امروز : یکشنبه 28 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

اجرای وال پست در ساختمان بتنی

اجرای وال پست در ساختمان بتنی

دیوارها بخشی از ساختمان هستند که بعد از اجرای چارچوب اولیه، ساخته می‌شوند و اگر ساخت آن‌ها همراه با مقاوم‌سازی نبوده یا به عبارت دیگر به اسکلت ساختمان متصل نباشند، با اولین زمین لرزه فرو می‌ریزند. روش‌های مختلفی برای مقاوم‌سازی دیوارها وجود دارد که اجرای وال پست در ساختمان بتنی یکی از آن‌ها است. این روش به طور محسوسی مقاومت دیوارها را بالا برده و مانع خرابی و ریزش آن‌ها در سازه‌های بتنی می‌شود. این متریال ساختمانی، محصولی از جنسی نبشی است که به صورت یک پشتیبان افقی یا عمودی در دیوار قرار گرفته و به عنوان محافظ دیوار عمل می‌کند.

 

وال پست چیست؟

وال پست (wall post) سازه یا المانی به صورت افقی یا عمودی است که به منظور مقاوم‌سازی دیوارها در ساختمان استفاده می‌شود. این المان کمک می‌کند که دیوار در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله مقاوم شده و دچار ریزش و خراب نشود. به کارگیری از وال پست که همه در سازه‌های بتنی یعنی ساختمان‌هایی که چارچوب آن‌ها با بتن ساخته شده و هم در سازه‌های فلزی کاربرد دارد، تا حد زیادی مانع خسارات جانی و مالی می‌شود. به طور کل هدف این سازه در هر نوع ساختمانی اعم از فلزی یا بتنی، مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی دیوارها در برابر ریزش ناشی از زمین لرزه، طوفان و بادهای شدید است.

انواع وال پست

وال پست دارای انواع مختلفی است که در هدف کار شرایط یکسان و مشابه داشته اما نحوه اجرا و انجام هر یک با دیگری متفاوت است. تقسیم‌بندی وال پست‌ها معمولا به دو شیوه انجام می‌شود. اولین روش تقسیم‌بندی این مصالح ساختمانی بر اساس شکل و حالت قرارگیری آن‌ها در دیوار است که به دو دسته افقی و عمودی تقسیم می‌شوند. حالت دیگر دسته‌بندی، تقسیم انواع مختلف این محصول براساس روش اجرا است که در ادامه به انواع آن اشاره خواهیم کرد.

وال پست عمودی

متداول‌ترین دسته‌‌بندی وال پست‌ها، تقسیم آن‌ها از نظر نحوه قرارگیری در دیوار است که وال پست را به دو دسته افقی و عمودی تقسیم می‌کند. اجرای وال پست در ساختمان بتنی از نوع عمودی بیشتر در سازه‌هایی با دهانه بزرگ کاربردی است. برای نصب این وال پست باید یک سر آن را روی تیر طبقه پایین و سر دیگر آن را زیر تیر طبقه بالا جوش داد.

جهت اجرای این نوع وال پست از میلگردهای آجدار هم استفاده می‌کنند. نمره میلگردها 10 و فاصله قرارگیری آن‌ها هر 1 متر به 1 متر است.

وال پست افقی

وال پست افقی یا تیرک، نوع دیگری از وال پست‌ها است که به صورت افقی در سازه قرار می‌گیرد. تیرک‌ها یا وال پست‌های افقی گاهی ممکن است به عنوان مقاوم کننده یک وال پست دیگر هم استفاده شوند. در واقع خود نقش تکیه‌گاه برای وال پستی که در انتها اجرا می‌شود را داشته باشند تا مقاوم‌سازی دیوار و سازه نیز بیشتر شود.

 

مهاربندی ستون‌ها با وال پست

 

تفاوت وال پست و ستون

زمانی که صحبت از اجرا و کاربرد وال پست‌ها در سازه می‌شود، بیشتر افراد تصور می‌کنند که این محصول کاربردی مانند ستون در ساختمان دارد که این‌طور نیست. البته این دو بخش از ساختمان ویژگی‌های مشترکی هم دارند، برای مثال هر دو بار عمودی ساختمان و طبقات بالاتر را تحمل می‌کنند اما در عمل متفاوت بوده و حتی نقش آن‌ها در ساختمان نیز تفاوت دارد.

وال پست نهایتا 300 پوند وزن دارد، در حالیکه برای سبک‌ترین ستون باید بیشتر از 300 پوند هزینه کرد. به علاوه ستون‌ها، پیش‌فرض برای جابه‌جایی، نیاز به تجهیزات و ماشین آلات تخصصی و سنگین دارند، در حالیکه وال پست را می‌توان به سادگی جابه‎جا و به محل اجرا منتقل کرد. به علاوه ستون الزاما در چارچوب سازه نیست و گاهی در وسط سازه، به عنوان بخشی از دکوراسیون آن قرار می‌گیرد اما وال پست در هر شرایطی، داخل چارچوب قرار گرفته و بعد از قرار دادن آن، آجرچینی انجام می‌شود.

روش‌های مختلف اجرای وال پست در ساختمان بتنی جهت مهار کردن دیوار

اجرای وال پست در ساختمان بتنی بسته به نوع آن متفاوت است اما چند روش کلی اجرا برای انواع وال پست‌ها وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متصل کردن ستون به دیوار با کمک میلگرد
  • به کارگیری میلگرد در کف سازه و اجرای وال پست روی آن به منظور مهارسازی دیوارها
  • رد کردن میلگردها از سوراخ قالب به منظور مهارسازی دیوار
  • استفاده از تسمه در اطراف وال پست برای مقاوم‌سازی آن
  • اجرای وال پست به شویه انکر بولت یا با استفاده از نبشی کشی در سازه
  • اجرای وال پست برای قسمت‌هایی از سازه که جان پناه نام دارند
  • و….

مراحل اجرای وال پست در ساختمان بتنی

شیوه کلی اجرای انواع وال پست در سازه‌های بتنی یکسان است اما جزئیاتی مانند مقاوم‌سازی یا محل دقیق قراگیری وال پست براساس نوع آن، متفاوت هستند. به طور کل اما برای اجرای وال پست‌های بتنی نیاز است که چند مرحله زیر به طور دقیق انجام شوند که عبارتند از:

وال پست برای تقویت چارچوب پنجره‌ها

 

بررسی نقشه سازه

به منظور اجرای وال پست‌ها در ساختمان بتنی، ابتدا باید نقشه سازه را بررسی کرد و محل دقیق قرارگیری وال پست را مشخص کرد. این کار از خطای اجرا جلوگیری کرده و تاثیر وال پست در مقاوم‌سازی را چندین برابر م1ی‌کند.

نصب ورقه‌ها

پس از اینکه محل اجرای وال پست در ساختمان بتنی بر اساس نقشه مشخص شد، نوبت به نصب ورقه‌های اتصال است که باید در کف یا سقف سازه متصل شوند. نصب ورقه‌ها و اجرای وال پست در سازه، فاصله‌ای استاندارد و مشخص دارد و باید به آن دقت کرد. در مرحله بعد از 4 میلگرد استفاده می‌شود که ورقه‌های سقف و کف را جوش داده و در محل خود محکم نگه می‌دارند. سپس با کمک سیستم‌های مخصوص آرماتوربندی و متصل کردن میلگردها، قالب شکل گرفته که با ریختن بتن در آن، وال پست بتنی ساخته می‌شود.

 

اجرای وال پست عمودی در سازه بتنی - فلزی

 

نتیجه گیری

اجرای وال پست در ساختمان بتنی مانع آسیب به قسمت‌های اصلی سازه شده و عملکرد بهتری به آن می‌بخشد، به علاوه این مصالح پایداری میان قالب‌ها را نیز افزایش می‌دهد و در نهایت سازه‌ای محکم و مقاوم ایجاد می‌کند. جهت اجرای این سازه کافی است ضوابط را بررسی کرد و مراحل کار را به طور دقیق انجام داد تا وال پستی مقاوم و ایمن را در سازه خود ایجاد کرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=69997

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *