امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مراحل اجرای پی و فونداسیون

مراحل اجرای پی و فونداسیون یکی از مراحل ساخت و ساز است. قصد داریم در ادامه این مطلب مراحل اجرای پی و فونداسیون را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

مراحل اجرای پی و فونداسیون

 بعد از تهیه های نقشه های ساختمانی و تخریب ساختمان های قدیمی و هموار کردن سطح زمین با توجه به با توجه به ابعاد فونداسیون پی کنی صورت میگیرد که بستگی به عمق پی عرض پی صورت می گیرد. انواع پی بستگی به طبقات ساختمان نوع خاک زمین نوع پی انتخاب می شود. انواع پی به شرح زیر می باشد:

  1. پی نواری
  2. پی منفرد
  3. پی گسترده

 بسته به شرایط شرایط ساختمان و بار وارد بر ساختمان خاک زیر ساختمان یکی از این موارد انتخاب شود. معمولا در سطح شهرها از پی نواری استفاده می گردد و از پی منفرد در ساختمان های یک تا دو طبقه در شهرها و در روستاها بیشتر از پی منفرد استفاده می گردد.

از پی گسترده در ساختمان های بلند مرتبه و با حساسیت های زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که خاک زیر ساختمان توسط مقاومت کافی در مقابل بارهای وارده از ساختمان را نتواند تحمل کند و از این پی استفاده می گردد.

عمق پی ها در همه موارد در زیر سطح یخبندان قرار می گیرد که در برابر یخبندان های در زمستان اتفاق می افتد جلوگیری به عمل آید. پی در برابر یخبندان به صورت مکرر  صورت می‌گیرد محفوظ بماند و مقاومت خود را از دست ندهند.

 

مراحل اجرای پی و فونداسیون

 

پی کنی بعد از تسطیح سطح زمین و پیاده کردن نقشه فونداسیون بر روی زمین عملیات گودبرداری انجام می گیرد. این گودبرداری به دو صورت انجام می گیرد: ۱ به صورت کلی: که تمام سطح زیر بنا خاکبرداری می شود که در این صورت بعد از آرماتور بندی پی با قالب های چوبی و فلزی اطراف فونداسیون قالب بندی می‌شود.

 ۲ خاک خاکبرداری پی به صورت جزیره‌ای که در این صورت در این صورت خاک های که در داخل نوار پی فنداسیون قرار می گیرند برداشته می شود. بقیه خاک های اضافی در وسط چشمه‌های فنداسیون برداشته می شود که در این صورت به جای قالب بندی از پلاستیک ضخیم برای جلوگیری از هدر رفت شیری یا همون آب بتن به خاک اطراف استفاده می‌شود.

بعد از خاکبرداری پی توسط وسایل مکانیکی از قبیل بیل مکانیکی و بولدوزر و و مینی بیل مکانیک مینی بلدوزر بسته به نوع خاک برداری و ابعاد اندازه ساختمان که در آن خود را روی صورت می گیرد یکی از این ماشین آلات استفاده می شود. بعد از تمام شدن خاکبرداری توسط ماشین آلات تسطیح دیواره و کف پی با دست توسط توسط نیروی انسانی صورت می‌گیرد. بعد از آن اجرای بتن مگر یا یا همان بتن  پاکیزگی اجرا می شود سپس عملیات آرماتور بندی بر روی آن اجرا می گردد.

خطراتی که در پی کنی و گودبرداری هستند ساختمان های اطراف محل گودبرداری که قدیمی و از استحکام لازم برخوردار نیستند این ساختمان ها تهدیدی جدی برای گودبرداری به حساب می آید. هر لحظه امکان دور ریختن آن ها وجود دارد که باید این ساختمان ها با سازه نگهبان مهار و تقویت شوند. تا اینکه مراحل فنداسیون و ستون های و سقف اجرا گردد تا از فرو ریختن ساختمان ها جلوگیری به عمل آورد.

 در صورتی که از سازه نگهبان استفاده نکرده و احیانا  ساختمان های اطراف آن ترک بردارد یا نشست کند یا حتی اگر ساختمان به طور کامل یا قسمتی از ساختمان تخریب شود. تبعات و مسئولیت های شامل حال سازنده سازنده و مهندسین ناظر و مجری می‌شود.باید هر کدام از این افراد بنا به تشخیص مقامات قضایی درصدهای جبران خسارت کنند. پس بهتر است از سازه نگهبان و مقاوم سازی ساختمان های اطراف گودبرداری در اول کار و و قبل از گودبرداری صورت گیرد تا چنین مشکل خسارتی پیش نیاد.

 

کاربرد سازه نگهبان در پی و فونداسیون

 

کاربرد سازه نگهبان در پی و فونداسیون

اجرای سازه نگهبان در تمامی ساختمان هایی که پی آن از ساختمان های همجوار پایین تر باشد. امکان نشست خاک زیر ساختمان‌های همجوار و یا حتی دیواره گود که شامل خیابان یا حیات محل گودبرداری باشد باید و سازه های نگهبان به اجبار استفاده گردد. برای جلوگیری از ریزش خاک ها باید به طور مناسب از ریزش و نشست زمین های اطراف جلوگیری به عمل آید.

 به صورت اجرای دیوار حائل و به صورت نیلینگ و موارد دیگر که با تشخیص مهندس طراح و محاسب باید صورت گیرد. مهندسین مجری و ناظر بر اجرای صحیح و مناسب آن بارعایت نکات ایمنی توسط پیمانکار یا پیمانکاران دارای صلاحیت اجرای سازه نگهبان نظارت کنند تابه صورت دقیق اجرا کنند.

ساختمان در زمان گودبرداری: زمانی که ساختمان در حال احداث از پی و فنداسیون ساختمان های همجوار همتراز یا بالاتر از آن ها اجرا شود باید با رعایت نکات ایمنی باید سرعت اجرایی بیشتری داشته باشد تا از خطرات احتمالی  ناخواسته جلوگیری به عمل آید.

در زمان گودبرداری و سازه نگهبان هرگاه و در هر فصلی از سال از سال که بادهای شدید که معمولاً طوفان بادهای شدید و بارندگی باید ساختمان های همجوار و سازه نگهبان به صورت ریز دقیق کنترل گردد. تا اگر بر اثر بارندگی های و یا با بادهای شدید احتمال نشست زمین اطراف گودبرداری وجود داشت. توجه داشته باشد باید ساختمان های همجوار را مجدداً مقاوم سازی انجام دهند تا نشست‌های بیشتر جلوگیری کند.

 

کاربرد سازه نگهبان در پی و فونداسیون

 

برای پی کنی و فونداسیون ساختمان از قالب های فلزی و تخت‌ی یا آجری استفاده می‌شود. معمولاً از قالب های فلزی با استحکام بالا و همچنین مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی استفاده می شود. افرادی که در جهت ساخت و ساز اقدام می‌کنند همواره سعی دارند تا محصولات باکیفیتی را تهیه کرده و از آن بهره مند شوند.

 جهت تهیه این قالب و مقاطع فولادی نظیر نبشی، پروفیل های ساختمانی، ورق ها می توانید به وب سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه کرده و این محصولات را با کیفیت بالا تعیین کرده و از آن بهره مند شوید. نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است که مجموعه اهن هایپر سعی دارد این محصولات توسط کارخانه های مطرح و معتبر داخلی و خارجی تولید شده اند را به بازار عرضه کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

چیدمان میلگرد فونداسیون

حداقل میلگرد در فونداسیون

حداکثر میلگرد فوندانسیون

 

https://ahanhyper.com//?p=16148

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *