امروز : جمعه 03 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

14 تفاوت اصلی اورلب و کوپلر در اتصال میلگرد

روش های متعددی برای اتصال میلگرد در سازه وجود دارد. به عنوان روش های پرکاربرد می توان به اورلب و کوپلر اشاره کرد که با هم تفاوت هایی دارند. در این مبحث قصد داریم به بررسی ۱۴ تفاوت اصلی اورلب و کوپلر در اتصال میلگرد بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان مطلب همراه ما باشید.

بهتر است بدانید میلگرد از مصالح پرمصرفی است که در ساختمان سازی به طور چشمگیری از آن استفاده می شود. این مقطع در طول های مشخصی تولید می شود و در صورتی که نیاز به طول بیشتر باشد؛ می توان دو یا چند میلگرد را به هم وصل کرد. برای اتصال میلگردها روش های زیادی وجود دارد که هر کدام ویژگی هایی دارند.‌

اتصال میلگرد

آشنایی با اورلب

قبل از اینکه تفاوت اورلب و کوپلر در اتصال میلگرد را ذکر کنیم لازم است ابتدا با اورلب آشنا شوید. اورلب وصله پوششی است که در آن دو قطعه میلگرد را رو هم قرار داده و به یکدیگر می بندند. این میلگردها در مجاورت هم و در طول مشخصی قرار داده شده که به آن طول وصله همپوشانی گویند. اورلب را می توان به دو نوع کلی اورلب تماسی و اورلب غیر تماسی تقسیم کرد. روش اورلب مقرون به صرفه بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با کوپلر

کوپلر یا وصله مکانیکی زمانی که بر روی میلگرد وسایل مکانیکی به کار رود؛ انجام می شود. کوپلر قطعه ای توخالی است که شیارهای پیچ مانند داشته و طول دو میلگرد را به هم متصل می کند. این قطعه انواع مختلفی دارد که هر کدام به روش خاصی برای وصله کردن میلگرد استفاده می شوند.

آشنایی با کوپلر

آشنایی با تفاوت های اصلی اورلب و کوپلر در اتصال میلگرد

اورلب و کوپلر در اتصال میلگرد تفاوت هایی با هم دارند که در زیر به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

تفاوت در مصرف میلگرد

اورلب به طول همپوشانی نیاز دارد که سبب افزایش مصرف میلگرد می شود. کوپلر به همپوشانی نیاز نداشته و سبب مصرف کم‌ میلگرد می شود.

تفاوت در میزان ازدحام میلگرد

تراکم میلگرد در اعضا مقاومت در برابر بارهای لرزه ای و انعطاف سازه را دچار چالش می کند. با کوپلر می توان این مشکل را حل کرده و تا حد زیادی تراکم را کاهش داد.

تفاوت در بتن ریزی

تفاوت بعدی اورلب و کوپلر در اتصال میلگرد در بتن ریزی است. چیدن آرماتورها به صورت منظم با کوپلر سبب انجام بتن ریزی بهتر و مطلوب تر می شود. ولی در روش اورلب چون تراکم میلگردها در محل اتصال زیاد است بتن ریزی با مشکل مواجه می شود. این مورد نقطه ضعف اورلب بوده چون بتن یکنواخت پخش نمی شود.

تفاوت در محاسبات

اگر از کوپلر استفاده شود؛ دیگر نیازی نیست طول پوشش میلگرد و احتمال بروز خطا را محاسبه کرد.

تفاوت های اصلی اورلب و کوپلر

تفاوت در قیمت تمام شده

زمانی که از کوپلر استفاده شود؛ مقدار مصالح مصرفی کمتر بوده و نیاز به نیروی انسانی کاهش می یابد‌. همچنین کوپلر نیاز به میلگرد انتظار در سازه نداشته و در هزینه ها صرفه جویی می شود. در نهایت می توان گفت یکی دیگر از تفاوت اورلب و کوپلر در اتصال میلگرد در هزینه های مربوطه است.

تفاوت در کاهش ضایعات

وقتی از کوپلر استفاده شود؛ ضایعات آرماتور ۱۵ درصد کاهش می یابد. اورلب برای اتصالات در نقاط خاص دارای آیین نامه است. مثلا اورلب باید ۱.۳ برابر طول وصله کششی را در بر گیرد که بدین گونه ضایعات بیشتر می شود.

تفاوت در ابعاد پروژه

برای پروژه های کوچک اورلب به صرفه تر است؛ ولی برای پروژه های بزرگ چون اقتصادی است از کوپلر استفاده می شود.

تفاوت در ابزارهای مورد نیاز

یکی دیگر از تفاوت های اورلب و کوپلر در اتصال میلگرد ابزارهای مورد نیاز است. می توان گفت در هر دو روش استفاده از ابزار برابر است؛ ولی در کوپلر به دستگاه رزوه کن میلگرد نیاز بوده و در اورلب به سیم و انبردست نیاز است.

تفاوت ابزار اورلب و کوپلر

تفاوت در نحوه انتقال بار

اورلب از طریق بتن اطراف خود انتقال بار را انجام داده و در صورتی که بتن صدمه ببیند؛ انتقال بار به وسیله وصله اورلب از بین می رود. در صورتی که کوپلر در هر شرایطی یکپارچگی سازه را حفظ کرده و متکی به بتن نیست.

تفاوت در زمان مصرفی

به عنوان یکی دیگر از تفاوت های اورلب و کوپلر در اتصال میلگرد می توان به زمان مصرفی آن اشاره کرد. اجرای اورلب زمان کمی نیاز دارد؛ چون فقط با بستن دو میلگرد به هم انجام شده و سرعت آن بالا است. در صورتی که در کوپلر به دو مرحله رزوه کردن دو سر میلگرد نیاز است.

تفاوت در انسجام سازه

انتقال بار در کوپلر از وضعیت بتن و نوع آن مستقل است. همین امر سبب شده تا کوپلر در برابر نیروهای دینامیکی، استاتیکی و فشارهایی چون زلزله یکپارچگی ساختاری را بهتر از اورلب حفظ کند.

تفاوت در قطر میلگردهای وصله

به عنوان یکی دیگر از تفاوت های اورلب و کوپلر در اتصال میلگرد می توان به قطر میلگردهای وصله اشاره کرد. این مسئله بیشتر در ساخت ستون ها دیده می شود. در روش کوپلر برای وصله میلگردها از میلگرد با قطر بیشتر و یا دو میلگرد با قطرهای مختلف استفاده می شود. اما در روش اورلب از میلگردهایی با قطر کم و یکسان استفاده می شود.

تفاوت در مقاومت

وقتی در یک سازه مقاومت اتصال ها مهم باشد استفاده از روش کوپلر مناسب تر است.

تفاوت در وزن سازه

یکی دیگر از تفاوت های اورلب و کوپلر در اتصال میلگرد مربوط به وزن سازه می باشد. در روش کوپلر به دلیل آنکه از میلگرد کمتری استفاده می شود وزن ساده کمتر است.

تفاوت وزن سازه اورلب و کوپلر

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی از جمله میلگرد می باشد. میلگرد ظفربناب، میلگرد تیکمه تاش و میلگرد نیشابور از جمله انواع میلگردهای مرغوب موجود در بازار است. از این مقطع فولادی در بخش های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. شما مخاطبین گرامی جهت خرید میلگرد می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com  اقدام کنید. برای انتخاب بهتر با کارشناسان خبره آهن هایپر در تماس باشید و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

اورلب چیست؟

اورلب وصله پوششی است که در آن دو قطعه میلگرد را رو هم قرار داده و به هم می بندند.

کوپلر چیست؟

کوپلر یا وصله مکانیکی زمانی انجام می شود که بر روی میلگرد وسایل مکانیکی به کار رود.

تفاوت در مقاومت اورلب و کوپلر در اتصال میلگرد را شرح دهید؟

تفاوت مقاومت اورلب و کوپلر

روش کوپلر مقاومت سازه را افزایش می دهد ولی اورلب چندان مقاومتی ندارد.

 

https://ahanhyper.com//?p=70652

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *