امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آهن در کدام محیط کندتر زنگ میزند

آهن در کدام محیط کندتر زنگ میزند شاید سؤال شما هم باشد. پاسخ به سؤال می تواند استفاده‌ طولانی مدت تری را برای آهن به وجود آورد. معمولا حرارت، باران اسیدی، زمان، ضخامت و رطوبت همگی جزء عوامل اصلی بر سرعت زنگ زدگی آهن به شمار می آیند. پس هر مکان دیگری که این عوامل را در خود جای نداشته باشد می‌تواند بهترین مکان برای جلوگیری از زنگ زدگی و یا حتی زنگ ‌زدگی به صورت بسیار کندتر به حساب آید.

هوای خشک و یا مرطوب مسئله این است؟

رطوب بدون هیچ اغراقی یک عامل تاثیرگذار بر روی شدت و سرعت زنگ زدگی آهن است. پس مکان مرطوب به به هیچ وجه نمی تواند مکان مناسبی برای نگهداری آهن آلات باشد. معمولاً خشک نگه داشتن فلز آن را از زنگ‌زدگی به طرز چشمگیری دور می‌کند.

طبیعتا برعکس این ماجرا یعنی اگر آهن در معرض باران و رطوبت قرار گیرد، خیلی سریع فرایند خوردگی و زنگ زدگی را می‌توان مشاهده کرد. این گونه بیان شده است که در برابر هوا فرایند زنگ زدن آهن بسیار سریع تر  نسبت به زمانی است که در برابر آب قرار می گیرد. با توجه به میزان رطوبت در هوا میزان خوردگی و زنگ زدگی آهن بسیار متغییر است.

 مس و برنز به خاطر نداشتن آلیاژ آهن دچار زنگ زدگی نمی شوند ولی فولاد بیشتر زنگ زدگی را به خود اختصاص می دهد. ناگفته نماند که سفید کننده، نمک و سرکه با محلول شدن در آب می تواند زنگ زدگی را تشدید کند.

 

هوای خشک و یا مرطوب مسئله این است؟

 

مناطق شمالی کشور

توجه داشته باشید مکان‌هایی که گرد و غبار در آن حاکم باشد، نیز به هیچ عنوان مکان درستی برای نگهداری آهن آلات به حساب نمی‌آید؛ چرا که گرد و غبار خود اولین عامل برای جذب رطوبت است. این گونه است که در سریع‌ترین زمان ممکن شما را با زنگ زدن آهن و تخریب آن روبرو می‌کند.

حتی روغن نیز نباید بر روی سطوح آهنی بنشیند که این چه خود باعث به وجود آمدن بستری مناسب جهت زنگ زدگی آهن به شمار می آید. معمولاً در مناطق شمال کشور شما باید سرعت بسیار بالایی را برای زنگ زدگی آهن در نظر بگیرید به این دلیل که رطوبت بسیار بالایی در این مناطق حاکم است. دیده شده است که از راهکارهای جلوگیری از زنگ زدگی در مناطق شمالی بسیار استفاده می کنند.

جلوگیری از زنگ زدن آهن

جهت جلوگیری از زنگ زدن آهن، آلیاژهای مقاوم حرف های زیادی برای گفتن دارند. گالوانیزه نیز همانند یک روکش بسیار عالی از این فرایند جلوگیری می کند. معمولاً گالوانیزه پوشش روی ۸۵ میکرومتری است. رنگ کاری و پوشش می تواند به محافظت در برابر هوا اشاره داشته باشد. محافظت کاتدی نیز امروزه بسیار به چشم می آید. استفاده از روغن ضد آب به عنوان تکنیک بلوینگ نیز یک روش محدود به شمار می آید. استفاده از بازدارنده ها و همچنین کنترل رطوبت هوا را نیز نادیده نگیرید.

افزایش رطوبت و تغییرات دمایی

عمدتا برای پاسخ به این سال که آهن در کدام محیط کندتر زنگ میزند بهتر است بدانید که محیطی اگر با افزایش رطوبت روبرو نباشد، صددرصد بهترین گزینه برای جلوگیری از زنگ زدن آهن به شمار می‌آید. متاسفانه برخی از افراد به این موضوع به هیچ عنوان توجهی ندارند. افزایش رطوبت همیشه یکی از دلایل مطرح برای اکسیده شدن انواع آهن‌آلات شمرده شده است.

همچنین تغییرات دمایی در محیط از جمله عوامل کلیدی برای تشدید خوردگی و زنگ زدن آهن به شمار می آید. پس در محیط‌هایی که به هر حال تغییرات دمایی به هر شکلی مشاهده می شود، نگهداری آهن نمی‌تواند منطقی باشد. پس سعی کنید به همین نکات کوچک ولی مهم برای پاسخ به این سوال که آهن در کدام محیط کندتر زنگ میزند بی توجه نباشید.

انواع زنگ آهن

زنگ آهن قرمز، زنگ آهن زرد، زنگ آهن قهوه ای و زنگ آهن سیاه هرکدام در انواع زنگ آهن جای می گیرند. ما در این مقاله در مورد آهن در کدام محیط کندتر زنگ میزند با شما صحبت کرده ایم. پس طبیعتاً بهتر است با انواع زنگ زدگی آهن هم یک آشنایی مختصر و مفید پیدا کنید.

اکسیژن و البته آب به مقدار زیاد باعث می شود که زنگ زدگی قرمز را شما بر روی آهن مشاهده کنید. رطوبت بسیار بالا نیز به زنگ زدگی زرد اشاره می کند. اما زمانی که رطوبت کمتر از اکسیژن باشد نیز زنگ آهن قهوه ای را به نمایش می گذارد. چنان چه در محیط اکسید آهن III بتواند با اکسیژن محدود با رطوبت پایین به وجود آید، زنگ زدن آهن سیاه به نمایش در خواهد آمد.

معمولاً زنگ زدن آهن بسیار آهسته در مجاورت هوا صورت می گیرد. در مناطق گرم و خشک شما کمترین میزان زنگ زدگی را می توانید در نظر بگیرید. در این مناطق بارش باران در طی سال بسیار کم است. همین امر به وجود رطوبت بسیار پایین اشاره می کند.

 

انواع زنگ آهن

 

خرید آهن آلات

برای خرید انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و… می توانید هم اکنون به سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید. این سایت مرجع رسمی جهت فروش انواع آهن الات با کیفیت و قیمت مناسب است.

با توجه به این که در مورد این موضوع که آهن در کدام محیط کندتر زنگ میزند با شما صحبت کرده ایم، قطعاً شما می توانید بعد از خرید آهن نسبت به نگهداری آسان تر آن هرچه سریعتر اقدام نمایید

معمولاً مناطق گرم و خشک بهترین گزینه جهت استفاده و نگهداری آهن به شمار می آید. در مناطقی که رطوبت و بارش باران زیاد است شما باید از روش های جلوگیری از زنگ زدن آهن استفاده کنید.

این چنین می توانید به راحتی در طولانی مدت از انواع آهن آلات به نحو احسن با کمترین هزینه استفاده کنید. خرید اهن با کیفیت و مرغوب را از فروشگاه آهن هایپر  بخواهید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

چگونه آهن را به فولاد تبدیل کنیم؟

چگونه آهن زنگ زده را تمیز کنیم؟

https://ahanhyper.com//?p=25960

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *