امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

علت شکستن میلگرد در حین خم کاری چیست؟

میلگردها از پرکاربردترین فولادهایی می‌باشند که در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشیم این میلگردها در انواع مختلفی توسط کارخانه های مختلف تولید می شود. از این محصول در کاربردهای بسیاری از جمله آرماتور بندی، ساخت ستون ها و … مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به خمکاری دارد.

علت شکستن میلگرد در حین خم کاری چیست؟

 در برخی مواقع زمانی که خم کاری انجام می شود باعث شکستن آن شده که دلایل مختلفی برای شکستن میلگرد وجود دارد؛ مانند قلابی بودن میلگرد و … پیشنهاد می کنیم حتماً میلگردها را از فروشنده ها و مراکز معتبر و مجاز خرید کنید. در صورتی که شما میلگرد فیک و بدون کیفیت را تهیه کنید در هنگام خم کاری و همچنین در هنگامی تحت فشار بالا دچار شکستگی می‌شود.

 یکی دیگر از مسائلی که امکان دارد در حین خمکاری باعث شکستن میلگرد شود این است که از ابزار خمکاری نامناسب استفاده نمایید. میلگرد های شکننده معمولا در برابر فشار در حین خمکاری دچار شکستگی می شوند. لازم است شما با انواع میلگردها آشنا شوید و از ابزارهای مناسب برای خمکاری استفاده نمایید.

 

انواع میلگرد

 

انواع میلگرد

همانطور که ذکر شد میلگردها در انواع مختلفی طبق استانداردهای خاصی ساخته می شوند که شما می توانید نوع مناسب آن را در بازار پیدا کرده و از آن بهره مند شوید. انواع میلگرد ها عبارتند از:

میلگرد A1

این نوع میلگرد معمولاً کاملاً ساده و بدون هیچ گونه اجی می باشد که دارای مقاومت تسلیم ۲۳۰۰ و همچنین استحکام کششی ۳۸۰۰ کیلوگرم بر متر مربع است. توجه داشته باشید این میلگردها کاملاً ساده بوده و شما می توانید برای عملیات خمکاری و برشکاری از آن بهره مند شوید.

در ساخت این محصول از کربن بسیار کمی استفاده شده است که انعطاف پذیری بالایی را به همراه دارد و شما می توانید در زوایای مختلف انجام داده و تغییر شکل مناسبی به آن بدهید.

میلگرد A2

 این محصول دارای آج می باشد که از مقاومت تسلیم ۳ هزار و استحکام کششی ۵ هزار کیلوگرم بر مترمربع برخوردار است. اج های موجود بر روی سطح بدنه میلگرد A2 به صورت ضربدری می باشد. درصد کربن این میلگردها کمی بیشتر می‌باشد. البته شما می توانید برای عملیات خمکاری در صورتی که از ابزارهای مناسب استفاده کنید بهره مند شوید.

میلگرد A3

این نوع میلگرد جزء میلگردهای شکننده و ترد می باشد و دارای اج های به شکل هشتی شکل یا جناقی می‌باشند. در ساخت این نوع میلگرد معمولاً از کربن بیشتری استفاده شده است بنابراین جزء محصولات شکننده می باشد که شما به هیچ عنوان نمی توانید در عملیات خمکاری و جوشکاری از آن استفاده کنید چرا که به سرعت شکسته خواهد شد.

 نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است که این نوع میلگرد معمولاً از مقاومت تسلیمی پایینی برخوردار می باشد. شما اگر برای خم کاری از آن استفاده کنید امکان شکستن آن بسیار بالا می باشد. زمانی که از میلگرد A3 استفاده می شود؛ باید در نظر داشته باشید که برای ساخت ستون های عرضی در ساختمان استفاده نشود به این دلیل پس از جوش شکننده خواهد شد و کیفیت مناسبی را نخواهد داشت.

 زمانی که از این میلگرد ها در هنگام پیاده سازی سقف کاذب استفاده خواهد شد شکسته می شود. سعی کنید در جوش دادن میلگرد به جای تیرچه خودداری کنید چرا که این عمل مناسب و استحکام بالایی ندارد و باعث می شود تا کاهش مقاومت داشته باشد.

 

اصلی‌ترین دلایل شکستن میلگرد در هنگام خم کاری

 

اصلی‌ترین دلایل شکستن میلگرد در هنگام خم کاری

استفاده از میلگرد با گرید نامناسب

همانطور که ذکر شد میلگرد با گرید A1 و A2 برای عملیات خمکاری مناسب می باشد که دارای انعطاف پذیری بیشتری است. برای انتخاب بهترین میلگرد شما باید به میزان مقاومت مورد نیاز و همچنین نقشه آرماتوربندی توجه داشته باشید.

استفاده از میلگرد ساخته شده با روش نورد سرد

یکی دیگر از دلایل شکستن میلگرد در هنگام خمکاری؛ میلگردهایی می باشد که توسط روش نورد سرد تولید می‌شود. در این روش معمولاً شمش فولاد قرار داده شده را در دمای کمتر از دمای تبلور مجدد خواهد شد که باعث می شود تا ساختار مولکولی شمش فولادی به هم بریزد.

 میلگردهایی که توسط این روش ساخته می شوند دارای مقاومت تسلیمی بالا و همچنین قابلیت خم شدن پایین می باشد. بهتر است بدانید استفاده از این میلگردهایی که توسط روش نورد سرد تولید می‌شود در برابر زلزله مقاومت سازه را کاهش می دهد.

حرارت دادن میلگرد

گرم کردن باعث می‌شود تا انعطاف پذیری میلگرد را بالا ببرد. اما در نظر داشته باشید خم کردن میلگرد باعث می‌شود استحکام آن در محل خم شده کمتر شده و حرارت دادن باعث تشدید این مشکل خواهد شد که باعث می‌شود که ساختار شیمیایی ان تغییر کرده و احتمال شکستن آن افزایش پیدا می‌کند.

خم کردن میلگرد پیش از زاویه توصیه شده

خم کردن میلگرد برای استفاده در سازه بتنی طبق زاویه توصیه شده انجام می شود تا بر اساس وظیفه‌ای که بر عهده دارد در محل مورد استفاده تعیین خواهد شد. اگر زاویه تعیین شده در آیین نامه بتن ایران کمتر باشد؛ کم کردن بیشتر و کاهش زاویه باعث شکسته شدن میلگرد و همچنین کاهش مقاومت آن خواهد شد.

استفاده نکردن از ابزار مخصوص و میز کار

برای خم کردن میلگرد معمولاً از میز کار استفاده می‌شود تا فشار زیادی بر دست و کمر وارد نشود. معمولاً بر روی میز کار صفحه خم کن  نصب خواهد شد. این صفحه به شکل مربع یا مستطیل می باشد و بر روی آن نیز پین هایی وجود دارد که از پیچیده شدن میلگرد هنگام خمکاری جلوگیری می شود.

 پین ها معمولاً متناسب با قطر میلگرد تعیین می‌شود که میلگرد برای خم کردن در بین آنها قرار خواهد داد. سپس توسط آچار مخصوص با زاویه مورد نظر عملیات خمکاری را انجام می‌دهند.

استفاده از میلگرد زنگ زده

یکی دیگر از دلایلی که باعث شکستن میلگرد در حین خمکاری می باشد این است که از میلگرد زنگ زده استفاده کنند. برای ساخت بتن مسلح باید از میلگرد هایی که از فولاد کربنی استفاده شده است بهره مند شد.

 

خم کردن میلگرد پیش از زاویه توصیه شده

 

سعی کنید میلگرد های مورد نیاز برای ساخت و ساز از قبیل میلگرد 32، میلگرد ۱۸، میلگرد A4 را از شرکت های معتبری همچون آهن هایپر تهیه کرده تا از کیفیت این محصولات اطمینان داشته باشید و در حین خمکاری با شکستگی آن روبرو نشوید. جهت تهیه انواع میلگرد ها کافیست به وب سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

خم کاری میلگرد در ساختمان سازی چگونه است؟

فرایند استاندارد خمکاری میلگرد

انواع خم میلگرد و بررسی مراحل اجرای آن

https://ahanhyper.com//?p=16297

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *