امروز : پنج‌شنبه 02 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

چهارپهلو چیست؛ انواع آن

چهارپهلو چیست؛ انواع آن موضوعی است که در این مطلب از وب سایت آهن هایپر قصد داریم به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

در پاسخ به چهارپهلو چیست؛ انواع آن باید ذکر کنیم که چهار پهلو فولادی نوعی پروفیل باز می باشد. همانطور که از نامش پیداست به صورت چهار گوشه می باشد. این مقطع فولادی در سایز ها و روش های مختلفی تولید شده و در صنایع و ساختمان کاربردهای بسیاری دارد. چهارپهلو فولادی از فولادهای ST44 و ST52 استفاده خواهد شد. همچنین می‌توان با متریال ۳۷ st را به صورت سفارشی نیز در بازار تهیه کرد.

چهار پهلو

با توجه به بحث چهارپهلو چیست؛ انواع آن ابتدا قصد داریم شما را با چهار پهلو آشنا کنیم. چهار پهلوی فولادی از انواع پروفیل های باز به شمار می‌رود که این پروفیل باز تو پر و دارای استحکام بسیار بالایی می باشد. همچنین از سطح مقطع مشخصی برخوردار است. سطح مقطع این پروفیل به شکل مربع یا مستطیل می باشد. بهتر است بدانید با توجه به اینکه این پروفیل از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته و کاربردهای بسیاری دارد.

 

چهار پهلو

 

 فروش این نوع از پروفیل ها معمولا به صورت شاخه ای می باشد. توسط این محصول می‌توان از سازه فولادی تولید کرده که در نتیجه قیمت مناسبی خواهد داشت و همواره در دسترس عموم قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم پروفیل چهارپهلو فولادی برخورداری از قابلیت جوشکاری و تراشکاری و شکل پذیری می‌باشد. این خصوصیات باعث محبوبیت بیشتر این محصول در بین مصرف کنندگان شده است.

انواع چهار پهلو

در ادامه مبحث چهارپهلو چیست؛ انواع آن حال که با چهار پهلو آشنا شدید؛ قصد داریم انواع آن را برای شما بررسی کنی. انواع چهار پهلو فولادی را می‌توان بر اساس مشخصه هایی که دارد به چند روش مختلف تقسیم بندی کرد.

از جمله مشخصه ها می‌توان به روش تولید، نوع آلیاژ به کار رفته و سایز محصول نهایی و … اشاره کرد. برخی از انواع چهار پهلو فولادی را در ادامه شرح می دهیم.

تقسیم بندی انواع چهارپهلو بر اساس روش تولید.

انواع چهار پهلو بر اساس روش تولید می توان به چهار دسته تقسیم بندی کرد.

روش نورد گرم

در ادامه مبحث چهارپهلو چیست؛ انواع آن باید ذکر کنیم که یکی از انواع چهارپهلو بر اساس روش تولید؛ روش نورد گرم می باشد. تولید چهار پهلو فولادی به این روش ماده اولیه شمش فولادی می باشد. ابتدا با استفاده از کوره دما شمش را به میزان مشخصی افزایش خواهند داد. سپس با دمای بالا را از میان غلتک های با مشخصات معین عبور می‌دهد. عملیات نورد بر روی شمش انجام خواهد شد تا به تدریج باعث افزایش طول آن شود و سطح مقطع آن کاهش پیدا خواهد کرد.

 پس از آن با کشش و فرآیندهای دمایی پروفیل چهار پهلو توسط روش نورد گرم تولید و روانه بازار می‌شود. توجه داشته باشید که با وجود اینکه این روش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد. اما با توجه به اینکه دمای کوره بالا می باشد و این عمل باعث سیاه شدن رنگ محصول نهایی می‌شود و کیفیت آن را نیز کاهش خواهد داد. در صنایعی که ظاهر پروفایل اهمیتی ندارد و قرار است که برای پوشش داده شود مورد استفاده قرار بگیرد و کاربرد داشته باشد.

روش نورد سرد

در ادامه مبحث چهارپهلو چیست؛ انواع آن باید ذکر کنیم که یکی از انواع آهن پروفیل چهار پهلو از نظر تولید روش نورد سرد می باشد. با توجه به اینکه پروفایل چهار پهلو را می‌توان به روش نورد گرم تولید کرد ولی به روش نورد سرد نیز تولید خواهد شد. در این مرحله این روش برای حرارت دادن توسط کوره کلا حذف شده و شمش های اولیه به صورت مستقیم به مرحله نورد شده وارد می‌شود و از بین غلتک ها عبور داده شده در نهایت در اندازه های مختلف تولید خواهد شد.

 بهتر است بدانید که عدم افزایش دما در این روش موجب تولید محصول با کیفیت تری در مقایسه با روش نورد گرم خواهد شد. سختی و تنش تسلیم چهارپهلوی تولیدی به روش نورد سرد بیشتر از روش نورد گرم خواهد بود.

از نظری ساختار این محصول روش نورد سرد ریزدانه تر می باشد و با توجه به شکل ظاهری که دارد معمولا در کاربردهایی مثل قالب سازی که ظرافت از اهمیت بالایی برخوردار است مورد استفاده قرار می گیرد.

روش ترانسی

در ادامه مبحث چهارپهلو چیست؛ انواع آن باید ذکر کنیم محصول نهایی چهارپهلو تولیدی به روش ترنسی از کیفیت بالا و دقت و صافی سطح بسیار بالایی برخوردار است. این روش تولید محصول از ریخته گری مداوم های فولادی استفاده می شود. سپس در طول های مشخص برش می دهند و در کوره حرارت داده خواهد شد.

 پس از این مرحله ها توسط غلتک به صورت چند بار نورد داده خواهد شد که به ضخامت مطلوب برسد و قابلیت شکل نیز افزایش پیدا می‌کند. سطح این محصول سیاه بوده و بحثی عملیات پرداخت مثل سنگ زنی و پولیش کاری روی سطح آن انجام شود تا سطحی صاف و صیقلی به ما بدهد.

توجه داشته باشید که قطع بالا و سطح صیقلی مانند آن از ویژگی‌های و خصوصیات بسیار مهم چهار پهلوی ترانسی به شمار می‌رود. این پروفیل ها معمولاً بین 2 در 2 تا ۹۰ در ۹۰ میلی‌متر متغیر می باشد. سایز کوچک این محصول را در اصطلاح خار می شناسند که معمولا در اندازه‌های ۲ در ۲ میلی متر تا ۱۰ تا در ۱۰ میلیمتر باشد.

روش فابریک

بهتر است بدانید در روش نورد گرم، نورد سرد و ترنسی برای تولید چهار پهلو فولادی از شمش های اولیه استفاده می‌کردند که حاصل ضایعات و قراضه های آهنی می‌شود دارای ناخالصی است. اما اگر برای تولید این چهار پهلو از شمش فابریک و بدون ناخالصی استفاده کنند به ان روش فابریک می گویند. این روش تولید منجر به محصول با کیفیت تر و یکنواخت تر خواهد شد.

تقسیم بندی بر اساس آلیاژ مصرفی و ترکیب شیمیایی

در ادامه مبحث چهارپهلو چیست؛ انواع آن  قصد داریم انواع چهارپهلو را از نظر آلیاژ مصرفی و ترکیب شیمیایی برای شما عزیزان ذکر کنیم:

  • چهار پهلو ST37
  • چهار پهلو CK45
  • چهار پهلو A36
  • چهار پهلو ۱۰۱۸
  • چهار پهلو ۳۰۴
  • چهار پهلو ۳۱۶
  • آلومینیومی ۶۰۶۱
  • برنجی ۳۶۰

در این مقاله برای شما بازدیدکنندگان گرامی سوال چهارپهلو چیست؛ انواع آن را پاسخ دادیم. سعی کردیم این مطلب را به گونه‌ای تهیه کنیم که شما بتوانید در موارد مورد نیاز از آن بهره مند شوید. شما بازدیدکنندگان گرامی می توانید این محصول را از طریق فروشگاه آهن هایپر تهیه نمایید.

به طور کلی می توان گفت مجموعه اهن هایپر در زمینه عرضه و ارائه انواع محصولات فولادی از جمله انواع چهارپهلو، ناودانی، نبشی و … فعالیت دارد. شما این محصولات را می توانید از طریق وب سایت  https://ahanhyper.com تهیه کرده و از آن در موارد مورد نیاز خود بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

کارخانه‌های تولیدکننده چهارپهلو

https://ahanhyper.com//?p=24577

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *