امروز : پنج‌شنبه 28 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

آرماتور چیست ؟ + انواع آرماتور و میلگرد

یکی از مهمترین فرایندهای مربوط به ساختمان سازی آرماتور بندی می باشد. برای طراحی سازه های کوچک و بزرگ باید به خوبی بدانید که این مرحله باید طی شود. این محله و فرایند مربوط به ساختمان سازی مزیت های بسیار زیادی دارد. مدل های متنوعی از میلگردها وجود دارد که برای این فرایند مورد استفاده قرار می گیرد.

هر یک از انواع آنها را باید در بخش خاصی مورد استفاده قرار دهند تا ساختار ساختمان مقاومت زیادی به دست آورد. با انواع میلگردها این فرایند را ساختمان سازان طی می شود. استحکام ساختمان با استفاده از میلگردهای آجدار افزایش پیدا می کند. میلگردها به عنوان یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی شناخته می شود.

شما باید به خوبی بدانید که فرایند درگیر کردن میلگرد با بتن را آرماتور بندی می گویند. بتن مقاومت ساختمان را افزایش می دهد و ساختمان را در برابر ضربات احتمالی افزایش می دهد. میلگردها یک مقاومت کششی مطلوب و بی نظیری را به بتن می دهند  و ضعف هایی که درون بتن از نظر مقاومتی وجود دارد را جبران می سازند.

بنابراین شما باید به خوبی بدانید که این مرحله به عنوان استفاده کردن از مقاطع فولادی شناخته می شود. با استفاده از بتن و میلگرد شما می توانید مقاومت ساختمان را افزایش دهید و ساختمان هایی با تعداد طبقات زیاد طراحی کنید.

آرماتور چیست ؟

از چه مقاطع فولادی در آرماتور بندی استفاده می شود ؟

از میلگردها و یا مقاطع فولادی که اندازه متنوع دارند برای آرماتور بند استفاده می کنند. میلگردهای گریدهای متنوعی دارند و هر یک از آنها دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی خواهند داشت. مهمترین گریدهایی که مربوط به مقاطع فولادی می باشد و شما باید در این مرحله با آنها آشنایی داشته باشید عبارت است از :

  1. میلگردهای گرید یک :

این نمونه از میلگردها ظاهر بدون آج دارن و سطح آن صیقلی و صاف می باشد. این نمونه از میلگردها یکی از مهمترین و اصلی ترین ویژگی هایشان در این است که انعطاف پذیری بالایی دارند. به دلیل انعطاف پذیری بالایی که از این میلگردها دریافت می شود شما باید به خوبی بدانید که کاربردهای زیادی از این میلگرد دریافت می شود.

  1. میلگردهای گرید دو :

این نمونه میلگردها را به عنوان یکی از بهترین میلگردهای ساختمان سازی شناخته می شود. این میلگردها آج مارپیچ دارند و همین ویژگی به عنوان یکی از مهمترین ویژگی های میلگردها شناخته می شود. این نمونه از میلگردها با بتن درگیری بیشتری ایجاد می کنند و به همین دلیل در ساختمان های بتنی کاربرد زیادی از خود نشان می دهند.

  1. میلگردهای گرید سه :

این نمونه از میلگردهای آجدار ساختمان سازی را به نام میلگردهای آجدار جناقی می شناسند. یکی از مهمترین ویژگی های این میلگرد مقاومت کششی بالای آن می باشد. مقاومت کششی که از این میلگرد دریافت می کنید به نسبت بسیاری از دیگر میلگردها بیشتر است.

به دلیل وجود کربن درون این میلگرد باید بدانید که ساختار آن ترد و سخت می باشد. شما به دلیل همین ویژگی می توانید میلگردها را در بسیاری از ساختمان سازی ها و آرماتور بندی ها به کار ببرید.

  1. میلگردهای گرید چهار :

میلگردهای گرید چهار یکی از دیگر میلگردهایی به شمار می روند که آنها را به عنوان میلگرد مرکب می شناسند. به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که این میلگردها بر اساس ویژگی های شیمیایی که دارند دارای استحکام قوی هستند. از این نمونه میلگردهای ساختمان سازی برای ساخت بسیاری از سازه های سنگین استفاده می کنند.

 

آرماتور

  1. خاموت :

یکی دیگر از مهمترین مقاطع مورد استفاده برای آرماتور بندی خاموت می باشد. برش دادن و خم کاری میلگردهای آحدار باید بدانید که خاموت را طراحی می کنند.

این میلگردها را برای پیشگیری کردن از بهم ریختگی آرماتورها در بخش های متنوع ساختمان مورد استفاده قرار می دهد. خاموت ها یکی از مهمترین و اصلی ترین ویژگی هایشان در این است که از افزایش و پیش روی ترک ها تا حد زیادی جلوگیری می کنند.

  1. سنجاقی :

سنجاقی از دیگر مقاطع مهم ساختمان سازی شناخته می شود که مقاومت خاموت ها را افزایش می دهد. سنجاقی را با استفاده از میلگردهایی که آجدار هستند طراحی می کنند. سنجاقی ها را به عنوان یک اتصال ایمن در بین میلگردهای طولی و خاموت ها می شناسند.

  1. ادکا :

این نمونه از مقاطع تحمل ساختمان را در برابر نیروی برشی افزایش می دهد. ادکا در بسیاری از سقف های تیرچه بلوک نصب می شود و کاربرد مناسبی دارد. بسیاری از سقف های تیرچه بلوک را با استفاده از ادکا طراحی می کنند.

  1. رکابی :

از رکابی برای نگهداری میلگردهایی که عمودی و طولی هستند استفاده می کنند. از این میلگردها در یک امتداد معین و مشخص شده استفاده می نمایند تا ساختار ساختمان را از نظر مقاومت و کیفیت افزایش دهند. رکابی ظاهرش شبیه به خاموت می باشد ولی کاربرد آن با خاموت فرق می کند.

نسبت وزن آرماتور مصرفي به ازاي هر متر مربع از فنداسيون سازه بتني به مساحت زير بنا چيست؟

بين 9 تا 18 كيلو گرم بر متر مربع

به ازاي هر متر مربع سقف يك سازه بتني چه مقدار آرماتور مصرف مي شود ؟

با آرماتور تيرچه 20 تا 25 كيلو گرم بر متر مربع

نسبت وزن آرماتور مصرفي در ستون به زيربناي ساختمان بتني چقدر است؟

بين 12 تا 18 كيلو گرم بر متر مربع

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

آموزش آرماتوربندی و بستن میلگرد

آموزش بستن آرماتور فونداسیون

محدودیت‌های استفاده از آرماتور در المان های بتنی

آشنایی با انواع آرماتورها و عملیات بتن ریزی

https://ahanhyper.com//?p=12959

اشتراک گذاری