امروز : یکشنبه 28 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تاریخچه و اجزای مورد استفاده در کارخانه نورد گرم

تاریخچه و اجزای مورد استفاده در کارخانه نورد گرم

کارخانه نورد گرم ؛ مقاطع فلزی به روش های مختلفی تولید می شوند که هر کدام از این روش ها باعث ایجاد خصوصیاتی در آن ها می شود. یکی از رایج ترین این روش ها نورد سرد و گرم است. در این مبحث قصد داریم به بررسی تاریخچه و اجزای مورد استفاده در کارخانه نورد گرم بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این روش تولید و اطلاعات تکمیلی درباره آن تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

تاریخچه و اجزای مورد استفاده در کارخانه نورد گرم

 

تاریخچه نورد گرم

در ابتدای مبحث تاریخچه و اجزای مورد استفاده در کارخانه نورد گرم باید بدانید فرآیند نور از سال های بسیار دور مورد استفاده بوده و با گذشت زمان پیشرفته تر شده است؛ به طوری که در قرن ۱۷ این روش به صورت ساده انجام میشد. این روش به صورتی بود که در یک چهارچوب دو غلتک چدنی وجود داشتند که سرب و قلع از بین آن ها عبور کرده و سطح آن کاهش یافته و عملیات انجام می شد.

با گذشت زمان این غلتک ها بزرگتر شده و باید با کمک اسب یا پره های آبی آن ها را حرکت داد. در قرن ۱۷ با شیار محصولات نورد کاری را شکل و فرم می دادند که برای کاهش نیروی لازم برای چرخاندن غلتک از غلتک های کوچک استفاده می کردند.

این غلتک های کوچک به وسیله غلتک های بزرگ چرخانده می شدند و به همین دلیل قفسه های چهار غلتکه را تولید کردند. امروزه قفسه های نورد بزرگتر شده و برای نورد شمش ها از ماشین بخار قوی استفاده می شود. با پیشرفته شدن صنعت نورد این روش جایگزین مناسبی برای روش هایی چون پخته گری و آهنگری است.

آشنایی با اجزای کارخانجات نورد گرم

کارخانه نورد گرم به وسایلی نیاز دارد که به شرح زیر است:

دستگاه ضخامت سنج: برای اندازه گیری ضخامت ورق تولید شده از این دستگاه استفاده می شود.

خط خنک کاری: ورقی که تولید می شود توسط این خط خنک می گردد. این وسیله با توجه به شرایط محلی طراحی می شود.

قیچی: برای برش سر و انتهای ورق و سایز کردن آن ها از قیچی استفاده می شود.

پوسته زدا: وقتی عملیات ریخته گری و کرم کاری بر روی فلز انجام می شود؛ پوسته های بر روی آن ایجاد می گردد که برای برداشتن این پوسته ها نیاز به پوسته زدا است. لازم به ذکر است که این کار با روش های مختلفی انجام می شود.

کوره پیش گرم: این کوره وظیفه دارد مقاطع را تا دمای لازم گرم کند تا آماده انجام عملیات نورد شوند. این کوره باید طوری طراحی شود که شمشال ها درون آن حرکت کرده و از ابتدای کوره تا رسیدن به انتهای آن مقطع مورد نظر به دمای لازم برسد.

استند نورد: یکی دیگر از اجزای مورد استفاده در کارخانه نورد گرم استند نورد است که از آن  برای کم کردن ضخامت قطعه یا نورد کاری شمشال ها استفاده می شود. قابل ذکر است که این کار با غلتک های افقی انجام می شود.

استند اجرا: برای ایجاد ابعاد عرضی دقیق و یکنواخت کردن کناره های ورق از این استند استفاده می شود‌. ناگفته نماند که این کار با غلتک های عمودی انجام می شود.

تاب گیر: بعد از آنکه ورق تولید شد برای گرفتن تاب آن از این وسیله استفاده شده و می توان با چند غلتک کوچک این کار را انجام داد.

دستگاه بسته بند: برای دسته بندی و تعیین وزن ورق تولیدی به صورت اتوماتیک از این دستگاه استفاده می شود.

اجکتور: برای خارج کردن شمشال که به دمای لازم برای نورد رسیده اند از اجکتور استفاده می شود.‌

فرآیند نورد گرم

با توجه به مبحث تاریخچه و اجزای مورد استفاده در کارخانه نورد گرم باید ذکر شود به عملیات عبور فلز داغ از بین دو غلتک که برخلاف هم حرکت می کنند؛ نورد گرم گویند که فاصله این دو غلتک از ضخامت فلز کمتر است. سرعت غلتک ها از سرعت فلز ورودی بیشتر بوده و اصطکاکی که بین فلز و غلتک ایجاد می شود باعث می شود فلز به سمت جلو کشیده شود‌.

فلز بین غلتک ها فشرده شده و این کار باعث افزایش طول و کاهش ضخامت آن می شود. میزان تغییر ضخامتی که در یک مرحله از این عملیات به دست می آید؛ بسته به اصطکاک موجود در سطح مشترک فلز و غلتک می باشد. در صورتی که می خواهید مقطع زیاد تغییر شکل دهد؛ غلتک ها بر روی آن لغزیده و ورق فلزی حرکت نمی کند.

 

تاریخچه و اجزای مورد استفاده در کارخانه نورد گرم

 

دمای فرآیند کارخانه نورد گرم

در ادامه مبحث تاریخچه و اجزای مورد استفاده در کارخانه نورد گرم باید بدانید در فرآیند نورد گرم‌ کنترل دما در عملکرد صحیح و موفق بودن عملیات بسیار مهم است. قبل از آن که عملیات شروع شود باید دمای فلز را به طور یکنواخت بالا برد تا به حد استاندارد برسد. برای این کار باید قطعه را مدت زمانی طولانی در حرارت مطلوب نگه داشت.

در صورت یکنواخت نبودن دمای قطعه تمامی آن‌ به طور یکسان گرم نشده و تغییر شکلی که در آن ایجاد می شود در نواحی مختلف یکنواخت نمی باشد. در این حالت سطوح بیرونی گرمتر از سطوح داخلی بوده و شکل پذیری بیشتری داشته و زودتر نورد می شوند.

اگر بعد از گرم کردن قطعه و یا در فاصله بین دو نورد فلز سرد شود در برابر تغییر شکل مقاوم می شود. در این حالت قسمت داخلی که داغ و ضعیف است؛ در زمان تغییر شکل دچار گسیختگی یا ترک خوردن می شود. به طور متداول درجه حرارت این فرآیند حدود ۵۰ الی ۱۰۰ درجه سانتی گراد بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد است.

آشنایی با آهن هایپر

مجموعه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع و محصولات فولادی می باشد. ناودانی، نبشی، پروفیل و .. از جمله مقاطع فولادی پر کاربرد می باشند. با مراجعه به وبسایت https://ahanhyper.com/ می توانید به راحتی این مقاطع را سفارش داده و از آن در کاربردهای مدنظر خود بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

اجزای مورد استفاده در کارخانه نورد گرم را نام ببرید؟

دستگاه ضخامت سنج، خط خنک کاری، قیچی، پوسته زدا، کوره پیش گرم، استند نورد، استند اجرا، تاب گیر، دستگاه دسته بند و اجکتور

قیچی در کارخانه نورد گرم برای چه کاری استفاده می شود؟

از این وسیله برای برش سر و انتهای ورق و سایز کردن آن ها استفاده می شود.

دمای فرآیند نورد گرم چه درجه ای است؟

درجه حرارت این فرآیند ۵۰ الی ۱۰۰ درجه سانتی گراد بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد است.

https://ahanhyper.com//?p=71231

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *