امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

استفاده از میلگرد در همبندی

استفاده از میلگرد در همبندی امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. شما باید همبندی را طبق انواعی که دارد به خوبی بشناسید. معمولاً اتصالات گوناگون مانند سیم و تسمه مسی برای همبندی مورد استفاده قرار می گیرند. همبندی به این معنی است که شما کمترین مقدار ولتاژ درون ساختمان را برای نقطه هایی که به هرحال عبور جریان از زمین در تاسیسات الکتریکی سازه وجود دارد را مدیریت کنید. امروزه همبندی اصلی و همبندی اضافی هرکدام شکل خاصی را به خود می گیرند که ما در این مقاله بیشتر به این موضوع می پردازیم.

انواع همبندی

 همبندی اصلی به نوعی گفته می شود که تمامی اتصالات تاسیسات فلزی و اسکلت آن دسته از ساختمان هایی که از جنس فلز ساخته شده اند و دیگر آرماتور های بتنی که به ساختمان متصل هستند را پشتیبانی می کند. اما زمانی که در مورد همبندی اضافی صحبت می کنیم، یعنی اتصالاتی که مابین دیگر تأسیسات فلزی در سازه قرار می گیرند. مانند سرویس بهداشتی، استخر، اتاق عمل و بسیاری از مکان های این چنینی دیگر.

 

انواع همبندی

 

دلیل کاربرد میلگرد در همبندی

 اما سوالی که مطرح است این است که چرا از استفاده از میلگرد در همبندی اینچنین بحث داغی است؟ توجه داشته باشید که چنانچه عیب و ایرادی در قسمتی از تاسیسات الکتریکی یک ساختمان رخ دهد، این امکان وجود دارد که برق گرفتگی اولین چیزی باشد که جان هر موجود زنده ای را تهدید می کند.

به هر حال ولتاژ تماسی اینگونه خسارات را می تواند با وجود عیب و ایراد زمین در یک بخش از تاسیسات الکتریکی ساختمان به وجود آورد. به همین دلیل همبند به صورت برابر تمامی سطح را پوشش می دهد تا برق گرفتگی به واسطه عیب و ایراد زمین به وجود نیاید. ناگفته نماند که از سال ۱۳۹۵ برای تمامی ساختمان ها استفاده از میلگرد در همبندی کاملاً اجباری شده است.

نحوه اتصال و استفاده از میلگرد در همبندی

توجه داشته باشید که نحوه متصل کردن میلگرد های اضافی به میلگرد های اصلی در ساخت و ساز این گونه است که باید از سیم مخصوص آرماتور بندی که به آن مفتولی مسی می گویند، استفاده نمود. همچنین روش بستن و تعداد بست ها دقیقا باید شبیه بست های میلگرد اصلی باشد. در کشور ما اتصالات را بدون ابزار انجام می دهند.

برای متصل کردن صحیح در ابتدا باید مفتول را به میلگرد متصل نمود که ما یک فاصله ۶ متری را برای این کار مناسب می دانیم.

مزایای استفاده از میلگرد در همبندی

  استفاده از میلگرد در همبندی مزایای زیادی دارد. اولین مزیت این است که شما می توانید این روش را بهترین روش جهت جلوگیری از برق گرفتگی در نظر بگیرید. اینچنین آسیبی به تجهیزات الکترونیکی ساختمان وارد نخواهد شد.

حتی با کمتر شدن اثر الکتریسیته ساکن در کف ساختمان در طولانی مدت می توان بدون مشکل از ساختمان بدون مشکل و خطر خاصی استفاده نمود. مهم ترین نکته دیگر این است که یک حفاظت کامل از تمامی وسایل برقی به عمل می‌آید.

 همچنین شما با مطمئن شدن ضریب عملکرد تجهیزات حفاظتی می توانید نسبت به مقاوم سازی سازه در برابر ولتاژ های نامناسب و انواع رسانا ها کاملا مطمئن باشید. ناگفته نماند که در این بین، استفاده از سیم مسی می‌تواند به سرعت کار اشاره واضحی داشته باشد. همچنین کمترین تداخل را با دیگر عملیات های سازه ای برای اجرای صحیح می توان با استفاده از سیم مسی در نظر گرفت.

اهمیت میلگرد در همبندی

دلیل استفاده از میلگرد در همبندی را اینگونه می توان در نظر گرفت که میلگرد بدون پوشش و کاملاً لخت بهترین گزینه به حساب می آید؛ چرا که روکش بتنی می تواند بر روی میلگرد آن را از انواع خوردگی دور نگه دارد.

 به ‌هر حال خوردگی برای میلگردهای فولادی به خاطر نزدیک بودن با سطح تماس فوندانسیون با خاک خود جزء موضوعات مورد بحث است. به هرحال مهندسین سازه نسبت به مهندسین برق کارایی میلگرد را به صورت تخصصی تری می شناسند و به خوبی می دانند که از لحاظ فنی میلگرد تا چه حد می تواند ویژگی های خود را برای یک همبندی عالی به نمایش بگذارد. بهترین و معقولانه ترین راه برای افزایش ایمنی ساختمان، صددرصد اجرای همبندی با استفاده از میلگرد است. این گونه می توان هدایت الکتریکی هادی را به بهترین شکل ممکن مورد بررسی قرار داد.

 

اهمیت میلگرد در همبندی

 

خواص مکانیکی میلگرد

حال که به استفاده از میلگرد در همبندی پرداختیم، بهتر است با خواص مکانیکی میلگرد نیز یک آشنایی مختصر ولی مفید داشته باشید. میلگرد ساده از جمله میلگرد هایی است که 2300 برای تنش جاری، 3800 بابت تنش گسیختگی و 35% بابت تغییر شکل نسبی در زمان گسیختگی را به خود اختصاص می دهد.

میلگرد آجدار A2 3200 تنش جاری، 5000 تنش گسیختگی و تغییر شکل نسبی در زمان گسیختگی را 19% می توان در نظر گرفت. میلگرد آجدار A3 4000 تنش جاری، 6000 تنش گسیختگی و 14% تغییر شکل نسبی در زمان گسیختگی را برای آن می توان بیان نمود.

قیمت میلگرد

برای استفاده از میلگرد در همبندی باید به دنبال خرید میلگرد با کیفیت باشید. سایت آهن هایپر https://ahanhyper.com/ بهترین مرجع برای استعلام قیمت انواع میلگرد در کشور است. این سایت عرضه کننده انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و بسیاری از مقاطع فولادی دیگر با قیمتی بسیار کمتر از رقبا و البته بسیار منصفانه و به روز است.

با رایج بودن کارایی انواع میلگرد شما باید تنها از برندهای معتبر استفاده کنید. البته هر نوع مقطع فولادی به سبب نقش مهمی که در مقاوم سازی سازه دارد، کوچکترین بی اعتنایی به کیفیت و مرغوبیت آن می تواند مشکلات و خسارت های بزرگی را به وجود آورد. برخی از خسارت ها شاید مالی باشد که به راحتی جبران گردد، اما در مورد خسارت های جانبی همیشه شاید راهی برای جبران باقی نماند.

برای تهیه و سفارش مقاطع فولادی از جمله میلگرد برای استفاده در همبندی و … از طریق فروشگاه اینترنتی تخصصی آهن هایپر اقدام نمائید تا دغدغه ای بابت کیفیت و مرغوبیت محصولات نداشته باشید. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان خبره این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نقش میلگرد در مقاوم سازی ساختمان

علت شکستن میلگرد در حین خم کاری چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=25912

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *