امروز : سه‌شنبه 14 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع گریدهای ورق هاردوکس و مشخصات فنی آن ها

انواع گریدهای ورق هاردوکس و مشخصات فنی آن ها

فولاد از مقاطع پرکاربردی است که در ساخت ورق های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از سخت ترین ورق های فولادی، ورق هاردوکس است که ضدسایش می باشد. در این مبحث قصد داریم انواع گریدهای ورق هاردوکس و مشخصات فنی آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. برای آنکه با این محصول فولادی بیشتر آشنا شوید؛ این مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با ورق هاردوکش

ورق هاردوکس یکی از سخت ترین ورق های فولادی است که در شرایط بسیار سخت و ساینده می توان از آن استفاده کرد. این محصول دارای گریدهای مختلفی است که باید با مشخصات آن ها آشنا باشید تا بتوانید ورق مناسب با کاربرد خود را انتخاب نمایید. نام گریدهای این ورق با میزان استحکام و مقاومت آن ها در ارتباط است. سختی این محصولات براساس سختی برینل بوده و می توان آن ها را براساس میزان سختی که دارند؛ طبقه بندی کرد.

انواع گریدهای ورق هاردوکس

مهم ترین گریدهای ورق هاردوکس شامل ورق هاردوکس ۴۰۰، ۴۵۰، ۵۰۰، ۵۵۰، ۶۰۰، Extreme و Hituf می باشد که در ادامه هر کدام را بررسی می کنیم:

 

انواع گریدهای ورق هاردوکس

 

ورق هاردوکس ۴۰۰

این ورق دارای سختی ۴۰۰ HBW بوده و ضخامت آن بین ۳ الی ۱۳۰ میلی متر است. این ورق در برابر ضربه استحکام بالایی داشته و جوش پذیری عالی دارد. یکی دیگر از ویژگی های این محصول خمش پذیری خوب آن است.

ورق هاردوکس ۴۵۰

این ورق ضدسایش سختی برابر با ۴۵۰ HBW داشته و چقرمگی و سختی که دارد؛ ویژگی بارز آن است. ضخامت این مقطع بین ۳ الی ۸۰ میلی متر متغیر می باشد‌. این ورق علی رغم سختی بالایی که دارد؛ ساخت آن آسان است.

ورق هاردوکس ۵۰۰

یکی دیگر از انواع گریدهای ورق هاردوکس گرید ۵۰۰ آن است که دارای سختی ۵۰۰ HBW می باشد. ضخامت این مقطع در بازه ۴ الی ۳۲ میلی متر بوده و برای کاربردهایی که در معرض سایش شدید مواد ساینده و مواد معدنی هستند بسیار مناسب است.

ورق هاردوکس ۵۵۰

این نوع ورق دارای یک صفحه ضد سایش با سختی ۵۵۰ HBW و چقرمگی بالا است. برای کاربردهایی که در معرض سایش سنگین هستند؛ این ورق گزینه مناسبی به شمار می رود. این ورق دارای ضخامت بین ۱۰ الی ۵۰ میلی متر بوده و در برابر سایش مقاومت خیلی زیادی دارد. از این محصول در چاقو، تسمه نقاله، چرخ دنده های تجهیزات سنگ زنی و دندانه های سنگ شکن استفاده می شود.

در صورتی که دمای سرویس این مقطع فولادی بیشتر از ۲۵۰ درجه سانتی گراد شود خواص مکانیکی خود را از دست می دهد.‌

ورق هاردوکس ۶۰۰

یکی دیگر از انواع گریدهای ورق هاردوکس ورق با گرید ۶۰۰ است که دارای سختی با میانگین ۶۰۰ HBW می باشد. این محصول را برای استفاده در شرایط سایش شدید طراحی کرده اند و معمولا جایگزین مناسبی برای چدن سفید آلیاژی کروم، فولادهای ریخته گری و روکش سخت می باشد‌. با اینکه این مقطع سختی خیلی بالایی دارد؛ ولی می توان آن را جوشکاری و ماشینکاری کرده و برش داد. ضخامت این محصول بین ۵۰ الی ۸۰ میلی متر بوده و مقاومت بالایی در برابر ضربات از خود نشان می دهد.

ورق هاردوکس Hituf

این مقطع فولادی استحکام و چقرمگی بالایی داشته و نوعی خاص از گریدهای ورق هاردوکس است. ضخامت این ورق بین ۴۰ الی ۱۲۰ میلی متر متغیر بوده و سختی آن در محدوده ۳۱۰ الی ۳۷۰ HBW می باشد.

ورق هاردوکس ‌Extreme

این ورق نسبت به گریدهای دیگر ورق هاردوکس بالاترین سختی را دارد؛ که به عنوان هاردوکس فراسخت شناخته می شود.‌ زمانی که نیاز به مقاومت بالا در برابر سایش باشد؛ از این ورق ها استفاده می شود. از کاربردهای این محصول می توان به استفاده در تجهیزات برش، چکش های خردکن، صفحات ضد سایش و ماشین های خرد کن اشاره کرد. برای ضخامت ۱۰ میلی متر سختی این محصول برابر با ۶۵۰ برینل بوده و در صورتی که ضخامت ۲۵ میلی متر باشد؛ سختی آن ۷۰۰ برینل می شود.

 

ماشینکاری ورق هاردوکس

 

ماشینکاری ورق هاردوکس

برای ماشینکاری انواع گریدهای ورق هاردوکس از ابزارهای فولادی پر سرعت و مته های فلزی با سختی بالا استفاده می شود. این ابزارها با توجه به تکنولوژی ماشین موجود انتخاب شده و امکان دارد حرکات ارتعاشی قوی در زمان حفاری یا فرزکاری به دلیل چقرمگی موارد رخ دهد. در نتیجه نمی توان خطراتی که ممکن است برای قطعات کار یا ماشین رخ دهد؛ را نادیده گرفت.

کاهش ارتعاشات در ماشینکاری درست ورق بسیار مهم است و باید از این اتفاق پیشگیری کرد. راه هایی برای غلبه بر این مشکل وجود دارد که شامل ثابت نگه داشتن قطعه کار، فاصله کم بین مته و نگهدارنده ابزار، استفاده از مایع خنک کننده زیاد برای کاهش اصطکاک و کم کردن فاصله بین نوک مته و نمونه با مته های کوتاه می شود.

عملیات برش ورق هاردوکس

برش انواع گریدهای ورق هاردوکس به دلیل سختی بالایی که دارند کار راحتی نبوده و در فرآیند برش باید انرژی حرارتی وارد شود. برای این کار باید از برش شعله ای و برش پلاسما استفاده کرد. توجه کنید که حرارتی که در فرآیند تولید می شود، مهم است؛ چون اگر بیشتر از یک حدی باشد، خواص محصول را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین ممکن است طی فرآیند ورق ترک بخورد که جلوگیری از آن کار سختی نبوده و به راحتی می توان از آن پیشگیری کرد. روش های پیشگیری از ترک خوردن عبارتند از:

  • کاهش سرعت برش
  • اعمال پیش گرم کردن قبل از شروع کردن برش
  • خنک کردن آهسته صفحه بعد از برش

آشنایی با آهن هایپر

علاوه بر ورق هاردوکس،  ورق ابعادی، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق قطعات و … در صنایع مختلف بیشترین کاربرد را به همراه دارند. این نوع ورق ها در ابعاد و سایز های مختلفی موجود بوده که هریک در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. شما مخاطبین گرامی جهت خرید انواع محصولات فولادی می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید. برای انتخاب محصولات با توجه به کاربرد مدنظر خود می توانید با کارشناسان خبره مجموعه تخصصی آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70540

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *