امروز : شنبه 04 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

مهم ترین نکات بتن ریزی در هوای گرم

بتن ریزی از عملیات هایی است که انجام آن نیاز به دقت داشته و باید طی دستورالعمل هایی انجام شود. در این مبحث می خواهیم به بررسی مهم ترین نکات بتن ریزی در هوای گرم بپردازیم. در این مقاله نکات لازم را در اختیار شما مخاطبین گرامی قرار می دهیم؛ تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بتن ریزی در هوای گرم

بتن از مصالح با دوام ساختمانی است که از آب، سیمان و سنگدانه ( ماسه و شن) ساخته شده و توسط خمیر سیمانی به هم متصل می شوند. با توجه به خواصی که نیاز است می توان مواد افزودنی چون روان کننده، کندگیر کننده، سرباره و … به آن اضافه کرد. از این مصالح پرکاربرد در ساخت سازه هایی چون مسکونی، دریایی، پل، جاده، مسیر انتقال آب و … می توان استفاده کرد. یکی از عملیات هایی که انجام می شود و بهتر است در زمان انجام آن نهایت دقت را به کاربرد بتن ریزی در هوای گرم می باشد.

زمانی که بتن ریزی انجام می شود؛ باید دمای هوا مناسب باشد تا کیفیت آن حفظ شود. هوای گرم همراه باد یا بدون باد و با رطوبت کم است که اگر بتن ریزی در این هوا انجام شود؛ کیفیت آن پایین می آید. هوای گرم سبب افزایش سرعت آبگیری سیمان، تبخیر سریع آب، تسریع گیرش بتن و کاهش کارایی آن شده که در نهایت مقاومت آن را تحت تاثیر قرار داده و پایین می آورد. طبق استاندارد هوای مناسب برای انجام بتن ریزی بین ۳۰ الی ۳۸ درجه سیلسیوس بوده و حتما باید این شرایط را فراهم آورد تا در نهایت بتن از کیفیت بالایی برخوردار گردد.

مهم ترین نکات بتن ریزی در هوای گرم

مهم ترین نکات بتن ریزی در هوای گرم

پیش از بتن ریزی

یکی از مهم ترین نکات بتن ریزی در هوای گرم قبل از انجام این کار است که باید به کیفیت و نحوه نگهداری مواد اولیه آن توجه کرد. بتن از از مخلوط سیمان، سنگدانه، آب و مواد افزودنی ساخته می شود. سنگدانه های نباید زیاد گرم باشند و برای آنکه مانع این اتفاق شد باید در محیط های سرپوشیده آن ها را نگهداری کرد تا نور آفتاب به طور مستقیم به آن نخورد.

در صورتی که این سنگدانه ها به هر دلیلی داغ شدن باید از لایه های زیرین آن که دمای کمی دارند؛ استفاده کرد. دمای سیمان نیز نباید بیشتر از ۷۷ درجه سانتی گراد شود؛ چون سرعت آبگیری را بالا برده و بتن بیش از حد سخت می شود. بسیاری از کسانی که در این زمینه متخصص و با تجربه هستند سیمان نوع ۳ را برای هوای گرم مناسب دانسته اند.

می توان برای نگهداری سیمان از سیلوهای فلزی ۲ جداره استفاده کرد چون به راحتی می توان دمای آن را زیر ۶۰ درجه نگه داشته و کیفیت بتن را حفظ کرد. همچنین باید به دمای آب مورد استفاده در تهیه بتن نیز توجه کرد. به صورتی که وقتی ۱۰ درجه دمای آب زیاد می شود باید اسلامپ بتن بین ۲۰ الی ۲۵ میلی متر کمتر شود.

برای آنکه دمای آب افزایش پیدا نکند؛ باید در مخازن عایق بندی آن را نگهداری کرد. همچنین می توان در زمان ساخت بتن برای کاهش دمای آب به آن یخ اضافه کرد که این کار بسیار موثر است. در نهایت می توان گفت در این مرحله مواد افزودنی دیرگیر کننده نیز می تواند اثرگذاری هوای گرم بر بتن را کم کند. مواد روان کننده ای که در زمان ساخت استفاده می شود نیز نباید زود گیر کننده باشند.

نکات پیش از بتن ریزی در هوای گرم

هنگام حمل بتن

از دیگر نکات بتن ریزی در هوای گرم به زمان حمل آن برمی گردد. وقتی سرعت حمل و نقل بتن به کارگاه بالا باشد هوای گرم اثر کمی بر روی آن می گذارد. همچنین سرعت بتن ریزی نیز بسیار مهم بوده و باید بین ۴۵ دقیقه نهایت ۱ ساعت انجام شود در غیر این صورت حرارت بتن افزایش پیدا می کند. تمامی ابزارهایی چون فرغون و قالب ها که در بتن ریزی دخیل هستند باید قبل از شروع کار خنک شوند.

دمای میلگرد از دیگر عواملی است که در افزایش دمای بتن موثر بوده و به همین خاطر باید فاصله عملیات آرماتوربندی و بتن ریزی را کم کرد. این کار مدت زمانی که میلگرد در هوای آزاد قرار می گیرد را کاهش داده و بسیار ضروری است. سپس ریختن بتن و ماله کشی آن نیز باید با سرعت بسیار بالایی انجام گیرد.

پس از بتن ریزی

یکی دیگر از مهم ترین نکات بتن ریزی در هوای گرم مربوط به بعد از بتن ریزی است. بعد از انجام بتن ریزی کنترل دما بسیار مهم است و در صورتی که آب استفاده شده در آن نسبت به سیمان یا میکروسیلیس مخلوط آن کمتر باشد این نکته از اهمیت بالایی برخوردار می شود. انجام بعضی کارها اثرات مخربی که به خاطر هوای گرم در بتن ظاهر می شوند را کم می کند که این موارد به شرح زیر است:

  • بعد از آنکه بتن ریخته شد باید بر روی زمین، میلگردها و قالب ها آب بریزید.
  • نیم ساعت بعد از ماله کشی بتن باید سطح آن را نایلون کشیده و بگذارید ۵ ساعت بماند و در این زمان مطمئن شوید که هوا در آن جریان ندارد.
  • اگر ممکن است فضای بالای سر محل بتن ریزی را محصور کنید.
  • برای جلوگیری از افزایش سرعت تبخیر آن اطراف محل بتن ریزی را با حصیر مرطوب بپوشانید.
  • اگر بتن خشک شده ترک داشت با تراکم مجدد باید این ترک ها را از بین برد.
  • نکات هنگام بتن ریزی در هوای گرم

آشنایی با مجموعه تخصصی آهن هایپر

در بتن ریزی از مقاطعی همچون میلگرد بسیار استفاده می شود. مرغوب بودن این مقطع بسیار مهم و حیاتی می باشد. میلگرد، تیرآهن، ناودانی، سپری، پروفیل و … از جمله مقاطع پرکاربرد و پراستفاده می باشند. شما مخاطبین گرامی برای سفارش این محصولات می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com اقدام کنید. برای انتخاب محصول بهتر با کارشناسان خبره مجموعه تخصصی آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

بتن چیست؟

بتن از مصالح با دوام ساختمانی است که از آب، سیمان و سنگدانه ساخته شده و توسط خمیر سیمانی به هم متصل می شوند.

مهم ترین نکات بین ریزی در هوای گرم به چند مرحله تقسیم می شود؟

قبل از بتن ریزی، هنگام حمل بتن و پس از بتن ریزی

بهترین زمان برای انجام بتن ریزی چند دقیقه است؟

بهترین زمان بتن ریزی

بین ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت بهترین زمان برای انجام عملیات بتن ریزی است.

https://ahanhyper.com//?p=72568

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *