امروز : جمعه 03 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

بررسی اصول و نکات ایمنی ساختمان سازی

بررسی اصول و نکات ایمنی ساختمان سازی

کار در کارگاه های ساختمانی می تواند خطرناک باشد. بنابراین هر کارگر ساختمانی باید از نکات ایمنی ساختمان سازی آگاه باشد و اقدامات ایمنی لازم برای جلوگیری از حوادث را انجام دهد. این روزها هر طرف را که نگاه کنید، متوجه ساخت و سازهای مختلف خواهید شد. از آنجایی که روند ساخت و ساز با سرعت بالایی در حال گسترش است، رعایت مقررات ایمنی در ساختمان سازی بیش از پیش اهمیت دارد. با ما همراه باشید تا به بررسی اصول و نکات ایمنی ساختمان سازی بپردازیم.

 

ایمنی در محیط کار و اهمیت آن!

بهداشت و ایمنی در کارگاه های ساختمانی (Health, Safety and Environment) به یک سری اصول مدیریتی گفته می شود که  سازمان های مختلف به منظور محافظت از محیط زیست و رعایت نکات ایمنی در هنگام کار تعیین می کنند. عدم توجه به این اصول می تواند خسارت سنگینی به ارگان ها و شرکت ها وارد کند. بنابراین باید با آموزش صحیح کارگران، پیمانکاران و غیره از بروز چنین حوادثی جلوگیری نمود.

رعایت اصول ایمنی در ساختمان سازی برای حفظ جان کارگران ساختمانی در برابر خطرات احتمالی ضروری است. این خطرات می تواند شامل سقوط اجسام سنگین، شوک الکتریکی، لغزش و افتادن از ارتفاع شود. کارگران ساختمانی باید از این خطرات آگاه باشند و اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه را انجام دهند.

 

اصول و نکات ایمنی ساختمان سازی

 

اصول و نکات ایمنی ساختمان سازی

خطرات ساخت و ساز معمولا توسط کارگران ساختمانی و همچنین کارفرمایان نادیده گرفته می شوند. از آنجایی که این حوادث می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد، باید برای جلوگیری از آن اقدام کنید. در این بخش به بررسی اصول و نکات ایمنی ساختمان سازی می پردازیم:

مراقب اطراف خود در محیط کار باشید.

شما در کارگاه های ساختمانی باید دائما حواستان به اطراف باشد. در واقع اولویت اصلی شما در محل پروژه باید محافظت از خود و دیگران باشد. مسائلی که باعث سقوط، لغزش و سر خوردن می شود را نادیده نگیرید. از سیم های برهنه، ذرات ناشی از سنگ زنی و گرد و خاک دوری کنید.

از تجهیزات مناسب استفاده کنید.

اگر در محل پروژه از تجهیزات مناسب استفاده نکنید، احتمال آسیب دیدن شما افزایش می یابد. بنابراین باید از تجهیزات متناسب با شرایط کار خود استفاده نمایید. به طور مثال، برای کار در ارتفاع باید به کلاه های مخصوص، تسمه و مهار برای جلوگیری از سقوط و غیره مجهز باشید. علاوه بر این، سایر تجهیزات ایمنی مانند عینک ایمنی، کفش های مخصوص، دستکش، گوش بند یا ماسک های مخصوص می تواند از آسیب های احتمالی جلوگیری کند.

از مصرف مواد مخدر در سایت پروژه خودداری کنید.

رابطه نزدیکی بین مصرف الکل و مواد مخدر و مرگ و میر در پروژه های ساخت و ساز وجود دارد. این مسئله نه تنها کارایی کارگران را کاهش می دهد، بلکه محیط کار را برای دیگران نا امن می سازد. بنابراین لازم است که هنگام کار در محل ساخت و ساز کاملا هوشیار باشید.

ابزارها را قبل از استفاده بررسی کنید.

قبل از استفاده از هر ابزاری باید مطمئن شوید که سالم باشد. در غیر این صورت می تواند هنگام کار به شما آسیب جدی وارد کند. این بررسی باید حتما توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود.

از ازدحام در محل کار خودداری کنید.

شلوغی در محل ساخت و ساز نه تنها باعث کاهش کارایی کارگران ساختمانی می شود، بلکه ایمنی آن ها را نیز کاهش می دهد. گاهی مردم در اطراف منطقه عملیات جمع می شوند تا کار با ماشین آلات بزرگ را تماشا کنند. اما این کار می تواند آن ها را در معرض آسیب جدی قرار دهد. بنابراین قبل از شروع به کار با چنین ابزاری، بهتر است از خلوت شدن محیط کار اطمینان حاصل نمایید.

کارگران ساختمانی باید آموزش ببیند.

کارفرمایان باید فقط کارگران ساختمانی با تجربه را بکار بگیرند. در غیر این صورت، لازم است که به آن ها اصول و نکات ایمنی ساختمان سازی را آموزش دهند. چرا که بی تجربگی و نا آگاهی کارگران ساختمانی می تواند باعث آسیب دیدن یا حتی کشته شدن آن ها شود.

در واقع تمامی کارکنان باید درباره ایمنی در محیط کار و استانداردهای قابل اجرا آموزش ببینند. همچنین کمک های اولیه باید به آن ها یاد داده شود. لازم است یک نفر در هر بخش به طور کامل در این زمینه آموزش ببیند تا بتواند در شرایط بحرانی و قبل از رسیدن تیم پزشکی وارد عمل شود.

برنامه ایمنی ساختمان سازی خود را تصحیح کنید.

باید به منظور حفظ ایمنی خود و کارگران ساختمانی به اصلاح برنامه ایمنی ساختمان بپردازید. در واقع اگر دائما با حوادث و چالش هایی در محیط کار روبرو می شوید، بنابراین برنامه ایمنی شما نیاز به اصلاح دارد. از خرید مصالح ساختمانی مرغوب گرفته تا بکار بردن تجهیزات ایمنی مناسب، همه را مد نظر قرار دهید و از ایمنی کارگران اطمینان حاصل کنید.

کارفرما باید به طور منظم از محل کار بازرسی کند.

بازرسی منظم به منظور اطمینان از موثر بودن طرح بررسی اصول و نکات ایمنی ساختمان سازی، از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین باید زمانی به صورت ناگهانی و نامحسوس برای تماشای کارگران بروید تا از اقدامات ایمنی موثر آن ها مطمئن شوید.

می توانید در محل پروژه دوربین هایی نصب نموده و از مدیر ایمنی خود بخواهید شرایط را مدیریت کند. چرا که برخی از کارگران ساختمانی تنها در حضور کارفرما قوانین ایمنی را رعایت می کنند! می توانید برای کنترل و نظارت بر امور اجرایی و ایمنی ساختمان از چک لیست استفاده کنید. در اینجا این نوع چک لیست های HSE را ارائه می کنیم:

 

چک لیست های HSE

 

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70120

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *