امروز : سه‌شنبه 14 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

معرفی صفر تا صد ورق استیل 202 چیست؟ کاربرد استیل 202

معرفی صفر تا صد ورق استیل 202 چیست

ورق استیل 202 در واقع نوعی فولاد ضدزنگ است که مصرف‌کنندگان و مشتریان بسیار محدودی با آن آشنا هستند؛ اما این ورق در صنایع حساس که به تلرانس‌های مختلف نیاز دارند پر کاربرد است. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم اطلاعاتی را در مورد آن و کاربردهایش در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دهیم.

ورق استیل 202 چیست؟

ورق 202 یکی از آلیاژهای ضدزنگ است که برای ساخت آن از مواد مختلفی مثل منگنز، کروم و نیکل استفاده شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی، مهارپذیری بسیار بالا و چقرمگی در دمای پایین به‌حساب می‌آید. به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان، آن را جایگزینی مناسب برای ورق 304 می‌دانند. در ادامه به  برخی از انواع آلیاژ 202 اشاره می‌کنیم:

  • ASTM A240
  • AISI 202
  • UNS S20200

به این نکته توجه داشته باشید که اگر قصد استفاده از این ورق در محیط‌هایی با خورندگی بالا را دارید بهتر است از این کار منصرف شده و از آن استفاده نکنید؛ زیرا در طولانی‌مدت مقاومت و استحکام خود را از دست می‌دهد.

 

ورق استیل 202 چیست؟

 

ترکیبات تشکیل‌دهنده ورق استیل 202

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم این آلیاژ از ترکیب مواد مختلفی ساخته شده است که در ادامه به تفکیک به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • آهن 68%
  • کروم بین 17 تا 19 درصد
  • منگنز بین 7.5 تا 10 درصد
  • نیکل بین 4 تا 6 درصد
  • سیلیکون کمتر از 1 درصد
  • نیتروژن کمتر از 0.25 درصد
  • کربن کمتر از 0.15 درصد
  • فسفر کمتر از 0.06 درصد
  • سولفور کمتر از 0.03 درصد

 

خواص مکانیکی

یکی از مهم‌ترین خصیصه‌های ورق‌های آلیاژی که موجب می‌شود متخصصان بر اساس آن تصمیم بگیرند که در کدام صنایع می‌توان از ورق 202  استفاده کرد، خواص مکانیکی است. به همین دلیل در این بخش در مورد برخی از مهم‌ترین آن‌ها  صحبت می‌کنیم.

مقاومت کششی

مقاومت کششی ورق استیل 202 عدد 515Mpa است که میزان قابل‌قبولی به حساب می‌آید و می‌تواند نیروهای وارده را به‌خوبی تحمل کند.

مقاومت خمشی

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این آلیاژ، مقاومت خمشی بالای آن است که موجب شده در سازه‌ها و قطعات صنعتی مختلف مورداستفاده قرار بگیرد.

ازدیاد طول در نقطه شکست

Elongation at break برای این آلیاژ بسته به نوع شکل‌دهی، فرایند حرارتی و ضخامت عددی بین 30 تا 50 است.

استحکام تسلیم

یکی دیگر از خواص مهم، استحکام تسلیم این نوع ورق استیل است که نشان می‌دهد پس از چه میزان فشاری استیل تغییر شکل دائمی می‌دهد. این عدد برای انواع مختلف بین 260 تا 310 مگاپاسکال است.

 

کاربردهای فولاد ضدزنگ 202

 

کاربردهای فولاد ضدزنگ 202

در دو بخش قبلی در مورد خواص فیزیکی و شیمیایی ورق استیل 202 اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. ویژگی‌های گفته شده موجب می‌شود که مهندسان در بسیاری از صنایع از این آلیاژ استفاده کنند. در ادامه به برخی از کاربردهای آن اشاره می‌کنیم:

  • ساخت قطعات مختلف خودرو مثل درب، پنجره، سیستم تعلیق و… .
  • ساخت قطعات و دستگاه‌های موردنیاز برای استفاده در صنایع غذایی
  • تولید لوله، سیستم‌های تأسیساتی، صفحات ضدحریق و… در صنایع نفت و گاز
  • تولید نرده، درب، پنجره و… برای استفاده در سازه‌های مختلف
  • به دلیل خواص الکتریکی در ساخت و تولید محصولات الکتریکی مختلف از آن استفاده می‌شود.
  • مقاومت بالا در برابر آسیب‌های مکانیکی موجب شده در صنایع بسته‌بندی تیغه‌ها و صفحات با استفاده از این آلیاژ ساخته شود.

تفاوت ورق 302 و 304

ورق استیل 202 در بسیاری از مواقع به‌عنوان جایگزین 304 در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که خواص شیمیایی، مکانیکی و مقاومت در برابر خوردگی این آلیاژها با یکدیگر متفاوت است.

ترکیب شیمیایی

استیل 202 از 17-19% کروم و 4-6 % نیکل تشکیل شده ؛ ولی این میزان در ورق 304 برای کروم 18 تا 20% و برای نیکل بین 8-10.5% است.

مقاومت در برابر خوردگی

هر دو ورق در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارند؛ اما آلیاژ 202 در محیط‌هایی که حاوی اسید قوی و محلول حاوی نمک باشد کمی ضعیف‌تر است و سریع‌تر آسیب می‌بیند.

استحکام مکانیکی

استحکام تسلیم و کششی ورق استیل 202 بیشتر از 304 است. یعنی مقاومت بالاتری در برابر نیروهای خارجه وارد شده دارد و می‌توان در صنایع حساس‌تر از آن استفاده کرد.

قیمت

در پروژه‌های مختلف، میزان قیمت تمام شده یکی از عواملی به حساب می‌آید که برای کارفرما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ورق 202 به دلیل وجود نیکل کمتر که یک عنصر گران‌قیمت به‌حساب می‌آید ارزان‌تر از استیل 304 است.

 

روش‌های مختلف جوشکاری ورق استیل 202

 

روش‌های مختلف جوشکاری ورق استیل 202

به‌طورکلی از چهار روش خاص می‌توان برای جوشکاری این آلیاژها استفاده کرد.

جوشکاری تیگ

در این روش از قطب منفی الکترود تیگ برای ایجاد قوس الکتریکی استفاده می‌شود. از ویژگی‌های آن می‌توان به‌دقت بالا، کنترل حرارتی قابل‌قبول و جوش باکیفیت اشاره کرد.

جوشکاری میگ

در این روش از گاز محافظ و سیم جوش میگر استفاده می‌شود. سرعت بالا و امکان استفاده در فرایندهای صنعتی، اصلی‌ترین دلیل استفاده از این روش است.

جوشکاری ARC

روشی که در آن الکترود جوش با مواد فلزی پوشانده می‌شود تا به‌تدریج ذوب شده و دونقطه موردنظر را به هم متصل کند. اصلی‌ترین ویژگی این روش، امکان استفاده از آن در محیط‌های بیرونی است.

جوشکاری اصطکاکی

یکی دیگر از انواع مدل‌های جوش ورق استیل 202 که دو قطعه در کنار هم قرار داده شده و استفاده از حرارت دورانی موجب متصل‌شدن آن‌ها به یکدیگر می‌شود. در جوشکاری اصطکاکی نیازی به استفاده از مواد پوششی و فرایندهای حفاظتی نیست.

جمع‌بندی

ورق استیل 202 در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد؛ اما بسیاری از مصرف‌کنندگان آشنایی اندکی با آن دارند. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم اطلاعاتی را در مورد این فولاد ضدزنگ مثل ترکیبات شیمیایی، خواص فیزیکی، کاربردها و انواع روش‌های جوش آن در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70289

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *