امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

اصول و نکات اجرای پی پلکانی

برای اجرای پی پلکانی باید از افراد ماهر و متخصص کمک بگیرید. در ادامه این مطلب قصد داریم اصول و نکات اجرای پی پلکانی را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید

توجه داشته باشید در مباحث مرتبط با صنعت ساختمان سازی، پی ساختمان که یکی از مهم ترین مباحث و اجرای سازه ای می باشد از اهمیت بالایی برخوردار است.

بهتر است بدانید پی ساختمان این وظیفه را برعهده دارد که بارهای قائم که شامل وزن خود بنا و وزن ستون ها، دیوارها، سقف، ساکنان ساختمان و … می باشد را دریافت کرده و به نسبت مشخص در تمام سطح آن پخش کند و به زمین انتقال دهد.

پی پلکانی و اصول و نکات اجرای پی پلکانی

زمانی که پی ریزی در زمین شیب دار انجام شود یکی از بهترین و اقتصادی ترین راه حل ها برای پی‌ریزی اجرای پی پلکانی می باشد. توجه داشته باشید معمولاً در این نوع پی هم میزان حفاری و همچنین ساخت دیوارهای زیرزمینی به حداقل می رسد. به همین خاطر می توان گفت پی پلکانی از اقتصادی ترین انواع پی ها می باشد.

 همچنین می توان برای انتقال بار از این نوع پی استفاده کرد. بهتر است در جریان باشید این نوع پی ها معمولاً از تغییر ناگهانی و بیش از حد زمین باعث ضعف و در نتیجه حرکت ساختمان در طی سال‌های بعد خواهد شد جلوگیری می‌کند. ساختار آن به این صورت است که عملیات حفاری را مانند پلکان ها انجام می‌دهد که طول آن ها کم و عرض آن ها نیز کم می باشد.

 سپس بر روی بستر و بتنی ساختمان را استوار خواهند کرد. نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که قبل از ساخت این پی باید عملیات زهکشی با دقت بالا انجام شود تا خطراتی مانند بی ثباتی که از تجمع فشار آب می باشد به صورت کامل از بین برود.

 

اصول و نکات اجرای پی پلکانی

 

اجرای پی پلکانی

فوندانسیون پلکانی به این صورت اجرا خواهد شد که معمولاً در دو یا چند تراز مختلف قرار می گیرد. موارد بسیاری وجود دارد که در زمین مورد نظر باعث می شود از نوع پی پلکانی استفاده شود. برخی از این موارد عبارتند از:

وجود بخش زیر زمین در بخشی از پلان ساختمان

ساختمان هایی که امروزه ساخته می شوند مثل گذشته در برخی از موارد زیر زمینی ندارند بلکه زیر زمین به صورت کامل مانند یک طبقه مجزا وجود دارد. اگر به هر دلیلی بخواهید زمین را بخشی از پلان داشته باشید باید از پی پلکانی استفاده نمایید.

وجود شیب در زمین

یکی دیگر از موارد که باید از پی پلکانی استفاده کنید در زمینی که شیب وجود داشته باشد. در برخی از زمین ها به صورتی است که نمی‌توان در آن فونداسیون همسطح اجرا کرد که در این موارد از پی پلکانی یا غیر همسطح استفاده می کنند.

 توجه داشته باشید زمین های که دارای شیب می باشند معمولاً طی راهکارهایی می توان همسطح کرد مانند خاکبرداری و خاکریزی که زمین مورد نظر به یک تراز واحد برسد عملیات انجام می‌شود که هزینه این عمل بستگی به طول فوندانسیون و پی دارد.

اگر طول آن بسیار باشد امکان دارد از نظر هزینه بهترین روش برای زمین های شیب دار اجرای پی پلکانی می باشد که هزینه آن چندان زیاد نیست.

استفاده از پی پلکانی در پی آجری

معمولاً از پی آجری در فرایند ساخت ساختمان های کوچک با واحدهای کم استفاده می کنند. این پی ها دارای ریشه ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر از دیوار بر روی آن قرار دارد که از پی آن نیز در حدود ۳۰ الی ۴۰ سانتیمتر بیشتر از دیوار می باشد. به خاطر صرفه جویی در مصرف آجر معمولاً پیی به صورت پلکانی می‌سازند که این پی ها را با زاویه ۳۰ درجه به سمت زمین انتقال می‌دهند.

استفاده از پی پلکانی در پی بتنی

یکی از انواع پی های پلکانی که در بتن درست می کنند که از مقاومت بسیار بالا و استحکام خوبی برخوردار است. بنابراین از بهترین پی ها در صنعت ساخت و ساز ساختمان به حساب می آید. توجه داشته باشید معمولا به خاطر مصرف زیاد از بتن در ساخت و ساز، پی های بتنی را به صورت پلکانی در می آورند.

روش اجرایی پلکانی

بهتر است بدانید تمامی پی ها از جمله پی پلکانی به سه صورت انجام می شود که عبارتند از:

آزمایش زمین از لحاظ مقاومت

 قبل از اینکه عملیات اجرای پی انجام شود باید شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی، نوع خاک و مقاومت آن، میزان باری که قرار است در ساختمان به زمین وارد شود بررسی نمایید. یکی دیگر از عواملی که بسیار موثر می باشد. درختان و گیاهان هستند.

 قبل از آن باید درختان و گیاهانی که بر روی زمین قرار دارند و ریشه های آن داخل زمین قرار دارد را پاک کنید. چرا که در زمینی که قرار است پی انجام شود نباید هیچ گونه درخت و گیاهی رشد کند. همچنین کف ان باید کاملا مسطح و صاف و هیچگونه آلودگی و مواد زائد نداشته باشد.

 

روش اجرایی پلکانی

 

کندن پی ساختمان

 در این مرحله اقدام به کندن شیوه خاکبرداری خواهند کرد. همانطور که قبلاً نیز ذکر شد پی پلکانی به صورتی است که دارای دو تراز مختلف می باشد. در چنین مواردی هر یک از تراشه ها را به صورت یک پی در نظر گرفته و اجرا می‌کنند یا هر دو را با یکدیگر در نظر می گیرند. به وسیله دیواره‌ها علم یا دیواره بتنی مقاومت و استحکام آنها برقرار خواهد شد.

 ساخت پی یا فوندانسیون

 در این مرحله باید نکاتی را مد نظر قرار دهید مانند اینکه دیوار حائل باید حداقل ضخامت حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر داشته باشد تا بتواند سربار خاک و زلزله را کنترل نماید. همچنین ضخامت قسمتی دوم آن را با یکدیگر اتصال می دهد باید به اندازه ضخامت خود پی یا فوندانسیون باشد.

نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است که اختلاف تراز حداکثر یک و نیم متر و هر طبقه باشد در غیر این صورت می توانید استفاده نمایید. نکته ویژه ای که باید مد نظر قرار دهید این است که برای اتصال به یکدیگر از کلاف قائم استفاده نمایید.

توجه داشته باشید برای تهیه انواع مصالح ساختمانی فولادی همچون انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها برای استفاده در پی های پلکانی و … می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره  نیز می ‌توانید از راه‌های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان در تماس بوده و اطلاعات لازم را به صورت کاملا رایگان دریافت نمایید تا در صورت نیاز به اطلاعات بتوانید به راحتی از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

مراحل اجرای پی و فونداسیون

https://ahanhyper.com//?p=16904

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *