امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

آهن چرا زنگ می زند ؟

آهن چرا زنگ می زند ؟ پرسشی است که قصد داریم در این مقاله به آن پاسخ دهیم. شما یک فرآیند خاص در نظر بگیرید؛ چرا که اگر آهن با اکسیژن و آب ترکیب گردد صددرصد نسبت به اکسیده شدن واکنش نشان می‌دهد. همانگونه که همه می‌دانیم آهن در طبیعت آنچنان ساده به صورت خالص یافت نمی‌شود و طبیعتا محلول‌های الکترولیت به زنگ زدن آهن با سرعت بیشتری کمک می‌کنند؛ چرا که با خوردگی فلز، الکترولیت اکسیژن تولید می‌کند و این گونه است که اکسیژن با فلز ترکیب و باعث آزاد شدن الکترون می‌شود و فرآیند زنگ زدگی و خوردگی به وجود می‌آید.

اکسیداسیون آهن همان زنگ زدگی است که توسط اکسیژن مشاهده می‌شود اما زنگ زدن به واسطه‌ واکنش آهن و کلر که تقریبا رنگ سبزی دارد، نیز بسیار دیده می‌شود.

آهن چرا زنگ می زند و چگونه زنگ می زند؟

این که آهن چرا زنگ می زند را در ادامه به آن خواهیم پرداخت. اما فرایند زنگ زدن آهن این گونه است که تنها یک قطره آب اگر بر روی آهن بیفتد، بعد از تشکیل شدن اسید و حل شدن آهن، مولکول آب می‌تواند اکسیژن را ساخته و به هیدروژن تبدیل کند.

 این چنین است که اکسیژن آزاد شده و ضمن حل شدن با آهن به یکدیگر پیوند می خورد و معمولا در هوای خشک مولکول آب آنچنان یافت نمی‌شود و این گونه است که زنگ زدن آهن سرعت بسیار کمتری به خود می‌گیرد.

 

آهن چگونه زنگ می زند

 

 اما طبیعتاً ترکیب آب و اکسیژن به تماس با آهن فرایند زنگ زدن را آسان‌تر می‌کند و با خوردگی فلز و همچنین تولید اکسیژن به واسطه‌ الکترولیت زنگ زدن آهن و یا فولاد به سرعت مشاهده می‌شود و البته فولاد زنگ نزن امروزه در گروه فلزات مقاوم جای گرفته است که این نوع فولاد دچار زنگ زدگی نمی‌شود و معمولا می‌توان گفت زنگ زدن آهن یک تغییر شیمیایی به حساب می‌آید.

 به این دلیل که مزه‌، رنگ، شکل و استحکام آهن زنگ زده با آهن معمولی کاملاً متفاوت است و ضخامت، زمان، حرارت و رطوبت را می‌توان جزء عوامل کلیدی در زنگ زدن آهن معرفی کرد.

پس برای پاسخ به این سوال که آهن چرا زنگ می‌زند باید بدانید که رطوبت و اکسیژن جزء عوامل اصلی هستند و برای جلوگیری از زنگ زدن بهتر است آهن را رنگ آمیزی کنند.

روش های جلوگیری از زنگ زدن آهن

حال که به این موضوع اشاره کرده ایم که آهن چرا زنگ می زند بهتر است با روش‌های جلوگیری از زنگ زدن آهن نیز شما را آشنا کنیم. امروزه از محصولات آهنی و فولادی بسیار استفاده می‌شود که جلوگیری از زنگ زدن آهن را می‌توان جزء مهم‌ ترین فرآیندها برای خرید مقرون به صرفه این محصولات معرفی کرد.

 پوشش‌های وجود دارند که از نفوذپذیری و رسیدن اکسیژن و رطوبت جلوگیری می‌کنند که ما در ادامه به این پوشش‌ها بیشتر خواهیم پرداخت. معمولا آلیاژهای ضدزنگ با استفاده لایه‌ از کروم باعث غیرفعال‌سازی اکسیده شدن می‌شوند و همچنین گالوانیزه کردن یعنی کاربرد پوشش محافظی از روی می‌تواند به محافظت و مراقبت هر چه بیشتر آهن و فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدن اشاره داشته باشد.

 معمولا روی بسیار ارزان است و چسبندگی خوبی با فولاد دارد. همچنین در فضاهایی که به هر حال خوردگی بیشتر است، استفاده از آبکاری کادمیم نیز می‌تواند بهترین گزینه باشد که معمولا برای انواع شکاف، درز و لوله از آبکاری کادمیم استفاده می‌کنند و علاوه بر روی، آلومینیوم نیز به عنوان یک پوشش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پوشش روی و آلومینیوم می‌تواند در شرایطی که خوردگی بالایی وجود داشته باشد، برای حفاظت بیشتر در برابر زنگ‌زدگی مورد استفاده قرار گیرد. حفاظت کاتدی روشی است که از بار الکتریکی استفاده می‌کنند و این چنین زنگ زدن آهن به صورت کامل متوقف می‌گردد. از جنس روی، آلومینیوم و یا منیزیم حفاظت کاندی را می تواند انتظار داشت.

 

روش های جلوگیری از زنگ زدن آهن

 

 رنگ زدن و پوشش نیز می تواند بهترین راهکار باشد. استفاده از رنگ، موم، لاک‌الکل و لایه هایی از ورنی در این جا به کار می آیند. استفاده از لایه روغن، گریس با مخلوط‌های ویژه دیگر می تواند در زمان محدودی به جلوگیری از زنگ زدن آهن کمک نماید. ممانعت کننده‌های خوردگی نیز در فضای سربسته مورد کاربرد و استفاده قرار می گیرد. اما کنترل رطوبت را نیز یک راهکار قابل قبول و البته ساده نیز می توان در نظر گرفت. با در نظر گرفتن این راهکارها دیگر این سؤال به وجود نمی آید که که آهن چرا زنگ می زند.

چگونه به رفع زنگ زدگی آهن بپردازیم؟

فسفریک اسید و یا تانیک اسید می توانند به از بین بردن زنگ آهن کمک کنند. البته مقادیر کم زنگ آهن را می توان رفع نمود. با استفاده از محلول الکترولیت و میلگرد نیز می توان به از بین بردن این واکنش اقدام نمود.

البته استفاده از سرکه، سیتریک اسید و یا هیدروکلریک اسید نیز در این شرایط پیشنهاد می شود و ناگفته نماند که در برخی از شرایط محلول ملاس هم می تواند کارساز باشد.

قیمت آهن آلات

قیمت آهن آلات در بازار همیشه نوساناتی را دنبال می کند. طبیعتاً زمانی که شما به خرید هر کدام از انواع آهن آلات باشید، باید با توجه به شرکت تولید کننده، نوع مواد اولیه و کیفیتی که مدنظر است، نسبت به برآورد قیمت بیندیشید.

سایت https://ahanhyper.com/ به روز ترین سایتی است که شما می توانید انواع آهن آلات را با مرغوبیت و کیفیت بالا با قیمتی استثنایی خریداری کنید.  نبشی و ناودانی، ورق سیاه و میلگرد از جمله میلگردهای ساده و میلگرد آجدار و… در این سایت به فروش می رسند. کارشناس هر بخش می تواند به سؤالات گوناگون شما پاسخ مناسبی را ارائه دهد. این چنین خرید مقرون به صرفه و البته آگاهانه تری را تجربه خواهید کرد. در حال حاضر آهن آلات کارایی و کاربرد ویژه ای را به خود خصوصاً در صنعت ساخت و ساز به خود اختصاص داده اند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

چگونه آهن زنگ زده را تمیز کنیم؟

چگونه می توان آهن زنگ نزن تولید کرد؟

https://ahanhyper.com//?p=25967

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *