امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

ورق آجدار یا ورق شطرنجی چیست ؟

یکی از مهمترین تجهیزات ساختمانی که کاربرد بسیار زیادی دارد ورق آجدار می باشد. از این ورق به نام های دیگری هم یاد می کنند که ورق شطرنجی یکی از نام های مهم آن می باشد. از آن به عنوان  یک صفحه فلزی برای الگو بخشیدن به برخی از ساختارهای ساختمانی استفاده می کنند. فرایند ساخت ورقه‌ های آجدار تا حدودی ساده است.

در واقع شما باید به خوبی بدانید که فرایند تولید این ورق ها مانند فرآیند تولید ورق سیاه و یا ورق روغنی می ‌باشد. تفاوتی که در روش تولید این دو نمونه ورق های ساختمانی وجود دارد زمان تولیدشان است. در واقع در انتهای فرآیند تولید ورق یکی از غلتک ها را که الگوی مشخص شده ‌ای دارد بر روی ورق آجدار می چرخانند تا شکل لوزی روی آن حک شود.

این غلتک ها که الگوی آج را تنها از یک طرف بر روی ورقه اعمال می نمایند باید دارای استانداردها و ویژگیهای مشخص شده‌ ای باشند. در بیشتر ورق های آجدار تنها یک طرفه الگوی آج را مورد بررسی قرار می‌ دهند و طراحی می ‌کنند.

دلیل طراحی الگوی ویژه روی ورق آجدار این است که یکی از سطوح ورق های صاف باید بدون برجستگی باشد تا به راحتی افراد بتوانند از ورق های آجدار در ساختمان ها استفاده کنند. فرایند هک کردن الگو روی ورق ‌های آجدار به طور معمول بر اساس مهر زدن روی فولاد می باشد.

ورق آجدار یا ورق شطرنجی

کاربردهای رایج ورق آجدار

برخی از مهمترین کاربردهایی که ورق آجدار دارد و شما باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشید عبارت است از :

  1. ساخت پله :

ورق های آجدار را به طور معمول در پله ‌ها و یا در سطوحی که شیب دار هستند مورد استفاده قرار می ‌دهند. در برخی از نواحی صنعتی برای کاهش دادن خطر لغزیدن روی فلزات از این ورق ها استفاده بسیار زیادی می ‌شود. همچنین شما باید به خوبی بدانید که از ورق های آجدار به طور خاص و منحصر به فرد در پله های اضطراری جهت کاهش دادن اصطکاک گام‌ ها روی سطوح پله استفاده می ‌نمایند.

زمانی که پله ها به دلیل برف و یا باران صیقلی می شوند باید به خوبی بدانید که این نمونه از ورق ها مانع لغزیدن می گردند و به همین دلیل است که کاربرد زیادی در ساختمان های صنعتی دارند.

  1. تولید وسایل نقلیه :

یکی دیگر از کاربردهای ورق آجدار جهت تولید وسایل نقلیه و یدک کش ها می باشد. بسیاری از افرادی که ماشین وانت دارند این مسئله برایشان اهمیت زیادی خواهد داشت که بار ماشین بعد از مدتی دچار آسیب می ‌شود. بر همین اساس ورق های آجدار را به طور معمول به عنوان یکی از قسمت های سپر و یا قسمت ‌های بار وانت روی کامیون و یا سپر نصب می کنند.

در این صورت از لغزش احتمالی بار زمان ورود به قسمت جلوگیری خواهد شد. این کار شما همچنین موجب ایجاد کشش اصطکاکی برای کشیدن و یا هل دادن یک ماده به درون کامیون می گردد. اگر از اجسام در قسمت بار وسیله نقلیه قرار بگیرند با حرکت پیدا کردن ماشین در قسمت کف ماشین حرکت نمی کنند و محکم سر جایشان باقی می مانند.

  1. کاربردهای تزئینی در طراحی ساختمان :

یکی دیگر از کاربرد هایی که از ورق های آجدار می توانید دریافت کنید جهت طراحی داخلی و خارجی ساختمان ها می باشد. آلومینیوم به عنوان یکی از فولادهای ضد زنگ و همچنین ورق های آجدار که از جنس ورق سیاه هستند زیبایی بسیار زیادی به ساختمان می بخشند. از ورق ‌های آج دار به عنوان یکی از المان های تزئینی در ساختمان ها استفاده می شود.

به طور کلی جهت استفاده کردن از ورق ‌های آج دار برای طراحی داخلی و خارجی ساختمان نیاز است که به خوبی استانداردهای ورق ها را مورد بررسی قرار دهید و سپس یکی از آنها که گزینه مناسب تری می باشد را نصب کرده و راه اندازی نمایید.

خرید ورق آجدار

خرید ورق آجدار

بسیاری از افرادی که می خواهند طراحی ساختمان خود را انجام دهند نیاز به خرید ورق های آجدار خواهند داشت. بنابراین آنها باید بهترین ورق های آجدار را از تولیدکنندگانی که تجهیزات ساختمانی را تولید می‌ کنند خریداری نمایند. شما زمان خرید ورق های آجدار باید به خوبی ویژگی ها و مشخصات آنها را مورد بررسی قرار دهید و بر اساس متراژ مورد نیازتان ورق ها را خریداری کنید.

هر یک از انواع ورق های آجدار در طرح ها و رنگ های متنوعی تولید و طراحی می‌ شوند که بر اساس نیاز خود و همچنین نمای ساختمانی که مد نظرتان است می توانید آنها را خریداری کنید. کاربرد گسترده ورق های آجدار موجب شده است که بسیاری از افراد در صنایع خود یکی از آنها را مورد استفاده قرار دهند.

با این وجود بسیاری از افراد شاید در مورد ویژگی‌ ها و کاربرد ویژه این ورق ها اطلاعاتی نداشته باشند. بنابراین پیش از خرید ورق های آج دار می توانند با کارشناسان فروش مشورت نمایند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط :

همه چیز در مورد ورق آجدار و مزایای منحصر به فرد آن در صنعت

 

https://ahanhyper.com//?p=7652

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *