امروز : جمعه 26 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آهن زنگ زده چطور پاک می شود؟

آهن زنگ زده چطور پاک می شود؟ سوالی است که بسیاری از کاربران با آن روبرو خواهند شد. به همین خاطر قصد داریم در این مطلب به بررسی پاسخ آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

  زنگ آهن

 برای پاسخ به سوال آهن زنگ زده چطور پاک می شود؟ ابتدا شما را با زنگ آهن آشنا خواهیم کرد. توجه داشته باشید که زنگ زدگی فلزات یا زنگ آهن زمانی اتفاق می افتد که سطوح فلزات آهن به صورت طولانی مدت با آب و رطوبت در تماس باشند. در این شرایط فلزات توسط اکسیژن ترکیب و در طی فرآیندی دچار اکسید خواهد شد. توجه داشته باشید که این فرآیند در پایان باعث می شود تا فلز دچار خوردگی شده و سطح آن به رسوب قرمز، قهوه ای تبدیل شود که آن را با نام زنگ آهن می شناسند.

چند روش ساده برای پاک کردن آهن زنگ زده

در ادامه مبحث آهن زنگ زده چطور پاک می شود؟ باید ذکر کنیم که شما می توانید از روش های مختلفی جهت پاک کردن زنگ آهن استفاده کنید. بهترین روش برای محافظت از آهن در برابر رطوبت می باشد. برای جلوگیری از زنگ زدن آهن محصولات متنوعی تولید و روانه بازار شده است. برخی از این محصولات حاوی مواد مضر بوده که برای محیط زیست مناسب نیست. در ادامه به برخی روش های پاک کردن زنگ زدگی می پردازیم.

 

برای پاک کردن آهن زنگ زده

 

تمیز کردن

در پاسخ به سوال آهن زنگ زده چطور پاک می شود؟ باید ذکر کنیم که یکی از روش های آن تمیز کردن می باشد. توسط سیم ظرفشویی یا فرچه سیمی می توانید سطح مورد نظر را تمیز کنید. این روش برای زمانی کاربرد دارد که زنگ زدگی بسیار کم به صورت سطحی باشد. اگر زنگ زدگی عمیق باشد؛ می توانید از این روش به همراه روش های دیگر استفاده کنید.

استفاده از سرکه سفید

بهتر است بدانید که تمامی آهن آلات که دچار زنگ زدگی می شوند؛ توسط سرکه سفید می توانید زنگ زدگی را از بین ببرید. درون سرکه سفید معمولاً استیک اسید وجود دارد که برای حل کردن زنگ آهن بسیار مناسب است. سعی کنید فلزات زنگ زده را درون سرکه سفید قرار دهید. پس از این که فرآیند رفع زنگ زدگی به پایان رسید می‌توانید آن را شستشو دهید؛ چرا که اگر این سرکه بجای بماند باعث می شود تا آهن دچار خوردگی شود.

جوش شیرین

در پاسخ به سوال آهن زنگ زده چطور پاک می شود؟ باید ذکر شود که می توانید برای رفع زنگ زدگی به ویژه لوازم خانه از جوش شیرین استفاده نمایید. توسط جوش شیرین و آب یک خمیر ضخیم درست کنید و بر روی سطح فلز پخش کنید. اجازه دهید مدتی این خمیر بر روی فلز بماند؛ سپس جهت پاک کردن آن اقدام کنید. برای پاک کردن می توانید از فرچه سیمی یا سیم ظرفشویی بهره مند شوید. باید سعی کنید این کار را چند مرتبه انجام دهید.

اسید سیتریک

اسید سیتریک یک روش عالی برای از بین بردن زنگ زدگی آهن می باشد. ۲ قاشق غذاخوری اسید سیتریک غلیظ را در یک شیشه ملاس بریزید. آرام مخلوط کرده و سپس فلز زنگ زده را درون آن قرار دهید تا خیس شود. سعی کنید درب شیشه را ببندید تا فلزات حدود ۳ تا ۴ ساعت در آن بماند. پس از آن می توانید قطعه فلزی که دچار زنگ زدگی شده است را در آن قرار دهید. سپس توسط یک فرچه سیمی می توانید عوامل زنگ زدگی هایی که در سطح فلز وجود دارند را پاک نمایید. در نظر داشته باشید که اسید سیتریک دارای خاصیت رنگبری می باشد بنابراین باید در زمان استفاده از آن بسیار توجه کنید.

نوشابه

در ادامه مبحث آهن زنگ زده چطور پاک می شود؟ باید بدانید که نوشابه از جمله موادی می باشد که دارای اسید سیتریک می باشد. می تواند ذرات زنگ زدگی را حل کرده و به صورت کامل از بین ببرد؛ البته تنها می توانید در زنگ زدگی در مراحل اولیه از این روش استفاده نمایید. کافیست آهن زنگ زده را درون ظرفی قرار دهید سپس بر روی سطح آن نوشابه بریزید و توسط یک فرچه سیمی زنگ زدگی آن را از بین ببرید. سپس می توانید توسط کمی پارچه آن را خشک نمایید.

 

از بین بردن زنگ زدگی آهن

 

نکات لازم برای از بین بردن زنگ زدگی آهن   

در ادامه مبحث آهن زنگ زده چطور پاک می شود؟ باید ذکر کنیم که شما باید سعی کنید نکاتی را مد نظر قرار دهید تا به درستی و طبق اصول بتوانید زنگ زدگی را از بین بروید:

  1. برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات از کاغذ سنباده، برس های ساینده و مسواک و … می توانید استفاده کرده تا فلزات زنگ زده بسایید.
  2. پس از اینکه زنگ زدگی فلزات را پاک کردید؛ نسبت به شستشوی آن اقدام نمایید و سپس به صورت کامل خشک کنید.
  3. در صورتی که از یک روش جواب نگرفتید و زنگ زدگی آهن پاک نشد، سعی کنید به سراغ روش های دیگر بروید.
  4. در نظر داشته باشید که باید همیشه فرایند از بین بردن زنگ زدگی را در مکان های بار انجام دهید؛ چرا که مواد شیمیایی بسیاری در زمان انجام این فرآیند آزاد خواهد شد که به صورت بخار منتشر شده و برای بدن انسان بسیار مضر و خطرناک می باشد.
  5. زمانی که از سرکه سفید و اسید سیتریک استفاده می‌کنید نهایت دقت خود را به کار ببرید؛ چرا که این مواد دارای غلظت بالایی بوده و ممکن است برای شما مضر باشد.
  6. در برخی مواقع امکان دارد مراحل از بین بردن زنگ زدگی به لباس های شما آسیب وارد کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند قطره لیمو بریزید و اجازه دهید مقداری بر روی لباس ها بماند سپس آن را با آب فراوان بشویید.
  7. با توجه به مبحث آهن زنگ زده چطور پاک می شود؟ باید ذکر کنیم که ساییدن زنگ زدگی فلزات توسط فرچه سیمی یا فویل آلومینیوم و کاغذ سنباده انجام خواهد شد که باعث تمیز شدن فلز خواهد شد.
  8. می توانید برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات قبل از اینکه آن را در یک مکان قرار دهید به آن ها یک لایه روغن بزنید.
  9. بهتر است بدانید که سرکه یا آبلیمو با توجه به اینکه دارای ماهیت اسیدی می باشد؛ امکان دارد باعث سیاه شدن ابزارآلات شود که برای رفع تیرگی می توانید نسبت به شستشوی آن اقدام نمایید.
  10. زمانی که برای از بین بردن زنگ زدگی اقدام می کنید؛ سعی کنید حتما از دستکش استفاده نمایید.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و .. می باشد. شما بازدید کنندگان عزیز می توانید تمامی این محصولات را وب سایت https://ahanhyper.com/ خریداری نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره ارتباطی ذکر شده با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

برای جلوگیری از زنگ زدن آهن چه باید کرد؟

آهن در کدام محیط کندتر زنگ میزند

https://ahanhyper.com//?p=26426

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *