امروز : جمعه 26 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

میلگرد آلیاژی MO40

میلگردها دارای عناصر مختلفی هستند که هر کدام خواصی را در فولاد ایجاد می کنند. میلگردها به دو دسته آلیاژی و غیر آلیاژی تقسیم می شوند که در ویژگی ها و کاربردها با هم تفاوت دارند. در این مبحث قصد داریم به بررسی میلگرد آلیاژی MO40 بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این نوع میلگرد تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با میلگرد آلیاژی MO40

میلگرد آلیاژی از فولادهایی است که عناصری چون کروم را به آن اضافه می کنند تا مقاومت آن افرایش یابد. یکی از پرکاربردترین این مقاطع میلگرد آلیاژی MO40 می باشد که یک فولاد کم آلیاژ است. این مقطع گریدهای کمی دارد و از این رو به عنوان یکی از پر فروش ترین فولاد به شمار می رود. نام گذاری این محصول طبق استاندارد ASTM A29 است و به نام فولاد 4140 استفاده می شود.

میلگرد آلیاژی‌ MO40

ترکیب شیمیایی میلگرد آلیاژی MO40

میلگرد آلیاژی MO40 متشکل از ترکیبات ۴۱ درصد کربن، ۰.۳۵ درصد سیلسیوم، ۰.۷ درصد منگنز، ۰.۲ درصد مولیبدن ۱.۱ درصد کروم‌ است. در این محصول کروم سبب سختی پذیری و افزایش مقاومت می شود. کروم گرفتن مارتنزیت را راحت کرده زیرا نیازی نیست آن را در روغن و آب سرد کرد. همچنین این عنصر آلیاژی مقاومت در برابر سایش و برش را بهبود بخشیده و لوپ گاما را کوچک کرده و ناحیه آلفا را بالا می برد.

وجود سیلسیوم دمای بحرانی را افزایش می دهد و هر چقدر این میزان در فولاد بیشتر شود؛ مقاومت آن در مقابل اکسید شدن را بیشتر می کند. عنصر منگنز برش پذیری را کنترل کرده و از تولید اکسید آهن در طی فرآیند جلوگیری می کند. دیگر عنصری که در ساختار این نوع میلگرد استفاده می شود؛ مولیبدن است که یک عنصر کاربیدی می باشد. افزایش مقاومت حرارتی و مقاومت کششی از مزایای وجود این عنصر می باشد.

خواص فولاد MO40

از مهم ترین خواص فولاد MO40 می توان به شکل پذیری بالا و دوام بالا در آن اشاره کرد. استحکام تسلیمی این مقطع مطلوب بوده و از استحکام کششی بالایی برخوردار است. همچنین هدایت گرمایی این محصول خوب است. از دیگر خواص این مقاطع می توان به خاصیت ضد خوردگی آن اشاره کرد. قابلیت ماشین کاری این فولاد مناسب بوده و فرم دهی آن نیز به صورت مطلوبی انجام‌ می شود.

خواص فولاد MO40

کاربرد میلگرد آلیاژی MO40

یکی از کاربردهای میلگرد آلیاژی MO40 استفاده در غلتک های صنایع سیمان است. همچنین از این فولاد آلیاژی در ساخت غلتک های صنایع فولاد و شاتون نیز استفاده می شود. کاربرد دیگر این مقطع در ساخت محورهای خودرو و دنده فرمان می باشد. همچنین این مقطع آلیاژی در میله های اتصال و پیچ های مقاوم به کار برده می شود. استفاده در سازه هواپیما، ظروف تحت فشار و چکش آسیاب کلینگر از دیگر موارد استفاده این فولاد آلیاژی می باشد. همچنین در زره آسیاب های گلوله ای مواد خام هم از فولاد MO40 استفاده می شود.

عملیات حرارتی میلگرد آلیاژی MO40

دمای آنیل: در این روش این مقطع را در دمای ۸۰۰ الی ۸۵۰ درجه سانتی گراد حرارت می دهند. تا وقتی این حرارت در تمام قسمت های محصول به صورت یکسان پخش شود؛ ادامه دارد. در نهایت پس از انتقال حرارت باید آن را در کوره خنک کرد.

نرمالیزه کردن: در این روش میلگرد آلیاژی MO40 را ۸۷۰ الی ۹۰۰ درجه سانتی گراد حرارت داده تا در تمامی قسمت ها به طور یکسان پخش شود. سپس بایستی آن را ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در آب خیس کرده و در هوای ساکن خنک نمایید.

دمای برگشت: گاهی نیاز است که دوباره فولاد را حرارت داد که در این حالت دوباره مقطع را ۵۵۰ الی ۷۰۰ درجه سانتی گراد حرارت می دهند. همانند موارد بالا تا زمانی که دما به طور یکسان در تمام بخش ها منتقل شود؛ حرارت دهی را ادامه دهید. بعد از آن به مدت یک ساعت هر ۲۵ میلی متر از این مقطع را در آب خیس کرده و خنک کنید.

عملیات حرارتی میلگرد آلیاژی MO40

روش تولید میلگرد آلیاژی MO40

در تولید میلگرد آلیاژی MO40 عناصر مختلفی مثل کربن، آهن، منگنز، مولیبدن و کروم را در کوره قوس الکتریکی ترکیب می کنند. اول این عناصر را به صورت مذاب در آورده و پس از ترکیب با هم می گذارند تا سرد شود. سپس با توجه به نیاز محصول را در دمای ۸۷۰ درجه سانتی گراد آنیل کرده و دوباره حرارت می دهند تا به حالت مذاب درآید‌‌. در این مرحله برای رسیدن به ضخامت های مورد نظر امکان کار سرد و گرم فراهم می شود.

خرید میلگرد آلیاژی‌ MO40

در صورت نیاز به خرید میلگرد آلیاژی‌ MO40 حتما به فروشگاه تخصصی آهن هایپر به آدرس وبسایت https://ahanhyper.com/ مراجعه کنید. کارشناسان خبره این مجموعه اطلاعات و مشاوره های لازم را برای انتخاب مقطع فولادی با توجه به کاربرد مدنظر در اختیار شما کاربران عزیز قرار خواهند داد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

در ساخت میلگرد آلیاژی MO40 از چه عناصری استفاده شده است؟

کربن، سیلسیوم، منگنز، مولیبدن و کروم

کاربرد میلگرد آلیاژی MO40 را بیان کنید؟

استفاده در غلتک های صنایع سیمان، دنده فرمان، سازه هواپیما، سازه هواپیما، چکس آسیاب کلینگر، شاتون

دمای نرمالیزه کردن میلگرد آلیاژی Mo40 چه دمایی است؟

دمای ۸۷۰ الی ۹۰۰ درجه سانتی گراد

https://ahanhyper.com//?p=72622

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *