امروز : جمعه 26 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

میلگرد زیگ زاگ و کاربردهای آن در ساختمان سازی

بهتر است بدانید میلگردها انواع مختلفی دارند که یکی از آن ها میلگرد زیگزاگ است. این مقطع فولادی توسط کارخانه های مختلفی تولید و روانه بازار می شود. در این مبحث قصد داریم به بررسی میلگرد زیگ زاگ و کاربردهای آن در ساختمان سازی بپردازیم. از شما مخاطبان گرامی دعوت می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

معرفی میلگرد زیگ زاگ

میلگرد زیگ زاگ از اتصال میلگردهای ساده و جدار A3 به وجود می آید. این نوع مقطع فولادی در ساختمان سازی به عنوان خرپا شناخته می شود. برای متصل کردن این میلگردها از قلاب و جوشکاری استفاده می شود. این میلگردها را می توان به روش های دستی و مکانیزه تولید کرد و به دلیل انجام نشدن عملیات جوشکاری بر روی آن در دسته محصولات فولادی پیش ساخته قرار می گیرند.

این میلگرد از مقاطع پرکاربرد در ساختمان سازی است چون در مقابل فرسایش و زنگ زدگی مقاومت بالا دارد. در قسمت پایین میلگرد زیگزاگ دو میلگرد به صورت موازی قرار دارند که بهتر است از میلگردهایی که با نورد گرم‌ تولید می شوند در این قسمت استفاده شود. قطر میلگردهای این قسمت باید دارای آج ۵۰۰ و اندازه ۳۴۰ یا ۴۰۰ باشند همچنین قطر آن می تواند از ۶ تا ۱۶ میلی متر باشد. میلگردهایی که در قسمت بالای میلگرد زیگ زاگ قرار می گیرند؛ باید از نوع میلگرد ۳۴۰ باشند و روش تولید آن فرقی ندارد.

میلگرد زیگزاگ

کاربرد میلگرگ زیگزاگ در ساختمان سازی

میلگرد زیگ زاگ در ساختمان سازی کاربردهای زیادی دارد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهم ترین ترین علت استفاده این میلگردها در ساختمان سازی افزایش مقاومت کششی بتن می باشد. با استفاده از میلگردها می توان از ترک خوردن بتن جلوگیری کرد. این میلگرد وظیفه دارد بار مرده را تحمل کرده و یدک بکشد. این تحمل با استفاده از نیروی گشتاوری افزایش می یابد. همچنین از این میلگردها در سقف ساختمان نیز استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این میلگرد می توان به ساخت تیرچه بلوک اشاره کرد.

کاربرد میلگرگ زیگزاگ

اجزای تشکیل دهنده میلگرد زیگ زاگ

میلگرد زیگ زاگ از بخش های مختلفی تشکیل شده است که در زیر آن ها را بررسی می کنیم:

میلگردهای عرضی: یکی از اجزای تشکیل دهنده میلگرد زیگ زاگ میلگرد عرضی می باشد که وظیفه دارد بین میلگردها و ملات پیوستگی ایجاد کند. ممکن است نیروهای برشی مختلفی که در بخش های مختلف سازه وجود دارند باعث گسیختگی بتن و دیگر مصالح شوند. میلگردهای عرضی این نیروها را تحمل کرده و باعث استحکام زیاد سازه می شوند‌. در نتیجه احتمال گسیختگی ستن و مصالح دیگر از بین می رود.

میلگردهای پایین: این میلگردها معمولا در قسمتی از سازه قرار می گیرند که بتواند نیروی کششی را حمل کند. بهتر است میلگردهای پایینی مقاومت و خاصیت کششی بالایی داشته باشند؛ در غیر این صورت نمی توانند نیروی اولیه باربری را تحمل کنند.  نیروی اولیه باربری اول به میلگرد پایینی رسیدخوو بعد از آن به اجزای دیگر میلگرد زیگزاگ منتقل می شود. قطر این میلگردها اغلب ۶ الی ۱۶ میلی متر است.

میلگردهای بالایی: نیروی ناشی از وزن سازه را باید میلگردهای بالایی تحمل کنند‌. این میلگردها باید وزن خود میلگرد زیگ زاگ و وزن سقف را تحمل کنند. می توان قسمتی از نیروهای فشاری که با عمل انقباض و انبساط به تیرچه وارد می شود را توسط این میلگردها خنثی کرد.

اجزای تشکیل دهنده میلگرد زیگزاگ

روش تولید میلگرد زیگزاگ

میلگرد زیگ زاگ به دو روش دستی و مکانیزه تولید می شود که در زیر آنها را بررسی کرده ایم:

روش دستی

این روش یکی از رایج ترین روش های تولید میلگرد زیگ زاگ است که در آن از هیچ ماشینی استفاده نمی شود. برای سطح مقطع مثلثی باید سه میلگرد آجدار و میلگردهای صاف را به طور صحیح کنار هم قرار داد. در ابتدا طول میلگرد آجدار را مشخص کرده و سپس به کمک دستگاه برش آن را برش می دهند. در مرحله بعدی میلگردهای ساده را به شکل زیگزاگ درآورده و در اندازه های مختلف برش می دهند.

این میلگردها به صورت V برش می خورند تا به شکل زیگزاگ درآیند. پس از برش میلگردها باید آن ها را جوشکاری کرد تا به شکل نهایی تبدیل شود‌. برای انجام برش باید به طور کامل میلگردها را تنظیم کرده و در فواصل مشخص به هگ برش زده شوند. طول این میلگرد می تواند از یک تا چند متر تغییر کند‌. لازم به ذکر است که طول و عرض این میلگرد را می توان با توجه به نوع کاربرد آن تعیین کرد. در این روش از قلاب زدن نیز برای اتصال استفاده می شود که این حالت بسیار زمان بر بوده و وزن محصول را بیشتر می کند.

روش مکانیزه

دومین روش تولید میلگرد زیگ زاگ روش مکانیزه است. این روش بدون دخالت دست و با کمک دستگاه انجام‌ می شود. در ابتدا میلگردهای طولی را روی هم کلاف کرده و با دستگاه مخصوص صاف می کنند. بعد از آن به وسیله فشار دستگاه میلگردهای میانی را به شکل V خم می کنند. سپس با روش الکتریکی و با استفاده از آرماتورها و نقطه جوش مقاطع را به هم متصل می کنند.  بعد از تولید می توان این میلگردها را به اندازه های دلخواه درآورد.

اگر میلگرد طولانی احتیاج دارید؛ بهتر است از روش تولید مکانیزه استفاده کنید چون در این روش میلگردها طول زیادی دارند. بهتر است بدانید میلگردی که با روش مکانیزه تولید می شود؛ از روش دستی کیفیت بالاتری دارد چون تولید آن به صورت دقیق انجام می شود‌. همچنین امکان خطا در روش مکانیزه بسیار پایین بوده و هزینه تولیدی آن نیز کم می باشد.

روش تولید میلگرد زیگزاگ

خرید میلگرد زیگ زاگ

همانطور که ذکر شد میلگرد زیگزاگ در قسمت های مختلف ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. کیفیت این مقطع فولادی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به همین خاطر باید سعی کنید از فروشگاه های معتبری این محصولات را تهیه کنید. شما مخاطبان گرامی با اطمینان خاطر جهت خرید میلگرد زیگزاگ و دیگر محصولات فولادی می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمائید. برخی دیگر از محصولات قابل عرضه توسط این مجموعه می توان به ورق استیل، ورق فولادی، نبشی، پروفیل و … اشاره کرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

کاربرد میلگرد زیگزاگ در ساختمان سازی را ذکر کنید؟

استفاده در بتن برای جلوگیری از ترک خوردن آن، استفاده برای افزایش مقاومت کششی بتن، استفاده در سقف ساختمان و ساخت تیرچه بلوک

اجزای تشکیل دهنده میلگرد زیگزاگ کدامند؟

میلگرد طولی، میلگرد پایین، میلگرد بالایی

انواع روش های تولید میلگرد زیگزاگ کدامند؟

تولید میلگرد زیگ زاگ

روش دستی و روش مکانیزه

https://ahanhyper.com//?p=72674

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *