امروز : یکشنبه 28 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

چگونه پایان کار ساختمان بگیریم؟!

چگونه پایان کار ساختمان بگیریم؟!

پایان کار، سندی است که بر اساس مشخصات فنی ملک شما توسط شهرداری و پس از پایان یافتن کارهای ساخت و ساز صادر می­گردد. این گواهینامه نشان می­دهد که این سازه در ارتباط با قوانین شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر نهادهای ذیربط، فاقد هرگونه مشکل قانونی است و ساخت آن با تبعیت از اصول قانونی و استانداردهای ملی ساختمان انجام گرفته است.

چگونه پایان کار ساختمان بگیریم؟!

باید بدانید در صورتی که گواهی پایان کار برای ساختمانی صادر نگردد، قابلیت هیچ نوع انتقالی برای آن ملک در دفاتر اسناد رسمی وجود نخواهد داشت و معاملاتی که بدون این گواهینامه انجام شوند، فاقد اعتبار قانونی خواهند بود. به عبارت ساده تر برای دریافت سند مالکیت و واگذار کردن آن به دیگران، نیاز به داشتن گواهی پایان کار ساختمان است.

 

چگونه پایان کار ساختمان بگیریم؟!

 

تشکیل پرونده و مدارک مورد نیاز برای درخواست پایان کار

در این بخش به صورت مرحله به مرحله، روند کامل فرایند اخد پایان کار را برای شما شرح می­دهیم، با ما همراه باشید.

  • آماده ­سازی مدارک پرونده

در اولین قدم، فرم درخواست پایان کار را تهیه و با کمک مهندس ناظر تکمیل کنید. این کار می­تواند توسط خود شخص مالک یا وکیل قانونی وی صورت بگیرد. در ادامه، سند مالکیت ثبت شده در دفترخانه اسناد رسمی، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک (یا وراث + سند انحصار وراثت) را ضمیمه فرم نمایید.

  • پرداخت عوارض نوسازی

از طریق مراجعه به شهرداری منطقه یا دفاتر خدمات الکترونیک شهری، عوارض نوسازی سالیانه را پرداخت کنید و اصل و کپی فیش پرداختی را ضمیمه پرونده خود نمایید. توجه داشته باشید که هرگونه بدهی به شهرداری، مانع صدور پایان کار برای کار شماست، پس در پرداخت عوارض قانونی دقت لازم را داشته باشید.

  • قبوض آب، برق، گاز و تلفن را تسویه کرده و اصل و کپی آخرین قبض را ضمیمه کنید.
  • گزارشات مرحله­ای مهندس ناظر، کارت سازه و برگه­ی پایان عملیات ساختمانی را تهیه و ضمیمه کنید.
  • تاییدیه آسانسور را اخذ و در پرونده خود قرار دهید.
  • در نهایت، پروانه ساخت را به همراه کپی این سند ضمیمه کنید.

ثبت درخواست و انجام بازرسی برای صدور پایان کار

پس از اینکه کار ساخت و ساز شما به اتمام رسید، از طریق مراجعه حضوری یا سامانه­ های آنلاین (بسته به روال جاری شهرداری صادرکننده­ پروانه ساخت ساختمان شما) درخواست خود را برای صدور پایان کار ثبت کنید. شهرداری با گرفتن درخواست برای صدور گواهی پایان کار، نماینده­ ای را به محل ساختمان مورد نظر می­فرستد تا مواردی که در زیر مشخص شده را بررسی نماید:

  • محاسبه زیربنای ملک و بررسی تخلفات احتمالی در متراژ (تفاوت احتمالی متراژ نهایی با متراژ پروانه ساخت).
  • بررسی خلاف ­های احتمالی که سبب عدم رضایت همسایگان شود، مانند مشرف بودن یا اضافه ارتفاع.
  • بررسی تراکم ساختمان و ثبت تخلفات احتمالی
  • و در نهایت در صورت بروز تخلف، صورتجلسه و ارسال به کمیسیون ماده 100

کارشناس مذکور پس از بررسی همه موارد مذکور و سایر قوانین شهرسازی، گزارشی درباره عدم تخلف سازنده صادر کرده و بعد از آن، گواهی پایان کار ساختمان صادر می­شود. داشتن پایان کار برای گرفتن سند تفکیکی برای ساختمان، ضروری است.

توجه داشته باشید که در صورت امضای قرارداد پیش­ فروش و انتقال مالکیت سند، قبل از اخذ پایان کار، باید مالک متعهد شود که پس از تکمیل ساخت پروژه، قطعا مراحل اخذ پایان کار را تکمیل خواهد نمود.

اگر ساختمان شما بدون تخلف باشد، مراحل بعدی خیلی زمانبر نخواهند بود. پرونده ساختمان به بخش محاسبات فرستاده می شود. خروجی این بخش، صدور برگه رسید عوارض، گزارش ناظر در مرحله پایان و برگ پایان کار ساختمان است. پیش نویس پایان کار ساختمان و رسید تأیید بازرسی، محتوای برگه پایان کار ساختمان را تشکیل می دهند.

تخلفاتی که سبب تاخیر در اخذ پایان کار می­شوند

اگر ساختمان دارای تخلف باشد، پرونده آن به کمیسیون ماده 100 فرستاده شده و مورد بررسی قرار می­گیرد. سپس، از مالک خواسته می­شود که حداکثر طی ۱۰ روز توضیحات خود را در مورد تخلف ارائه دهد و بعد از آن درباره پرونده قضاوت می­شود. بعد از طی این مرحله و قضاوت درباره آن، تأییدیه بازرسی و معاونت شهرسازی صادر شده و به دبیرخانه شهرداری منطقه تحویل داده می­شود.

برای پرونده ملک متخلف، اگر کمیسیون ماده ۱۰۰ جریمه را تصویب کند، مالک باید جریمه را بپردازد. پس از پرداخت جریمه، پرونده در مسیر دریافت گواهی پایان­کار ساختمان قرار می­گیرد؛ اما اگر جریمه پرداخت نشود، پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ فرستاده می­شود و حکم تخریب بنا صادر خواهدشد. سپس حکم تخریب از طرف شهرداری به صاحب خانه ابلاغ می­شود؛ اگر ظرف ۲ ماه از صدور حکم، تخریب بنا صورت نگیرد، شهرداری خودش این کار را انجام خواهد داد و هزینه ­های آن را از مالک مطالبه خواهد کرد.

 

کسب پایان کار برای ساختمان­­­های قدیمی و کلنگی

 

کسب پایان کار برای ساختمان­­­های قدیمی و کلنگی

به طور کلی، سه حالت را برای این موضوع می­توان در نظر گرفت.

حالت نخست) شما یک ساختمان با عمر بیشتر از 30 سال دارید که دارای پایان کار قانونی و رسمی از شهرداری است و حالا قصد نقل و انتقال آن را دارید، در این حالت می­توانید به سادگی و با تحویل دادن مدارک مالکیت، هویتی و پایان کار قدیمی خود به شهرداری، تقاضای دریافت پایان کار جدید کنید. پس از پرداخت عوارض قانونی این مسئله به سرعت و بدون مشکل خاصی انجام می­شود.

حالت دوم) شما ساختمانی قدیمی دارید که دارای پایان کار قانونی می­باشد، اما شما تغییراتی در ساختمان ایجاد کرده­اید و حالا قصد نقل و انتقال دارید. برای مثال یک طبقه به بنا اضافه شده یا تغییرات دیگری صورت گرفته است؛ در صورتی که این کار با مجوز شهرداری انجام شده باشد، موردی وجود ندارد اما در غیر اینصورت، پرونده به کمیسیون ماده 100 شهرداری رفته و جریمه برای ملک تعیین می­گردد که پس از پرداخت جریمه مذکور، فرایند صدور پایان کار برای شما صورت خواهد گرفت.

حالت سوم) ساختمان قدیمی شما از اساس دارای مجوزهای قانونی ساخت و پایان کار نیست؛ در این حالت، عملا دریافت پایان کار جدید کاری بسیار دشوار است.

 

جمع ­بندی

برای هرگونه نقل و انتقال سند یا صدور اسناد تفکیکی، داشتن پایان کار برای شما ضروری است؛ در این محتوا به بررسی نحوه اخذ پایان کار ساختمانی، مدارک مورد نیاز و مراحل انجام این امر مهم پرداختیم. امیدواریم این محتوا برای شما مفید بوده باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70161

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *