امروز : پنج‌شنبه 25 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع اتصالات فولادی

بهتر است بدانید سازه های فولادی معمولاً از اتصال چندین عضو به یکدیگر تشکیل خواهد شد. وظیفه نگه داشتن عضو ها و همچنین توزیع مناسب نیروهای انبار شده به آن ها بر عهده اتصالات می باشد که اتصالات جز مهم ترین بخش های سازه می باشد. در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم انواع اتصالات فولادی را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید در سازه های فولادی انواع اتصالات فولادی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. انواع مختلفی از روش های اتصالات فولادی وجود دارند که می‌توان به پرچ، پیچ و مهره، جوشی و … اشاره کرد. هر یک از این روش ها دارای معایب و مزایا و ویژگی منحصر به فرد خود می باشد. توجه داشته باشید که اتصالات فولادی سازه های فولادی برای اتصال مناسب قطعات استاندارد ساخته خواهد شد که بخش مهمی از سازه های فولادی به شمار می‌رود. هر یک از اعضای باربر در طراحی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

انواع اتصالات فولادی

 

معرفی انواع اتصالات فولادی

سازه های فولادی برای اینکه  اعضای آن بهم اتصال داده شوند؛ نیاز به انواع اتصالات دارد. با توجه به اعضای سازه و .. می توانید روش مناسب اتصالات را انتخاب نمائید. برخی از انواع اتصالات فولادی عبارتند از:

پرچ

از جمله انواع اتصالات فولادی می‌توان به پرچ اشاره کرد. از جمله اتصالات قدیمی می باشد که برای سازه های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. در پل های قدیمی معمولا به عنوان اتصال دهنده از پرچ استفاده می شود. در  ایران نیز پل های با دهانه طویل، پل فلزی واقع در رودخانه زاینده‌رود و … دارای اتصالات پرچی می باشد.

در کشورهایی همچون آمریکا و اروپا ساختمان هایی که دارای تعداد طبقات زیاد می باشند؛ همچنین سازه های صنعتی و مخزن نفت توسط اتصالات پرچی ساخته شده اند. توجه داشته باشید که معمولاً مصالح پرچ از فولادهای مخصوص می باشد و توسط نورد سرد یا گرم تهیه و تولید خواهد شد.

پیچ

از دیگر انواع اتصالات فولادی می‌توان به پیچ اشاره کرد. پیچ ها معمولا به صورت معمولی یا پر مقاومت در بازار موجود است که برای اتصالات در سازه های فولادی استفاده خواهد شد. توجه داشته باشید در سازه های سبک که تحت بارهای استاتیکی قرار دارند؛ مثل سقف های شیروانی، بندها و مهار های جانبی و … از پیچ های معمولی و پر مقاومت استفاده خواهد شد.

زمانی که افراد مهارت لازم برای جوشکاری نداشته باشید؛ اتصالات پیچی بهترین گزینه می باشد. همچنین برای مواقعی که لازم است این اتصالات پس از مدتی باز شوند؛ باید از اتصالات پیچی استفاده نمایید.

مزایای اتصالات پیچی

اتصالات پیچی که از جمله انواع اتصالات فولادی می باشد؛ در سازه های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مزایا و ویژگی های بسیاری برخوردار است. برخی از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • برخورداری از سرعت بالا در نصب اتصالات و ساخت سریع ترین سازه
  • عدم نیاز به کارکنان و متخصص با تجربه
  • عدم ایجاد صدا در زمان نصب اتصالات
  • دارای قابلیت فراهم شدن امکان استفاده فوری از سازه
  • امکان کار در فضاهای کوچک تر و همچنین در بخش های مختلف سازه و …

مزایای اتصالات پیچی

جوش

از دیگر انواع اتصالات فولادی می توان به دو روش اشاره کرد. متصل کردن اعضای سازه توسط حرارت و همچنین ظاهر شدن موضوعی و یکپارچه کردن مصالح به یکدیگر را جوشکاری می کند. توجه داشته باشید اتصال جوشی به صورتی که به درستی اجرا شوند؛ ظاهر بهتری را نسبت به پیچ و پرچ خواهند داشت. همچنین دامنه کاربرد جوش بسیار گسترده تر می باشد. به خاطر کنترل کیفیت جوشکاری برای ساخت قطعات فلز در کارخانه معمولا از این روش بیشترین استفاده را می برند.

مزایای اتصالات جوشی

همان طور که ذکر شد اتصالات جوشی جز بهترین انواع اتصالات فولادی به شمار می‌رود که در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مزایای این نوع اتصالات عبارتند از:

  • برخورداری از قابلیت سهولت اجرا
  • برخورداری از بهره وری بالا
  • دارای ظاهر بهتر
  • اجرای نسبتاً ساده در سازه های پیچیده
  • دارای مقاومت بالا در برابر بارهای وارد شده به سازه
  • برخورداری از قابلیت ایجاد کردن اتصالات صلب
  • دارای قابلیت ایجاد سازه یکپارچه و …

آموزش اتصالات فولادی

حال که با انواع اتصالات فولادی آشنا شدید؛ لازم است بدانید برای اینکه بتوانید از این اتصالات استفاده کنید باید آشنایت لازم و کافی و اطلاعات کامل را در استفاده از آن بدانید. نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که شما باید بدانید کدام روش اتصال برای چه کاربردی مناسب است که به صورت بهترین روش را انتخاب نمایید.

 

آموزش اتصالات فولادی

 

 در مواقعی که به صورت موقت لازم است اعضای سازه ها به یکدیگر اتصال داده شود؛ بهترین گزینه پیچ و مهره می باشد. اما برای اتصالات دائمی جوش کاری مناسب است؛ چرا که به صورت دائمی بوده و امکان باز شدن آن به سادگی نمی باشد.در مبحث آموزش اتصالات فولادی باید بیان کنیم که شما عزیزان باید در زمان استفاده از اتصالات فولادی باید نکات مهمی را مد نظر قرار دهید تا به صورت اصولی و استاندارد بتوانید اتصالات را انجام داده بدون اینکه کوچکترین آسیبی به شما یا اعضای سازه ها وارد شود.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات می باشد. از جمله محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می‌شود می‌توان به میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها و … اشاره کرد. تمامی مقاطع در سایزها و ابعاد مخلف موجود است که هر یک دارای ویژگی ها و کاربرد خاص خود می باشد. شما بازدیدکنندگان عزیز در سراسر ایران می توانید این مقاطع فولادی را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و از آن در کاربردهای مدنظر خود بهره‌مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع اتصالات سازه فولادی

روش های اتصال فولاد

https://ahanhyper.com//?p=31636

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *