امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع آزمایشات میلگرد

میلگرد از جمله مقاطع فولادی می باشد که معمولاً در انواع مختلفی وجود داشته و در کاربردهای بسیاری در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. اما برای بررسی کنترل کیفیت این محصول از آزمایشات مختلفی استفاده می‌شود. در این مقاله از وبسایت آهن هایپر قصد داریم تا انواع آزمایشات میلگرد را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

انواع آزمایشات میلگرد جهت نشان دادن کیفیت و میزان استحکام آن از اهمیت بالایی بر خوردار است. بهتر است بزنید برای ساخت قطعات فولادی همچون میلگرد، برای انتخاب روش ساخت آن، شناخت خواص آلیاژهای آن به درستی بسیار مهم می باشد. برای رفتار نمونه های ساخته شده از آزمایش های مختلفی استفاده می کنند که عوامل موثر در قیمت میلگرد را نشان می دهد. از جمله مهمترین انواع آزمایشات میلگرد که استفاده می شود؛ می توان به آزمایش های مخرب اشاره کرد. در نظر داشته باشید آزمایش میلگرد تا مرحله شرکت ادامه پیدا می کند.

 انواع آزمایش میلگرد

توجه داشته باشید که انواع آزمایشات میلگرد معمولاً به دو صورت آزمایش های مخرب و آزمایش های غیرمخرب می باشد. هر یک از انواع آن خود دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه ذکر می کنیم.

 

 انواع آزمایش میلگرد

 

انواع آزمایش های مخرب تست میلگرد

آزمایش کشش

یکی از انواع آزمایشات میلگرد؛ آزمایش کشش می باشد که از این ازمایش معمولاً جهت شناخت خواص مکانیکی و استاتیکی میلگرد استفاده می کنند.

این نوع آزایش دارای خواص بسیاری می باشد که می توان به موارد همچون قابلیت انعطاف پذیری، حالت ارتجاعی، نقطه تسلیم، مقاومت کشش، حد الاستیک، حد تناسب، مقاومت در برابر شکنندگی و … اشاره کرد.

این آزمایش از جمله آزمایش های استانداردی می باشد که معمولاً توسط دستگاه های مخصوصی جهت انجام آن اقدام می کنند. این دستگاه ها به صورت هیدرولیکی یا مکانیکی کار می کنند.

آزمایش خستگی یا سختی

از دیگر انواع آزمایشات میلگرد می توان به آزمایش سختی اشاره کرد که این آزمایش برای میلگردهای استفاده خواهد شد که قبلاً در بتن خم شده باشند. این میلگردها معمولاً در طی تنش مشخصی دچار شکستگی می‌شود اما امکان دارد میلگردی که آزمایش شده باشد در هنگام بروز تنش های واقعی مقاومتی نشان ندهد. به همین خاطر برخی از میلگرد های مورد استفاده در برابر شکستن مقاومتی از خود نشان ندهد که این شکست خستگی می‌گویند.

در مرحله های اولیه تنش های جهشی باعث می شود تا دانه های ریز تشکیل دهنده میلگرد با لغزش روبرو شود. اما در برابر شکست همچنین از خود مقاومت دارند و این تنش ادامه پیدا کند باعث می‌شود میلگرد دچار ترک های شود که به مرور زمان این ترک ها بزرگتر خواهد شد و باعث می شود در نهایت میلگرد با شکستگی روبه‌رو شود. آزمایش خستگی انواع مختلفی دارد که می‌توان به آزمایش خستگی تحت کشش فشار، آزمایش میله چرخان، آزمایش با میله ارتعاشی و … اشاره کرد.

آزمایش خمش مجدد

یکی دیگر از انواع آزمایشات میلگرد؛ ازمایش خمش مجدد می باشد. در این نوع آزمایش عملیات خم کردن میلگرد در زاویه ۹۰ درجه و دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد انجام خواهد شد. سختی این نوع میلگرد در دمای ۲۵۰ درجه سانتی گراد مشخص می‌شود. سپس توسط دمای محیط خنک کرده و دوباره باید عملیات خمش دمای ۲۰ درجه سانتی گراد بر روی آن انجام شود.

 آزمایش خمش باید در صورت انجام شود که قطعه مورد نظر یعنی میلگرد در آزمایش کشش با موفقیت خارج شده باشد به این صورت هیچ گونه شکست یا گسستگی در ساختار آن ایجاد نشده باشد. برای خم کردن میلگرد در این مرحله معمولاً از دستگاه خم کننده مخصوص استفاده می‌کنند که در کارهای ساختمانی از آن استفاده می شود.

آزمایش خمش سرد میلگرد

بهتر است بدانسد آزمایش خمش سرد میلگرد که باید طبق استاندارد ملی ایران برای میلگرد هایی که دارای طول ۲۵۰ میلیمتر و بالاتر باشند انجام شود. این نوع آزمایش از جمله انواع آزمایشات میلگرد می باشد که نباید هیچگونه عملیات مکانیکی از جمله تراشکاری بر روی میلگردها انجام نشده باشد.

آزمایش های غیرمخرب میلگرد

آزمایش های غیر مخرب نیز از جمله انواع آزمایشات میلگرد می باشد که برای کنترل کیفیت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این آزمایش ها می توان به آزمایش سنجش ابعاد و وزن، آزمایش ترکیبات شیمیایی، آزمایش بازرسی با اشعه ایکس یا بازرسی مافوق صوت و بازرسی با ذرات مغناطیسی و … می باشند که در دسته آزمایش های غیرمخرب قرار دارند. انجام این آزمایش ها بر روی میلگرد هیچ آسیبی به آن وارد نخواهد کرد به همین خاطر به آن آزمایش غیرمخرب می گویند.

 

آزمایش های غیرمخرب میلگرد

 

آزمایش ابعاد میلگرد

بهتر است بدانید استاندارد ملی ایران با شماره ۳۱۳۲ معمولاً میزان رواداری، قطر و طول میلگرد ها را مشخص خواهند کرد. قبل از اینکه از انواع میلگرد در کاربرد های مختلف استفاده کنید سعی کنید این موارد را بررسی کرده تا از آن اطمینان داشته باشید.

آزمایش میلگرد زنگ زده

یکی از انواع آزمایشات میلگرد؛ آزمایش میلگرد زنگ زده می باشد. اگر میلگرد دچار پوسته پوسته شده یا زنگ زدگی باشد و یا دچار خوردگی شده باشد نمی‌توانید از آن در بتن استفاده کنید. اما در صورتی که زنگ زدگی میلگرد به گونه‌ای باشد که دچار پوسته شدن یا خوردگی عمیق نشده باشد؛ در صورتی که تست های پذیرش میلگرد در ساختمان را به خوبی رد کند می توانید از آن در بتن استفاده نمایید.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

آهن هایپر از جمله فروشگاه های تخصصی ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد می باشد که می توانید این محصولات را از طریق این فروشگاه https://ahanhyper.com/  تهیه کرده و در کاربردهای مد نظر خود از آن بهره مند شوید. البته در نظر داشته باشید که محصولات دیگری همچون انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … نیز توسط این مجموعه ارائه می گردد.

تمامی محصولات توسط برترین تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید و عرضه شده است که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و با اطمینان خاطر می توانید این محصولات را تهیه نمایید. نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که در صورتی با این مقاطع فولادی آشنایی ندارید؛ لازم است که قبل از سفارش انواع آن با کارشناسان خبره مجموعه آهن هایپر در تماس باشید تا اطلاعات دقیق را دریافت نمایید. در این صورت می توانید محصول با کیفیتی را با توجه به محل مورد نظر که قرار است از استفاده کنید بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات میلگرد:

نحوه خواندن میلگرد

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا

https://ahanhyper.com//?p=26113

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *