امروز : سه‌شنبه 23 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آیا چیزی در مورد آبکاری فلزات می دانید؟

آیا چیزی در مورد آبکاری فلزات می دانید؟

فلزات موادی براق هستند که انواع مختلف دارند. در این مبحث قصد داریم به بررسی سوال آیا چیزی در مورد آبکاری فلزات می دانید؟ بپردازیم. از شما همراهان عزیز دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

فلزات موادی غیرشفاف و انعطاف پذیر هستند که رسانایی گرمایی و الکتریکی خوبی دارند. آبکاری فلزات فرآیندی است که برای افزایش مقاومت فلز در برابر خوردگی، فشار، سایش، ضربه و اکسیداسیون استفاده می شود‌. معمولا از آبکاری برای فلزاتی که در برابر شرایط محیطی مقاومت بالایی دارند استفاده می شود. این کار حتما باید توسط افراد حرفه ای انجام شود. به طور کلی آبکاری یک پوشش نازک از فلز بر روی فلز دیگر است.

آبکاری فلزات با موارد مختلف

برای آبکاری فلزات از موارد مختلفی استفاده می شود. در زیر به بررسی این موارد می پردازیم:

آبکاری فلز روی

روی یک ماده ارزان است که بسیاری از لوله های گالوانیزه را با آن پوشش می دهند. از روی برای مواردی چون قطع و وصل جریان الکتریکی، تعویض جریان الکتریکی، آبکاری سیم ها، ورقه های فلزی و باکس های تعویض استفاده می شود. فلز مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد به همین دلیل در موارد بالا از آن استفاده می شود.

آبکاری مس

از دیگر موارد آبکاری فلزات مس است. این فلز بسیار پرکاربرد بوده و برای قطعات الکترونیکی مثل برد مدار چاپی است. راندمان آبکاری مس بالا بوده و هزینه مواد آن کم است. سه نوع فرآیند آبکاری مس وجود دارد که شامل قلیایی، ملایم، قلایی و اسیدی می باشد. سطح قلیایی بالاتر بوده و قدرت پرتاب بالاتری دارد ولی به اقدامات ایمنی بیشتری نیاز دارد.

 

آبکاری مس

 

آبکاری پلاتین

این فلز گرانبها بوده و جذابیت و زیبایی خاصی دارد. همچنین دوام این فلز بالا است. از پلاتین آبکاری شده برای صنایع مختلفی استفاده می شود. این فلز مقاومت بالایی داشته و در برابر خوردگی و لکه زدگی در برابر بالا مقاومت خوبی دارد.

آبکاری پالادیوم

از دیگر موارد آبکاری فلزات می توان به آبکاری پالادیوم اشاره کرد. این فلز ارزان بوده و معمولا جایگزین مناسبی برای آبکاری طلا یا پلاتین می باشد. این فلز از طلا سبکتر بوده و در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

آبکاری کادمیوم

معمولا برای محیط های دریای از این فلز استفاده می شود. این فلز در برابر آب های شور و شیرین مقاومت خوبی دارد. در یک دوره ای برای روکش بعضی قطعات مختلف خودرو از کادمیوم استفاده می کردند.

آبکاری کروم

آبکاری کروم یکی دیگر از موارد آبکاری فلزات است. آبکاری این فلز جنبه تزئینی داشته و همچنین باعث می شود مقادمت در برابر خوردگی و سختی آن بیشتر شود. برای کاربردهای صنعتی که لا گذشت زمان دچار سایش می شوند از کروم استفاده می شود‌. در موارد بسیاری آبکاری کروم باعث می شود فلز تغییر رنگ داده و به رنگ سبز یا سیاه درآید.

آبکاری نیکل

این فلز از فلزات محبوب آبکاری است که کاربردهای زیادی دارد. معمولا برای محصولات خانگی مثل کارد، چنگال، دستگیره در و مواردی این چنینی از نیکل استفاده می شود. صفحات نیکل معمولا با آلومینیوم و مس پیوند می خورند.

آبکاری طلا

از دیگر موارد آبکاری فلزات می توان به آبکاری طلا اشاره کرد. این فلز بسیار ارزشمند است و در برابر اکسیداسیون و رسانایی الکتریکی مقاومت بالایی دارد. طلا معمولا برای تزئین جواهرات و بهبود قطعات الکترونیکی مثل اتصالات الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد‌. آبکاری طلا مقاومت در برابر خوردگی و لکه دار شدن را افزایش می دهد.

 

آبکاری طلا

 

آبکاری نقره

از این فلز در موارد تزئینی و بهبود هدایت الکترونیکی استفاده می شود‌. این محلول آبکاری فلزات مقرون به صرفه بوده و از طلا ارزان تر است. نقره مستعد ترک خوردگی و پوسته شدن است و نباید برای اشیایی که در معرض رطوبت زیاد هستند استفاده شود. این فلز قابلیت شکل پذیری و انعطاف پذیری داشته و از فلزات گرانبها به شمار می رود. آبکاری نقره رسانایی الکتریکی و حرارتی بالایی دارد.

فولاد قلع اندود

به عنوان یکی دیگر از موارد آبکاری فلزات می توان به فولاد قلع اندود اشاره کرد. از این فولاد برای بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می شود‌. قلع در برابر خوردگی مقاومت داشته و پوششی را ایجاد می کند که به تشکیل فولاد کمک می کند. این ورقع به راحتی جوش و لحیم می شود. این ورق برای ساخت قطعات الکترونیکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با رنگ آمیزی می توان عمر قلع را افزایش داد.

آبکاری رودیوم

از دیگر موارد آبکاری فلزات آبکاری رودیوم می باشد. این فلز نسبتا گرانبها و کمیاب بوده و سختی و دوام خوبی دارد. این فلز در برابر خراش و لکه از مقاومت بالایی برخوردار است. از آبکاری رودیوم برای تولید جواهرات استفاده می شود‌. رودیوم ظاهری نقره ای و براق دارد به همین دلیل گزینه محبوبی برای جواهرات به شمار می رود.

مزایای آبکاری فلزات

شاید برای شما جالب باشد بدانید آبکاری فلزات مزایای زیادی دارد که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

این فرآیند آبکاری باعث مقاومت فلز در برابر خوردگی می شود‌. همچنین برای این که سطح فلز سفت شود از آبکاری استفاده می شود. از مزایای دیگر آبکاری فلزات می توان به کاهش اصطکاک اشاره کرد. بهبود قابلیت پوشیدگی قطعه از دیگر مزایای آبکاری است. با آبکاری می توان زیبایی فلزات را حفظ کرده و رسانایی مواد را تغییر داد.

 

مزایای آبکاری فلزات

 

کاربرد آبکاری فلزات

آبکاری فلزات کاربردهای زیادی دارد که در زیر به متداول ترین کاربردهای آن اشاره شده است:

از این فرآیند برای افزایش مقاومت یاتاقان و جلوگیری از خوردگی و سایش آن استفاده می شود. همچنین برای برخی وسایل الکتریکی نیز از آبکاری استفاده می شود. از آبکاری فلزات برای مواردی چون تزئینات اشیاء و سخت شدن نیز استفاده می شود.

مراحل آبکاری فلزات

بهتر است بدانید آبکاری فلزات مراحل مختلفی دارد که در ادامه بررسی می کنیم:

آماده کردن سطح قبل از شروع فرآیند: سطح باید را از هر جرم و آلاینده ای تمیز شود در غیر این صورت بر روی سطوح ناهمواری ایجاد شده و کیفیت محصول پایین می آید. برای تمیز کردن سطوح از حلال های خاص قلیایی، پاک کننده اسیدی و یا آب استفاده می شود.

پرداخت: از مراحل دیگر آبکاری فلزات پرداخت است. پرداخت یعنی سطح محصول را با سمباده مخصوص یک دست می کنند تا آبکاری یکنواخت و زیبا انجام شود.

شستشوی کامل محصول: آخرین مرحله آبکاری شستشوی محصول است. با توجه به محصول روش شستشو یا فیزیکی بوده و یا شیمیایی می باشد. اگر روش شیمیایی باشد از حلال های مخصوص استفاده می شود و در صورت تمیز کردن به روش فیزیکی از فشار زیاد آب و فرچه برای شستشو و حذف آلاینده ها استفاده می شود.

 

مراحل آبکاری فلزات

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی در انواع و اقسام مختلف می باشد. پرکاربردترین این محصولات می توان به انواع نبشی، تیرآهن نرمال، هاش، ناودانی، سپری و … اشاره کرد. جهت خرید محصولات فولادی مورد نیاز برای ساخت و ساز از طریق فروشگاه تخصصی آهن هایپر به آدرس وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید.

https://ahanhyper.com//?p=70640

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *