امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

آموزش بستن آرماتور فونداسیون

بهتر است بدانید بارهایی که به کل سازه وارد می شوند؛ توسط فوندانسیون به زمین انتقال داده خواهد شد. به همین خاطر اجرای صحیح آن از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار می باشد. در نظر داشته باشید که آرماتور بندی فونداسیون از جمله مراحل اجرای پی سازه است. در این مقاله از سری مقالات آهن هایپر قصد داریم آموزش بستن آرماتور فوندانسیون را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید که بستن میلگرد از جمله مراحل بسیار مهم می باشد که در آرماتور بندی فوندانسیون قرار دارد. در صورتی که میلگرد ها به درستی بسته نشوند؛ باعث می شود تا استحکام بتن مسلح و اسکلت سازه پایین بیاید. قبل از شروع این مرحله عملیات بستن میلگرد توسط سیم مفتول یا سیم آرماتور بندی پس از برش و خم کاری بر روی میلگرد ها انجام خواهد شد.

معمولاً در نقشه آرماتوربندی محل اتصال را به صورت دقیق مشخص می‌کند که باید دقیقا طبق نقشه پیش برود. نحوه گره زدن ارماتور یا میلگرد در نقاط مختلف با توجه به کاربرد ان متفاوت می باشد. آزمایش بستن آرماتور فوندانسیون را به همراه انواع گره و نکات مهم در ادامه شرح می دهیم.

آموزش بستن آرماتور فونداسیون

در ادامه مبحث آموزش بستن آرماتور فوندانسیون باید یادآوری کنیم که معمولاً در پروژه های ساختمانی قبل از اینکه بتن ریزی انجام شود؛ برای اینکه سطح بتن یکپارچه‌سازی شود و میلگرد ها جابه جا نشوند طبق نقشه های اجرایی توسط گره‌های مختلف آرماتور ها به یکدیگر اتصال داده می شود. در اینجا با توجه به شرایط محیطی زمانی و کارکردی گره‌های مختلفی برای بستن میلگرد ها به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نحوه بستن میلگرد فونداسیون

 

 توجه داشته باشید که در برخی مواقع بخشی از میلگرد های فونداسیون خارج از قالب بوده و یک شبکه ایجاد خواهد کرد. سپس آن را در قالب قرار می دهد که معمولاً به آن شبکه کف فوندانسیون منفرد می گویند. همچنین در برخی مواقع نیز میلگردها روی قالب به یکدیگر اتصال داده می شود و مثل میلگردهای سقف بتنی می باشد.

توجه داشته باشید نکته بسیار مهم انتخاب نوع گره می باشد؛ چرا که اتصال میلگرد ها به هم باید به صورت ایمن و محکم باشد به همین خاطر باید انتخاب نوع گره را به تکنسین خبره ساختمان بسپارید.

انواع گره آرماتوربندی فوندانسیون

همانطور که ذکر شد بستن میلگرد یا آرماتور توسط گره های مختلفی امکان پذیر می باشد. به طور کلی می‌توان گفت به چهار دسته گره ساده یا لغزان، گره صلیبی، گره پشت گردنی، گره اصطکاکی می باشد. در ادامه مبحث آموزش بستن آرماتور فونداسیون قصد داریم تا انواع گره آرماتور بندی فونداسیون را برای شما بیان کنیم.

گره ساده یا لغزان

همانطور که از نام این گره پیداست؛ از نوع ساده بوده و از جمله متداول ترین گره ها است که برای میلگردهای اصلی و فرعی در شبکه های افقی مثل سقف، فوندانسیون جهت اتصال مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این گره باعث می‌شود تا پروژه به سرعت به پایان برسد.

گره صلیبی

در صورتی که در فونداسیون از میلگرد با قطرهای بزرگ استفاده کنید و نقاط اتصال کم باشد؛ گره مورد استفاده باید از نوع گره صلیبی باشد. چرا که این نوع گره استحکام میلگرد ها به یکدیگر را افزایش خواهد داد.

گره پشت گردنی

از دیگر روش های اتصال میلگرد ها به یکدیگر؛ گره پشت گردنی می باشد. معمولاً برای صحیح خاموت زدن و اتصال میلگرد به آن در گوشه، در ستون ها و تیرها از این نوع گره بهره مند خواهند شد.

گره اصطکاکی

برای اتصال آرماتور ها در شبکه ها و صفحات قائم از گره اصطکاکی استفاده شود؛ چرا که این نوع گره باعث می‌شود تا از لغزش میلگردهای افقی همانند گره میلگردهای میانی در دیوار برشی جلوگیری کند.

 

انواع گره آرماتوربندی فوندانسیون

 

نکات مهم برای اتصال آرماتور فوندانسیون

در ادامه مرحله آموزش بستن آرماتور فونداسیون باید ذکر کنیم که برای اجرای آرماتورها باید نکاتی را مد نظر قرار دهید که بتوانید به درستی آن را اجرا کنید. برخی از این نکات به شرح زیر است:

  1. سعی کنید که از هوا و گاز به هیچ عنوان برای برش میلگرد ها استفاده نکنید و از قیچی های مخصوص برای این کار بهره مند شوید.
  2. خمکاری میلگردها را به روش حرارتی انجام ندهید؛ توسط دستگاه های مکانیکی یا آچار های مخصوص به صورت سرد خم کاری انجام دهید. دمای میلگرد باید کمتر از ۵ درجه سانتیگراد نشود.
  3. سعی کنید که اتصال میلگردهای انتظار ستون های بتنی و دیوارهای برشی را به صورت دقیق طبقه نقش انجام دهید و نحوه مهار موقت آن ها را کنترل کنید.
  4. به عمق چاه آسانسور توجه داشته باشید چرا که عمق چاه آسانسور باید به حد کافی باشد که استحکام آرماتوربندی حفظ شود.
  5. از جمله نکات بسیار مهمی که باید در آموزش بستن آرماتور فونداسیون به آن توجه کنید؛توجه به نصب قلاب انتهای میلگرد می باشد. معمولاً در آرماتوربندی انتهای میلگردها قلاب نمی شود یا از قلاب های غیر استاندارد استفاده خواهد شد که باعث می شود تا استحکام ساختمان کاهش پیدا کند.
  6. در نظر داشته باشید که برای محاسبه و ارزیابی هزینه های پروژه علاوه بر محاسبه و تخمین تناژ میلگرد باید میزان سیم آرماتور بندی را نیز محاسبه کنید.
  7. به هیچ عنوان از میلگرد های زنگ زده، آغشته به رنگ و روغن برای آرماتور بندی فونداسیون استفاده نکنید؛ چرا که این میلگردها باعث می شود تا استحکام سازه کاهش پیدا کرده و عملیات بتن ریزی نیز با اخلال مواجه شود.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

در این مقاله برای شما بازدید کنندگان عزیز آموزش بستن آرماتور فونداسیون را قرار دادیم. شما با توجه به نکاتی که ذکر شد می توانید به صورت اصولی جهت آرماتوربندی اقدام نمایید. نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که سعی کنید جهت آرماتوربندی حتما از میلگردهای با کیفیت بالا استفاده کنید. برای اینکه دغدغه ای بابت کیفیت و مرغوب بودن انواع آرماتورها نداشته باشید؛ پیشنهاد می کنیم از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ جهت تهیه این محصولات اقدام نمایید.

 همچنین بهتر است بدانید مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی همچون انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … در انواع و سایز های مختلفی می باشد. با اطمینان خاطر می توانید تهیه کرده و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

محدودیت‌های استفاده از آرماتور در المان های بتنی

آشنایی با انواع آرماتورها و عملیات بتن ریزی

https://ahanhyper.com//?p=26260

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *