امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

منظور از فلز غیر آهنی چیست

بهتر است بدانید فلزات به دو دسته کلی تقسیم می شوند که یکی از آن ها فلز غیر آهنی است. در این مبحث قصد داریم به بررسی مبحث منظور از فلز غیر آهنی چیست؟ بپردازیم. اگر می خواهید با این فلزات بیشتر آشنا شوید؛ از شما دعوت می شود تا انتها همراه ما باشید.

فلز غیر آهنی نوعی فلز است که در ترکیب شیمیایی آن از آهن کمی حدود کمتر از یک درصد وزنی استفاده شده است. این فلزات گاهی نرم و شکل پذیر بوده و گاهی سخت و شکننده هستند. فلزات غیر آهنی انواع مختلفی دارند که خصوصیات مشترکی نیز با هم دارند. این فلزات زنگ نمی زنند و خواص آهن ربایی ندارند. این فلزات قابل بازیافت هستند و بعضی موادی که در آن ها وجود دارد برای متالورژی حیاتی است. لازم به ذکر است که این فلزات معمولا از ضایعات فناوری و صنعتی به دست می آید.

فلز غیر آهنی

انواع فلز غیر آهنی

بهتر است بدانید فلزات غیر آهنی انواع مختلفی دارند که رایج تربن آن ها به شرح زیر است:

آلومینیوم

این آلیاژ غیر آهنی بوده و کاربرد گسترده ای در صنعت دارد. تصفیه نشده این آلیاژ نقره ای بوده و شکل پذیری بیشتری دارد. می توان با اضافه کردن بعضی عناصر و انجام عملیات حرارتی استحکام این فلز را بالا برد. از این فلز در ظروف آشپزی، تیرها و ریل ها استفاده می شود. همچنین از این آلیاژ در ساخت تجهیزان دریایی چون بالابر قایق و اسکله استفاده می شود. از کاربردهای دیگر این فلز می توان به استفاده در بدنه هواپیما و تجهیزان هوافضا نام برد.

مس

یکی دیگر از انواع فلز غیر آهنی مس است. رنگ این فلز بین قرمز و قهوه ای بوده و نرم تر و شکل پذیر تر است. برای بهبود خواص این فلز می توان عناصر دیگری را به آن اضافه کرد. از این آلیاژ در لوله کشی، اجزای الکتریکی و سیم ها استفاده می شود. همچنین استفاده در کارهای تزئینی و ابزارآلات از کاربردهای دیگر این فلز است.

انواع فلز غیر آهنی

نیکل

این فلز غیر آهنی رایج ویژگی هایی چون مقاومت بالا در برابر خوردگی، سختی و کارایی مناسب در دمای بالا دارد. معمولا از این آلیاژ به طور خالص استفاده نمی شود و برای بهبود خواص شیمیایی و مکانیکی با عناصری ترکیب می شود. از کاربردهای این فلز می توان به استفاده در تجهیزات برودتی و تانک ها اشاره کرد. همچنین از این فاز در مواردی چون تجهیزات دریایی، اجزای اتاق احتراق و بخش هایی در هوا فضا استفاده می شود‌.

قلع

این آلیاژ نرم و انعطاف پذیر است و معمولا به عنوان یک پوشش برای جلوگیری از خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. از این آلیاژ در بسته بندی مواد غذایی چون قوطی های کنسرو استفاده می شود.

روی

این فلز غیر آهنی تقریبا نرم بوده و به رنگ سفید می باشد. نقطه ذوب پایینی داشته و استحکام‌ متوسطی دارد. قابلیت ماشین کاری این فلز بالا است و از آن به عنوان یه پوشش مقاوم استفاده می شود. این فلز در برابر اکسید شدن و هوا مقاومت بالایی دارد به همین دلیل در محیط های مرطوب بسیار مناسب است. همچنین از این محصول در سقف سازی، نمای ساختمان و بدنه خودرو نیز استفاده می شود.

سرب

این فلز انعطاف پذیر، نرم و سنگین است. همچنین نقطه ذوب و استحکام کششی پایین این آلیاژ در برابر اسیدها مقاوم است. از کاربردهای سرب می توان به استفاده در باتری ها، کابل های برق، لحیم کازی و ساختمان سازی اشاره کرد. معمولا این فلز به صورت ورق، سیم، شمش شکل دار و شمش ساده تولید می شود. این فلز مضر است و به سلامت انسان و محیط زیست آسیب وارد می کند.

آلیاژهای غیر آهنی

نقطه ذوب فلزات غیر آهنی

نقطه ذوب فلزات دمایی است که در آن فلز از جامد به مایع تبدیل می شود. دانستن این نقطه ذوب اهمیت زیادی دارد چون در تولید فلزات برای انجان ریخته گری و جوشکاری باید آن ها را تا دمای ذوب گرم کرد. همچنین اگر فلزات ذوب شوند اجزای آن با مشکل مواجه می شوند. نقطه ذوب این فلزات با توجه به نوع آن ها متفاوت بوده و در کاربردهای مختلف باید به آن توجه کرد.

نقطه ذوب فلزات غیر آهنی

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود؛ می توان به میلگرد، تیرآهن، آهن آلات، نبشی و … اشاره کرد. به شما مخاطبین گرامی پیشنهاد می کنیم برای خرید این محصولات به صورت اینترنتی از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید. امروزه خرید غیر حضوری به صرفه تر می باشد؛ چرا که مراجعه به فروشگاه ها تا حدودی سخت و دشوار می باشد. برای اینکه انتخاب بهتری را با توجه به مکان مورد استفاده خود داشته باشید؛ با کارشناسان خبره مجموعه آهن هایپر در تماس باشید. با دریافت مشاوره و راهنمایی انتخاب بهتری را تجربه خواهید کرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

فلز غیر آهنی چیست؟

فلز غیر آهنی فلزی است که در ترکیبات شیمیایی آن آهن کمتر از یک درصو وزنی استفاده شده است.

انواع فلز غیر آهنی کدامند؟

آلومینیوم، مس، نیکل، روی، قلع، سرب

نقطه ذوب فلز غیر آهنی چند است؟

نقطه ذوب آلیاژ غیرآهنی

نقطه ذوب انواع فلز غیر آهنی با هم‌ متفاوت می باشد.

https://ahanhyper.com//?p=72544

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *