوشش استفاده می شود.

 

کاربرد انواع بتن آب بند

 

آشنایی با آهن هایپر

همان طور که می دانید در انواع بتن از جمله بتن آب بند نیاز به میلگرد دارید. در این موارد باید از میلگردهایی استفاده شود که در برابر خوردگی مقاوم باشد. پس لازم است که از کیفیت این محصولات اطمینان داشته باشید. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم جهت تهیه محصولات فولادی از فروشگاه برتر آهن هایپر اقدام نمائید.

البته در نظر داشته باشید که علاوه بر میلگرد جهت تهیه محصولاتی دیگر همچون میلگرد ظفر بناب، انواع ورق های فولادی، ورق استیل، ورق قطعات، ورق سیاه، تیرآهن نرمال و ورق گالوانیزه و … اقدام نمائید. از سراسر ایران جهت سفارش این مقاطع از طریق وب سایت https://ahanhyper.com اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع بتن پلیمری چیست؟

انواع بتن بازیافتی

https://ahanhyper.com//?p=37833

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *