امروز : یکشنبه 05 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

پایان کار ساختمان چیست و شامل چه مواردی است؟!

پایان کار ساختمان چیست و شامل چه مواردی است؟!

بعد از اتمام ساخت یک مجتمع آپارتمانی، دریافت گواهی پایان کار از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این مرحله، کارشناسان شهرداری به درخواست فرد متقاضی به محل می‌روند و بررسی می‌کنند که ساختمان مطابق با نقشه‌های معماری ارائه شده ساخته شده یا خیر. در واقع پروانه ساخت، اجازه­ی شروع کار شما و پایان­کار، موید اتمام فرایند قانونی و فنی ساختمان شماست.

از نظر قانونی، هر ملکی که در محدوده شهر ساخته شده است، نیازمند دریافت گواهی پایان کار است و ارائه این گواهینامه برای رسمی کردن سند مالکیت ملک و هرگونه نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی، الزامی است. بنابراین، پس از اتمام ساختمان، مالک باید درخواست صدور گواهی پایان کار ساختمان را به شهرداری ارسال کند.

در این زمان، کارشناسان فنی شهرداری و مقامات مربوطه بازدیدی از ساختمان انجام می‌دهند و بررسی می‌کنند که آیا ساختمان مطابق با نقشه‌های تصویب شده ساخته شده است و آیا مقررات قانونی و فنی مربوط به ساختمان رعایت شده است یا خیر. پس از انجام این بررسی‌ها و تأیید آن­ها از سوی کارشناس معتمد شهرداری، گواهی پایان کار ساختمان صادر می‌شود.

 

ضرورت کسب گواهی پایان­ کار

 

ضرورت کسب گواهی پایان­ کار

با توجه به تبصره ۸ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و بخشنامه شماره ۲۵/۵ مورخ ۱۵/۱/۷۶ اداره کل ثبت احوال استان تهران، دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند قطعی انتقال ملک، به گواهی پایان کار نیاز دارند. این بخشنامه روشن می‌کند که مدت اعتبار گواهی پایان کار برای تنظیم سند قطعی مهم نیست، به این معنا که حتی اگر گواهی پایان کار مدت زمان محدودی داشته و منقضی شده باشد، همچنان می‌توانید سند رسمی برای انتقال ملک تنظیم کنید.

بنابراین با دریافت گواهی پایان کار، حتی با وجود مدت زمان محدود، می‌توانید معامله رسمی برای انتقال ملک را در دفاتر اسناد رسمی انجام دهید. این بدان معناست که شهرداری نمی‌تواند با قید مدت زمان گواهی پایان کار، حق نقل و انتقال مالکیت را از شما سلب کند و تنظیم سند قطعی را متوقف سازد.

ساختار یک گواهی پایان­ کار به چه صورت است؟!

در حال حاضر، برای دریافت گواهی پایان­ کار در شهر تهران ضرورتی برای مراجعه حضوری به شهرداری منطقه وجود ندارد و شما می­توانید به صورت اینترنتی از طریق سامانه­ی آنلاین تهران ­من این درخواست را ثبت کرده و گواهی را به صورت الکترونیک دریافت کنید. اما به صورت کلی، یک گواهی پایان کار مشابه تصویر مقابل است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه پایان کار

برای صدور پایان کار، ارائه اسناد زیر به شهرداری منطقه در قالب یک پرونده کامل و تکمیل فرم درخواست مربوطه ضروری است. بسته به شهر محل زندگی شما و سیستم شهرداری منطقه، این فرایند ممکن است به صورت حضوری یا اینترنتی صورت بگیرد.

مدارک مورد نیاز:

  • اصل و کپی پروانه ساختمانی
  • اصل و کپی سند مالکیت
  • اصل و کپی شناسنامه مالک (یا گواهی انحصار وراثت مالک فوت شده و اصل و کپی شناسنامه­ های وراث)
  • اصل و کپی کارت ملی مالک (یا گواهی انحصار وراثت مالک فوت شده و اصل و کپی کارت­های ملی وراث)
  • اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه
  • اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن
  • ارائه کارت سازه، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارشات مرحله‌ای و همچنین تاییدیه استاندارد برای آسانسور در ساختمان‌های نوساز
  • نقشه معماری مصوب به همراه CD

 

مراجعه به بخش محاسبات برای دریافت پایان کار

اگر ملک ساخته شده تخلفات ساختمانی داشته باشد، پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ فرستاده می‌شود و اگر کمیسیون جریمه را تصویب کند، مالک باید جریمه را بپردازد تا بتواند گواهی پایان کار بگیرد؛ اما اگر ملک خلافی نداشته باشد، باید به واحد محاسبات بروید.

در واحد محاسبات بدهی­های شما به شهرداری بررسی می­شود؛ اگر بدهی قبلی نداشته باشید، مدارک کامل و پیش نویس آماده می‌شود؛ ولی اگر بدهی قبلی داشته باشید، اول باید بدهی را پرداخت و تسویه حساب کنید و بعد پیش نویس آماده می‌شود. سپس پرونده به تأیید رئیس نظارت فنی، معاون شهرسازی و معماری منطقه و شهردار منطقه رسیده و در نهایت، گواهی پایان ‌کار صادر و به مالک داده می‌شود.

در ادامه، قوانین شهرداری را به صورت دقیق برای شما آورده ­ایم:

در ادامه، قوانین شهرداری را به صورت دقیق برای شما آورده ­ایم:

متن کامل تبصره ۸ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری­

دفاتر اسناد رسمی مکلفند قبل از انجام معامله قطعی در مورد ساختمان‌ها گواهی پایان ساختمان و در مورد ساختمان‌های ناتمام گواهی عدم خلاف تا تاریخ انجام معامله را که توسط شهرداری صادر شده باشد ملاحظه و مراتب را در سند قید کند. در مورد ساختمان‌هایی که قبل از تصویب قانون ۶ تبصره الحاقی به ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها معامله انجام گرفته و از ید مالک اولیه خارج شده باشد، در صورتی که مورد معامله کل پلاک را شامل نگردد گواهی عدم خلاف یا برگ پایان ساختمان الزامی نبوده و با ثبت و تصریح آن در سند انجام معامله بلامانع می‌باشد.

در مورد ساختمان‌هایی که قبل از تاریخ تصویب نقشه جامع شهر ایجاد شده در صورتی که اضافه بنای جدیدی حادث نگردیده باشد و مدارک و اسناد نشان دهنده ایجاد بنا قبل از سال تصویب طرح جامع شهر باشد، با ثبت و تصریح مراتب فوق در سند مالکیت انجام معامله بلامانع می‌باشد.

جمع ­بندی

اخذ گواهی پایان کار از شهرداری بعد از اتمام ساخت و ساز و عملیات ساختمانی یک الزام قانونی مهم است و شما بدون اخذ و ارائ ه­ی گواهی پایان کار، نمی‌توانید ملک را رسما انتقال دهید. توجه داشته باشید باید تفاوت بین گواهی پایان کار و عدم خلاف ساختمان را بدانید، گواهی عدم خلاف لزوما با پایان ساخت صادر نمی­شود و صرفا نشان­دهنده ­ی رعایت قوانین تا لحظه­ی صدور گواهی است اما پایان کار نشان­دهنده ­ی تکمیل پروژه و رعایت شدن قوانین مربوطه در کل فرایند است و دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقالات از شهرداری در خصوص پایان کار استعلام می‌کنند و نه عدم تخلف.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70124

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *