امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

آیا ورق آلزونیک همان گالوانیزه است؟

از پرکاربردترین مقاطع فولادی در در صنعت ساخت و ساز و عمران ورق می‌باشد. این ورق‌ها در اشکال متفاوتی تولید می‌شوند و پایه‌های متنوع و گوناگونی دارند. به صورت معمول از ورق‌های فولادی در صنعت ساختمان استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم؛ پاسخ پرسش آیا ورق آلزونیک همان گالوانیزه است؟ را به طور کامل پاسخ دهیم.

آیا ورق آلزونیک همان گالوانیزه است؟

یکی از انواع ورق‌های فولادی آلزونیک نام دارد که بیشترین کاربرد آن در پوشش سقف‌ها می‌باشد. ورق آلزونیک شباهت‌های زیادی با ورق گالوانیزه دارد به همین علت، برخی اشتباه متوجه می‌شوند و این دو را یکی در نظر می‌گیرند. حال سؤالی که پیش می‌آید این است که در چه شرایطی می‌توان از ورق گالوانیزه و در چه شرایطی از ورق آلزونیک بهره برد؟

هر دو این محصولات پایه‌های فولادی دارند و تنها تفاوتی که میان آن‌ها وجود دارد، پوشش آن‌ها است. آلزونیک روکشی از جنس روی و یا آلمینیوم دارد. این روکش از 55 درصد آلمینیوم، 1 درصد سیلیکن و 43 درصد روی تشکیل شده است.

آیا ورق آلزونیک همان گالوانیزه است؟ خیر با وجود شباهت‌های زیادی که میان این دو محصول فولادی وجود دارد، نمی‌توان آن‌ها را یکی در نظر گرفت زیرا پوشش‌هایی که روی هر یک از آن‌ها قرار می‌گیرد،‌ خواصی ایجاد می‌کند که متفاوت است.

 

آیا ورق آلزونیک همان گالوانیزه است؟

 

تفاوت آلزونیک و گالوانیزه

همان طور که اشاره شد، تنها تفاوتی که میان این دو ورق وجود دارد در نوع پوشش آن‌ها است. ورق گالوانیزه تولید شده در شرکت‌های فولادسازی با عناصر روی خالص یا آلیاژ آهن و روی پوشیده شده‌اند. در ورق‌‌های آلزونیک اما ما شاهد پوششی که ترکیب از آلومینیوم و روی است هستیم.

رنگ آمیزی ورق آلزونیک با کوره شکل می‌گیرد بنا به همین دلیل است که از استحکام بالایی برخوردار است. ضد زنگ بودن و اکسید نشدن این ورق نیز به همین دلیل است. رنگ بندی و تنوع ضخامت در این ورق‌ها سبب شده است که روزانه متقضیان بیشتری را جذب خود کنند.

از تفاوت‌های مهم ورق گالوانیزه و آلزونیک در فلز مادر، عرض و ضخامت آن‌ها است.

طراحی این ورق‌ها به گونه‌ای است که در برابر محیط‌های مرطوب، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل است که اگر در سطح ورق خراشیدگی به وجود آید، منجر به زندگ زدگی نخواهد شد زیرا در این زمینه مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

در محیط‌های مختلفی مانند اسیدی نیز از ورق‌های آلزونیک استفاده می‌گردد که از بارزترین خصوصیات ورقی به نام گالوالوم است. از نام‌های دیگر ورق آزونیک می‌توان به گالوالوم، زینکالیوم اشاره کرد.

 

تفاوت آلزونیک و گالوانیزه

 

ابعاد استاندارد ورق آلزونیک

این ورق‌ها از ضخامت 0.4 میلی متر به بالا تولید می‌گردند که عرض یک و نیم میلی متری دارند و در طول‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. پروسه تولیدی ورق گالوانیزه و الزونیک درست مانند یکدیگر است. به شکلی که در ابتدا فلز پایه به سمت خطوط تولیدی انتقال می‌یابد و سپس پوششی از جنس روی و آلمینیوم تمام سطح آن را فرا می‌گیرد.

در مرحله بعد و پس از خشک شدن و خنک‌شدن محصول نهایی باید آماده رنگ آمیزی باشد. رنگ آمیزی ورق‌های گالوانیزه و الزونیک در کوره‌های مخصوص انجام می‌شود.

توجه داشته باشید که در هر کارخانه تولیدی پس از تولید محصول و انجام فرایندهای نام برده شده، باید محصول را مورد ارزیابی قرار دهند تا از صحت و کیفیت آن اطمینان حاصل کنند. از همین رو پس از تولید ورق‌های گالوانیزه و آلزونیک ، هر کدام را به بخش کنترل کیفی می‌برند تا مورد آزمایش و سنجش قرار بگیرند.

از جمله عیوبی که باید در این نوع ورق‌ها از بین رود، خش آن است و محصول عرضه شده باید فاقد هرگونه عیوب ظاهری باشد. در آزمایش‌های کنترل کیفی، از مهم‌ترین مراحل آزمایش مربوط به رنگ آمیزی ورق‌هاست. همچنین بررسی یکنواختی پوشش، طول عمر بالا و… از مواردی هستند که در این زمینه باید مورد برسی قرار بگیرند. به همین دلیل است که این محصول طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد.

کاربرد ورق آلزونیک

از مهم‌ترین کاربردهای این ورق که تفاوت‌های میان ورق آلزونیک و گالوانیزه را مشخص می‌کند و پرسش آیا ورق آلزونیک همان گالوانیزه است؟ را به خوبی پاسخ می‌دهد می‌توان به موارد صنایع تهویه هوا، ساخت انواع اگزوز ماشین، تابلو برق، پوشش کف کانکس، ساخت انواع تاببوهای راهنمایی و رانندگی، پروفیل درب و پنجره، اتصالات، ساخت آبگرمکن، کابینت سازی و یخچال سازی و… اشاره کرد.

مزایای ورق آلزونیک

از مهم‌ترین مزایا این محصول فولادی می‌توان به وزن مناسب، مقاومت بالا، ضد زنگ بودن، طولانی بودن عمر قطعه فولادی و انعطاف پذیری بالا اشاره کرد.

با توجه به موارد گفته شده ورق آلزونیک عمر مفیدتری خواهد داشت و در برابر فرسایش از مقاومت بیشتری برخوردار خواهد بود. این محصول در دسته موادی قرار می‌گیرد که به دو صورت رنگ دار و بدون رنگ تولید و در تعداد و ابعاد مختلفی به بازار عرضه می‌گردد. همان طور که اشاره شد، انعطاف پذیری بالای این ورق نیز از مهم‌ترین مزایای آن می‌باشد که در سقف سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تولید ورق آلوزینک رنگی

 

تولید ورق آلوزینک رنگی

آلزونیک در ابتدا به صورت بی رنگ تولید می‌شود و از مواد خام اولیه تهیه می‌گردد. در مرحله‌ای که تحت فرایند حرارتی قرار می‌گیرد، رنگی بر روی صفحه آن ایجاد می‌شود.  ورق‌های وادراتی به کشورمان، از کشورهایی مانند چین و ژاپن وارد می‌شوند.

جمع بندی

همان طور که در این مقاله برسی کردیم؛ با وجود شباهت‌هایی که در چگونگی ساخت و نحوه تولید ورق‌ها وجود دارد، ورق آلزونیک و گالوانیزه یکی نیستند و تفاوت‌هایی با هم دارند. مهم‌ترین تفاوت این دو محصول در پوشش آن‌ها می‌باشد.

ویژگی‌هایی مانند وزن مناسب، ضد زنگ بودن و مقاومت بالای ورق آلزونیک موجب شده است که در صنعت ساخت و ساز مورد توجه همگان قرار گیرد. امید واریم پس از خواندن این مقاله، پاسخ پرسش‌های خود را به خوبی دریافت کرده باشید و از این اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم، نهایت استفاده را ببرید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع ورق های فولادی

انواع ورق آهن و کاربرد آن در صنایع مختلف

ورق گالوانیزه رنگی چیست؟ و انواع آن

https://ahanhyper.com//?p=18201

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *