امروز : جمعه 26 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

میلگرد همبندی چیست؟

برای جلوگیری و کاهش خطرات در سازه از روش هایی استفاده می کنند که یکی از این روش ها همبندی است. برای اجرای همبندی از وسایل زیادی استفاده می شود که میلگرد همبندی یکی از آن ها است که مزایای زیادی دارد. در این مبحث قصد داریم به بررسی میلگرد همبندی بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این مبحث بهتر است تا انتها ما را همراهی کنید.

آشنایی با همبندی

قبل از آن که با میلگرد همبند آشنا شوید؛ بهتر است بدانید که تمام تجهیزات فلزی ساختمان با روش همبندی به هم متصل می شوند تا خطر برق گرفتگی وجود نداشته باشد‌. در این روش تمامی سازه های فلزی را با اتصال الکتریکی به هم وصل می کنند و از شکل گیری اختلاف پتانسیل خطرناک و عبور جریان الکتریکی بین آن ها جلوگیری می شود.

به طور کلی همبندی کم کردن اندازه ولتاژ تماس در ساختمان و نقاطی است که عبور جریان از زمین رخ می دهد. برای این کار از یک هادی که سطح مقطع بزرگ و مقاومت الکتریکی کمی دارد استفاده شده و اسکلت هادی ساختمان و بدنه هادی بیگانه مثل لوله کشی فلزی را به هم متصل می کنند. بدین صورت تمامی قسمت ها و نقاط سازه هم پتانسیل شده و خطری ایجاد نمی شود.

میلگرد همبندی

آشنایی با میلگرد همبندی

میلگرد یکی از انواع هادی است که در روش همبندی به عنوان هادی جریان الکتریکی از آن استفاده می شود که به آن میلگرد همبندی گویند. ویژگی ها و اجرای این روش باید مطابق با اصول انجام شود و با استفاده از آن می توان جلوی اختلاف پتانسیل بین بدنه، سازه و تاسیسات الکتریکی و غیر الکتریکی را گرفت.

انواع همبندی

بهتر است بدانید همبندی بسته به موقعیت مکانی و تجهیزاتی که استفاده می شود به دو دسته تقسیم می شود که به شرح زیر است:

همبندی اصلی: در این اتصال همبندی از سازه و تجهیزات به زمین است. از جمله قسمت های تشکیل دهنده این اتصال می توان به میلگردهای استفاده شده در اسکلت فلزی و فولادی، کابل برق و تلفن، لوله آب، گاز و فاضلاب اشاره کرد.

همبندی تکمیلی یا اضافی: محیط هایی که رطوبت دارند؛ یکی از جاهایی است که احتمال برق گرفتگی در آن بالا است. در تمام دستگاه های نصب شده در این محیط ها همبند تکمیلی یا اضافی استفاده می شود. اجزای مختلف این اتصال شامل بدنه هادی، وسایل الکتریکی مثل یخچال و ظرفشویی، وان فلزی استفاده شده در حمام، پریزها، تجهیزات فلزی بیمارستان، سونا و … می باشد.

انواع همبندی

نحوه اجرای میلگرد همبندی

میلگرد همبندی در دو مرحله انجام می شود که در زیر آن را شرح می دهیم:

اجرای میلگرد همبندی قبل از بتن ریزی

این مرحله در قسمت های مختلف سازه انجام می شود که در زیر به آن اشاره می کنیم:

اجرا در فونداسیون: در این مرحله تمام ستون های ساختمان باید به هم متصل شوند.

اجرا در ستون ها: در این مرحله در هر گوشه از ساختمان مثل ستون ها راه پله، خرپشته و موتورخانه در تمام طبقات باید یه هم اتصال یابند. میلگرد همبندی را در فاصله ۲۰ متری از طول و عرض ساختمان در این روش اجرا می کنند.

اجرا در سقف ها: در اینجا میلگرد را در دور تا دور آسانسور، سقف ساختمان، ستون ها و تیرهای فلزی، آبدارخانه، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و تمام قسمتهایی که کف آن ها آبریزی می شود اجرا می کنند. در این اجرا میلگردها باید به فاصله ۲۰ متری قرار داشته باشند.

اجرا در بام

تمان ستون هایی که به هم متصل بودع و تیرهاز فلزی در پشت بام باید به میلگرد همبند اتصال یابند.

اجرای میلگرد همبندی بعد از بتن ریزی: دومین مرحله اجرای میلگرد همبندی بعد از بتن ریزی است که شامل مراحل زیر می شود:

اجرا در فونداسیون و سقف ها: در صورتی که قبل از بتن ریزی از میلگرد همبند استفاده نشده باشد باید توسط یک سیم مسی بدون روکش با مقدار سطح مقطع مناسب بر روی بتن در سقف و فونداسیون اجرا شده و با میلگرد همبند وصل شود.

اجرا در ستون ها: وقتی میلگرد همبند در سقف آسانسور، موتورخانه و در ستون های طبقات اجرا نشده باشد؛ این مرحله باید اجرا شود.

نحوه اجرای میلگرد همبندی

مزایای اجرای میلگرد همبند

اجرای میلگرد همبند مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

با این کار می توان از برق گرفتگی ناشی از تماس غیر مستقیم جلوگیری کرده و سلامت ساکنین را حفظ کرد. این اتصال خطرات آتش سوزی مربوط به مشکلات برق را کاهش داده و از آسیب دیدن وسایل مخابراتی و الکترونیکی ساختمان جلوگیری می کند. یکی دیگر از مزایای استفاده از این روش افزایش ضریب اطمینان وسایل حفاظتی است.

با این کار جریان های ناشی از صاعقه به سمت زمین هدایت شده و مانع آسیب دیدن تجهیزات الکتریکی می شود. کاهش اثرات الکتریسیته ساکن و بهبود اثرات الکترومغناطیسی از دیگر مزایای اجرای میلگرد همبندی است.

ویژگی های میلگرد همبندی

میلگرد همبندی باید مطابق با نکات زیر باشد:

  • به عنوان هادی می توان از هر میلگرد آجدار یا ساده ای استفاده کرد.
  • قطر میلگرد استفاده شده نباید کمتر از ۸ میلی متر باشد.
  • تمامی میلگردهای همبند باید طوری به هم متصل شوند که در محل اتصال مقاومت الکتریکی به حداقل برسد.
  • برای اتصال دو میلگرد و تجهیزات جوشکاری روش مناسبی است.
  • برای جوشکاری میلگرد همبند طولی باید از انتهای هر دو میلگرد حدود ۱۰ سانتی متر روی هم قرار گرفته و جوش داده شوند.

ویژگی های میلگرد همبندی

نکات اجرای همبند در اجزای ساختمان

همبند باید طبق نقشه در سقف و ستون های ساختمان تعبیه شود.

  • زمانی که همبندی بعد از بتن ریزی انجام می شود برای انجام بهتر آن باید در کنار ستون ها از سیم مسی افشان استفاده کرد تا اتصال کامل انجام شود.
  • تیرهای فلزی باید در سقف ها به صورت دور تا دور به همبندی وصل شوند.
  • حتما باید در یکی از مکان هایی که کف آن آبریزی دارد مثل حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه باید همبندی اجرا شود.
  • شبکه همبند باید در ستون های خرپشته، گوشه های ساختمان و یکی از ستون های راه پله در تمام طبقات به هم وصل شوند.

خرید میلگرد از آهن هایپر

میلگرد ظفربناب، میلگرد نیشابور، میلگرد تیکمه تاش از جمله انواع میلگرد های مرغوب موجود در بازار می باشد. برای خرید میلگرد در سایزهای مختلف می توانید از طریق فروشگاه تخصصی آهن هایپر به آدرس https://ahanhyper.com  اقدام کنید. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

همبندی چیست؟

در این روش تمام سازه های فلزی را با اتصال الکتریکی به هم وصل می کنند تا از شکل گرفتن اختلاف پتانسیل و عبور جریان الکتریکی بین آن ها جلوگیری شود.

نحوه اجرای میلگرد در همبند در چند مرحله انجام می شود؟

اجرای میلگرد همبندی قبل از بتن ریزی، اجرای میلگرد همبندی بعد از بتن ریزی

مزایای اجرای میلگرد همبند را بیان کنید؟

فواید میلگرد همبندی

جلوگیری از خطر برق گرفتگی ناشی از تماس غیر مستقیم، کاهش خطرات آتش سوزی مربوط به مشکلات برق، کاهش اثرات الکتریسیته ساکن

https://ahanhyper.com//?p=72691

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *