امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

منظور از ضوابط جوشکاری میلگرد چیست

برای تصال دو قطعه بهم از جوشکاری استفاده می شود. جوشکاری میلگردها نیازمند مهارت و آگاهی از ضوابط خاصی می باشد. در این مبحث قصد داریم به بررسی مبحث منظور از ضوابط جوشکاری میلگرد چیست؟ بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

جوشکاری میلگرد چیست؟

در ابتدای مبحث منظور از ضوابط جوشکاری میلگرد چیست؟ ابتدا لازم است با جوشکاری میلگرد آشنا شوید. جوشکاری میلگرد یکی از روش هایی است که میلگردها را به هم‌ اتصال می دهد. بسته به کاربرد میلگرد از روش های اتصال استفاده می شود. میلگردها در طول های یکسان در بازار موجود است و برای استفاده در بتن نیاز است که آن ها را برش داده و در نقاط مختلف بهم وصل کرد. جوش پذیر بودن میلگرد بستگی به ترکیب شیمیایی آن دارد و در حالتی که میزان کربن کمتر از 0.51 درصد باشد می‌توان روی آن جوشکاری انجام داد.

ضوابط جوشکاری میلگرد چیست

 دلایل جوشکاری میلگرد

شایان ذکر است جوشکاری میلگرد به دلایل مختلفی انجام می شود که در زیر به عمده ترین دلایل آن می پردازیم:

با توجه به مبحث منظور از ضوابط جوشکاری میلگرد چیست؟ باید ذکر کنیم در ستون هایی که وزن زیادی دارند و طولشان از طول استاندارد میلگرد بیشتر است نیاز به برش و جوشکاری می باشد. همچنین برای وصل کردن قطعات بتنی پیش ساخته به هم از جوشکاری استفاده می شود‌. وصل کردن میلگرد به دیگر مقاطع فولادی یکی دیگر از دلایل انجام جوشکاری است. همچنین برای ساخت سازه های ویژه نیاز است که میاگردها را برش و به هم جوش داد. به عنوان یکی دیگر از دلایل عمده برای انجام جوشکاری می توان به بازسازی و تعمیر سازه های بتنی اشاره کرد.

 دلایل جوشکاری میلگرد

انواع روش های جوشکاری میلگرد

جوشکاری میلگرد به دو روش قوس الکتریکی و فورجینگ انجام‌ می شود. در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

جوشکاری سر به‌ سر مستقیم: با توجه به مبحث منظور از ضوابط جوشکاری میلگرد چیست؟ باید ذکر شود که یکی از روش های جوشکاری سر به سر مستقیم است. این روش جوشکاری در میلگردهایی که قطر آن بیشتر از 19 میلی متر باشد؛ انجام می شود. اشکال این روش جوشکاری عبارت است از:

  • به صورت افقی با جوش شیاری به شکل V یک‌ طرفه و 2 طرفه
  • به صورت افقی با جوش شیاری به شکل V یک‌ طرفه و به وسیله لوله پشت‌بند
  • به صورت عمودی با جوش شیاری اریب یک‌ طرفه و 2 طرفه
  • به صورت عمودی با جوش شیاری اریب یک‌ طرفه و با استفاده از لوله پشت‌بند

جوش سربه‌سر غیرمستقیم: در این روش جوشکاری از مقاطعی چون ورق سیاه و نبشی برای تقویت کننده بتن و پشتیبان جوشکاری استفاده می شود. این روش جوشکاری برای میلگردهایی که قطر آن کمتر از 19 میلی‌متر باشد انجام می شود. در این روش در زمان جوشکاری میلگردها کمی با یکدیگر همپوشانی دارند. این روش جوشکاری در انواع زیر انجام می شود:

  • اتصال با صفحه وصله و به روش جوش شیاری اریب 2 طرفه
  • اتصال با نبشی وصله و به روش جوش شیاری اریب ذوبی
  • اتصال با میلگرد وصله و به روش جوش شیاری V شکل

اتصال پوششی جوش شده

جوشکاری فورجینگ یا سربه‌سر تحت‌فشار: با توجه به میحث منظور از ضوابط جوشکاری میلگرد چیست؟ باید ذکر شود روش جوشکاری فورجینگ از دیگر روش های جوشکاری است. در این روش جوشکاری میلگردها یا قطعاتی که باید به میلگرد وصل شوند را توسط گاز اکسی استیلن و در دمای 1200 الی 1300 ذوب می کنند. سپس دو قطعه ذوب شده را با فشار هیدرولیکی بهم نزدیک می کنند. قبل از انجام جوشکاری با این روش یک نمونه از میلگردها را جوش داده و از نظر کشش و خمش مورد آزمون و سنجش قرار دهید.

اتصال پوششی جوش شده

ضوابط جوشکاری میلگرد چیست؟

اصلی ترین مرجع در ضوابط جوشکاری آیین نامه بتن ایران است. نکات مهم جوشکاری میلگرد در این آیین نامه را در زیر شرح می دهیم:

جوشکاری به روش فورجینگ فقط باید روی میلگردهای سایز 10 میلی متر و بالاتر انجام شود. همچنین جوشکاری با قوس الکتریکی باید با استفاده از الکترود مناسب با نوع فولاد موجود در میلگرد انجام شود. با توجه به مبحث منظور از ضوابط جوشکاری میلگرد چیست؟ باید ذکر شود اتصال جوشی پهلو به پهلو فقط باید بر روی میلگردهای گرم نورد شده با قطر 6 تا 36 میلی‌متر انجام شود. در این روش جوشکاری  طول نوار نباید از 10 برابر قطر میلگرد کمتر باشد. در صورتی که جوشکاری به صورت 2 طرفه انجام شود این عدد به 5 برابر کاهش می‌یابد. ضوابط جوشکاری پوششی با اتصال جوشی پهلو به پهلو برابر است.

در اتصال جوشی نوک به نوک به وسیله پشت‌ بند نباید طول پشت‌ بند کمتر از 3 برابر قطر میلگردها باشد. همچنین در حالت پیش گرم فاصله 2 سر میلگردها باید 3 میلی‌متر و در حالت عادی باید 8 میلی‌متر باشد. قبل از انجام هرگونه عملیات بر روی میلگرد اول اصول آن را به طور کامل یاد گرفته سپس مطمئن شوید که این کار زیر نظر فرد متخصص انجام می شود.

انواع روش های جوشکاری میلگرد

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

امروزه ساخت و ساز بسیار گسترش پیدا کرده است؛ به همین خاطر فروشگاه های بسیاری جهت فروش محصولات فولادی فعالیت دارند. فروشگاه تخصصی آهن هایپر از جمله شناخته شده ترین و معتبرترین فروشگاه ها در سطح ایران می باشد که محصولات فولادی را عرضه می کند. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود می توان به تیرآهن، ناودانی، نبشی، پروفیل، ورق استیل و … در انواع و ابعاد مختلف اشاره کرد. شما مخاطبان گرامی از سراسر ایران می توانید جهت خرید این محصولات از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

انواع روش های جوشکاری کدامند؟

روش سر به سر مستقیم، روش سر به سر غیر مستقیم، روش فورجینگ

ضوابط جوشکاری میلگرد چیست؟

روش فورجینگ روی میلگردهای ۱۰ میلی متر و بالاتر انجام شود، اتصال پهلو به پهلو بر روی میلگردهای گرم نورد شده به قطر ۶ تا ۳۶ میلی متر انجام شود، در اتصال نوک به نوک به وسیله پشت بند نباید طول پشت بند کمتر از ۳ برابر قطر میلگردها باشد.

نحوه خرید میلگردها به چه صورت است؟

بهترین روش خرید میلگرد

از طریق فروشگاه آهن هایپر https://ahanhyper.com/ می توانید تمامی محصولات فولادی از جمله میلگرد را تهیه و خریداری نمائید.

https://ahanhyper.com//?p=72535

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *