امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع اتصال تیرآهن

تیرآهن از جمله مقاطع فولادی می باشد که بیشترین و پرکاربردترین مقاطع مورد استفاده در ساختمان سازی است. برای اتصال آن می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم انواع اتصال تیرآهن را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

اتصالات در هر سازه از جمله مهمترین بخش های سازه به شمار می رود که باید در آن نکات طراحی در نقطه قوت سازه رعایت کرده و در صورت عدم دقت در طراحی آن ها باعث می‌شود تا این نقاط قوت به نقاط ضعف تبدیل شود. اتصالات قابل خمشی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد؛ چرا که بخشی از بار جانبی توسط اتصال تحمل خواهد شد.

انواع اتصال تیرآهن

در ادامه انواع اتصال تیر آهن را ذکر می کنیم بنابراین تا انتهای این مقاله به ما همراه باشید :

اتصال ساده

یکی از انواع اتصال تیر آهن؛ نوع ساده می باشد که به آن اتصال مفصلی نیز می گویند. اتصالی است که بیشتر برای اتصال تیرآهن به ستون استفاده می شود. اتصال تیر به صورت آزاد بوده و به راحتی دوران زاویه دارد. بنابراین می توان گفت در تکیه گاه لنگر گیرداری وجود ندارد. به گونه‌ای که تکیه گاه لنگری را انتقال نخواهد داد؛ به همین خاطر به آن معمولاً اتصالات برشی نیز می گویند. انواع اتصالات برشی را در ادامه شرح می دهیم.

 

اتصال ساده

 

اتصال با جفت نبشی جان

اتصال ساده برشی توسط نبشی جان برای اتصال تیرچه به تیر آهن یا تیر آهن به ستون مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا تا جایی که امکان دارد باید نبشی از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشد. در نظر داشته باشید که در این اتصال ساده تیر به تیر آهن دو عدد نبشی را در یک سر تیر به جان ان جوش خواهند داد و در سمت دیگر توسط خال جوش به ستون یا شاه تیر اتصال خواهند داد.

بهتر است بدانید بر روی جوش بین نبشی و ستون یا تیرآهن کار انجام می دهند. برای اتصال تیرچه به تیر آهن بال فوقانی آن ها در یک تراز قرار دارند باید حتماً قسمت از بال تیرچه برش داده شود.

اتصال با نبشی نشیمن

از دیگر انواع اتصال تیر آهن می توان به اتصال با نبشی نشیمن اشاره کرد. با نبشی نشیمن برای انتقال واکنش تکیه‌گاهی قائم استفاده خواهد شد. در این نوع اتصال نباید در انتهای تیر گیرداری ایجاد کند؛ به همین‌خاطر نشیمن و نبشی بالایی باید از انعطاف پذیری بالایی برخوردار شود. در این نوع اتصال؛ تیر آهن بر روی یک نشیمن که هیچ گونه تقویت صورت نگرفته قرار خواهد گرفت.

اتصال خورجینی

اتصال خورجینی از جمله انواع اتصال تیر آهن می باشد؛ که در گذشته بسیار متداول بوده و در ساختمان های فلزی مورد استفاده قرار می گرفت. نحوه اجرای این اتصال به گونه ای است که تیر های باربر از طرفین ستون ها به صورت یکسره عبور داده خواهد شد و بر روی نبشی هایی که در ستون نصب شده اند؛ تیرآهن قرار می‌گیرد. قاب با اتصال خورجینی تنها برای تحمل بارهای قائم طراحی خواهد شد که در مقابل بارهای جانبی معمولاً این اتصال عملکرد چندان خوبی ندارد و تنها برای تحمل بارهای قائم مناسب خواهد بود.

اتصال گیردار یا اتصال صلب

یکی از انواع اتصال تیرآهن؛ اتصال گیردار یا صلب تیرآهن به ستون می باشد. این نوع اتصال در تکیه گاه کاملاً گیردار دوران زاویه یا چرخشی بین تیرآهن و ستون وجود ندارد. برای اینکه از تغییر زاویه جلوگیری شود؛ درصد گیر داری در حدود ۹۰ درصد یا بیشتر می باشد. این نوع اتصال دارای قابلیت انتقال کامل لنگر می باشد و هیچگونه چرخش نسبی بین تیرآهن و ستون ایجاد نخواهد شد. تنوع اتصالات گیردار بسیار بالا بوده که برخی از آن می ‌توان به اتصال مستقیم، اتصال با ورق زیر سری و روسری، اتصال پیچی و … اشاره کرد.

 

 انواع اتصالات تیرآهن

 

انواع اتصالات تیرآهن

توجه داشته باشید در اسکلت فلزی زمانی که نیاز به افزایش طول تیر ها باشد یا دو تیر به صورت متعامل نسبت به یکدیگر قرار بگیرند؛ باید تیرآهن ها به یکدیگر اتصال داده شود. این اتصالات باعث عملکرد یکپارچه و پیوسته اجزا خواهد شد. برخی از انواع اتصالات تیرآهن می توان به اتصال تیر به تیر فلزی و اتصال مفصلی تیر به تیر و … اشاره کرد.

اتصال تیر به تیر فلزی

اتصال تیر به تیر فلزی در برخی موارد به صورت تو دلی و در برخی موارد به صورت وصله انجام خواهد شد. به طور کلی می توان ذکر کرد که در چهار حالت نیاز به وصله و اتصال تیر آهن داریم. مورد اول در صورتی که پروفیل هایی که در بازار موجود هستند؛ جهت پوشش دهانه مورد نظر فاقد طول کافی باشند که در اینجا تیرها را برای تامین طول مورد نظر به یکدیگر اتصال خواهند داد.

 دومین مورد تیر آهن های فولادی که در کارگاه تولید خواهند شد برای اینکه به راحتی حمل و نقل شوند در طول های کوتاهی موجود هستند؛ به همین خاطر باید به سراغ انواع اتصال تیرآهن بروید. سومین مورد بر اساس مقطع به خاطر وجود لنگر خمشی بزرگ افزایش پیدا خواهد کرد. در اینجا دو تیر به ابعاد هندسی باید به یکدیگر اتصال داده شود. چهارمین مورد برای استفاده بهینه از پروفیل هایی که در کارگاه موجود هستند و جلوگیری از ضایعات برای ساخت تیر ها با دهانه مورد نظر؛ آن ها را اتصال خواهند داد.

اتصال مفصلی تیر به تیر فلزی

توجه داشته باشید که سهم اصلی لنگر خمشی در تیرها معمولا به عهده بال و همچنین درصد بالاتر از نیروی برشی نیز توسط جان باید تحمل شود. در برخی مواقع از اتصال مفصلی استفاده کرده و لنگر منطبق شده بین دو تیرآهن بسیار ناچیز می باشد.

 

نحوه اتصالات تیرآهن

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد. امروزه با توجه به اینکه ساخت و ساز بسیار رواج پیدا کرده است؛ این مجموعه در تلاش است تا محصولاتی را عرضه کند که علاوه بر کیفیت بالا از قیمت مناسبی نیز برخوردار است. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد؛ می توان به  نبشی و ناودانی، ورق سیاه و میلگرد از جمله میلگردهای ساده و میلگرد آجدار و … اشاره کرد.

تمامی این مقاطع معمولا در وزن و سایز های مختلفی موجود است. هر یک از سایز های این محصولات در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. شما عزیزان جهت سفارش و تهیه محصولات می توانید از طریق وب سایت ahanhyper.com اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نحوه اتصال تیرآهن در سازه‌های فولادی چگونه است؟

نحوه اتصال تیرچه به تیرآهن

نحوه اتصال تیرآهن به ستون بتنی

https://ahanhyper.com//?p=26111

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *