امروز : جمعه 03 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع هوشمند سازی ساختمان

انواع هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی ساختمان ( Building Management System) به معنای استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای مختلف برای کنترل بخش های مختلف یک ساختمان می باشد. در واقع تکنولوژی BMS منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی و برقراری امنیت و رفاه ساکنین می شود. اما قبل از طراحی هر پروژه هوشمند سازی باید ابتدا با انواع روش ها و تجهیزات آن آشنا شوید. پس با ما همراه باشید تا انواع هوشمند سازی ساختمان را برای شما شرح دهیم:

 

انواع روش های هوشمند سازی ساختمان

 

انواع روش های هوشمند سازی ساختمان

در خانه های معمولی، سیم های انتقال انرژی از تابلو برق به سمت کلید و از آن جا به سمت لامپ ها کشیده شده است. اما در خانه های هوشمند باید یک خط انتقال داده نیز تعبیه شود. چرا که تجهیزات ساختمان های هوشمند نیاز به تبادل اطلاعات و کنترل از راه دور دارند. بنابراین با توجه به روش انتقال داده، انواع روش های هوشمند سازی ساختمان عبارتند از:

1.هوشمند سازی ساختمان بدون سیم

تجهیزات خانه های هوشمند از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. این مسئله به شما امکان کنترل تجهیزات و نظارت بر مصرف انرژی را از راه دور توسط موبایل می دهد.

برخی از تجهیزات هوشمند دارای عملکرد مستقل هستند و به صورت جداگانه به اینترنت متصل می شوند. به منظور اتصال تجهیزات با عملکرد مستقل به اینترنت نیاز به یک مودم ADSL می باشد. اما برخی دیگر از تجهیزات هوشمند بی سیم برای اتصال به اینترنت نیاز به یک دستگاه کنترل مرکزی دارند که با نام های هاب، گیت وی و غیره شناخته می شود.

دستگاه مرکزی در این سیستم از یک طرف با تجهیزات هوشمند و از طرف دیگر با اینترنت در ارتباط است. پروتکل ارتباط بی سیم بستگی به نوع ارتباط مستقل و یا ارتباط با هاب دارد. معمولا این ارتباط با اینترنت برای هر دو گروه تجهیزات با وای فای انجام می شود.

همچنین باید بدانید که تجهیزات هوشمند خانه برای ارتباط با دستگاه مرکزی از فناوری های RF، Zwave و غیره استفاده می کنند.

2.هوشمند سازی ساختمان با سیم

یکی دیگر از انواع هوشمند سازی ساختمان، استفاده از تجهیزات سیمی می باشد. در چنین شرایطی، ارتباط بین تجهیزات خانه هوشمند از طریق ارتباطات سیمی برقرار می شود. برخی از انواع تجهیزات هوشمند با سیم عبارتند از تجهیزات با پروتکل های ارتباطی S-bus، KNX، Mod-bus و غیره.

 

انواع روش های هوشمند سازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

تجهیزات خانه های هوشمند را می توان از نظر عملکرد به سه لایه تقسیم کرد. لایه اول، تجهیزات عملگر که کنترل بخش های مختلف را به عهده دارند. این تجهیزات شامل تجهیزات انتهایی مثل کلید لمسی هوشمند، رله هوشمند و سایر عملگر ها می باشند که با استفاده از اپلیکیشن قابل کنترل هستند.

لایه دوم مربوط به ارتباط داخلی بین تجهیزات است که می تواند ارتباط بی سیم یا با سیم باشد. این تجهیزات شامل مودم، سرور، دستگاه کنترل مرکزی، پنل های لمسی، موبایل هوشمند و غیره می شوند. اما لایه سوم، ارتباط بین کاربر و تجهیزات از راه دور را میسر می سازد که شامل مسیرهای ارتباطی اینترنت بین موبایل کاربر و سیستم هوشمند خانه می باشد. در ادامه به معرفی انواع تجهیزات هوشمند سازی ساختمان می پردازیم:

سیستم روشنایی

سیستم روشنایی هوشمند یکی مهم ترین انواع تجهیزات هوشمند سازی ساختمان به شمار می رود. شما با این سیستم می توانید از برای تنظیم میزان نور، خاموش و روشن کردن چراغ ها به صورت اتوماتیک یا از راه دور و مشاهده وضعیت سیستم روشنایی ساختمان اقدام کنید.

سیستم تنظیم دما و تهویه مطبوع

بدون وجود سیستم های سرمایش و گرمایش هوشمند، زندگی امروزی می تواند دچار اختلال شود. سیستم هوشمند تهویه مطبوع و سیستم های گرمایشی و سرمایشی هوشمند دارای یک سری تجهیزات مرکزی و محلی می باشند. تجهیزات مرکزی این سیستم ها مانند چیلر، پمپ، دیگ آبگرم و غیره در موتورخانه ها تعبیه می گردند.

سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق هوشمند نیز یکی دیگر از انواع تجهیزات هوشمند سازی ساختمان می باشد. این سیستم با آژیر یا نور مخصوص، شما را از وقوع آتش سوزی مطلع می سازد. در واقع فرکانس آژیر خطر با توجه به شرکت های سازنده می تواند متفاوت باشد.

سیستم دزدگیر

سیستم دزدگیر و قفل های هوشمند یکی دیگر از تجهیزات خانه های هوشمند به شمار می رود که می تواند باعث افزایش امنیت ساکنین شود. با وجود این سیستم شما می توانید ورود و خروج افراد ناشناس به ساختمان خود را بررسی و کنترل کنید.

 

انواع تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

 

مزایای هوشمند سازی ساختمان

یکی از مهم ترین مزایای هوشمند سازی ساختمان، ایجاد رفاه و آسایش ساکنین می باشد. چرا که کاربر خانه هوشمند دیگر نگران روشن ماندن چراغ ها، سیستم سرمایش و گرمایش، گاز و غیره نخواهد بود. در واقع هوشمند سازی ساختمان به شما امکان کنترل همه چیز را از راه دور می دهد.

اما یکی دیگر از مزیت های ساختمان های هوشمند، حذف کلید ها و ترموستات از روی دیوار می باشد. نصب پنل های لمسی هوشمند نه تنها باعث راحتی کاربر می شود، بلکه ظاهر لوکسی به ساختمان می بخشد. ایجاد فضای مدرن در خانه های امروزی، یک سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود. در نتیجه ارزش ملک شما افزایش می یابد.

هر چند نصب تجهیزات اولیه یک خانه هوشمند می تواند هزینه بالایی در پی داشته باشد، اما هوشمند سازی به طور کلی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد.

از طرف دیگر، زندگی در خانه های هوشمند می تواند باعث بهبود سلامت روان و جسم ما شود. به عنوان مثال، سیستم تهویه مطبوع در ساختمان هوشمند باعث افزایش کیفیت هوای خانه شما می شود. نور نامناسب نیز می تواند باعث بروز مشکلات فراوانی شود. سیستم روشنایی هوشمند با تنظیم نور خانه می تواند به سلامت چشم ها کمک کند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70112

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *