امروز : شنبه 18 می 2024

[smartslider3 slider="2"]

مقایسه ورق های آلیاژی A283 و A36 !

مقایسه ورق های آلیاژی A283 و A36 !

ورق های آلیاژی A283 و A36 دو مورد از رایج ترین انواع ورق فولادی به شمار می رود که کاربردهای متنوعی دارند. از آنجایی که این دو ورق، شباهت هایی به یکدیگر دارند، شاید هنگام خرید با چالش روبرو شوید. برای آگاهی از تفاوت ورق های فولادی A283 و A36 و کاربرد هر یک از آن ها، با ما همراه شوید.

ورق آلیاژی و انواع آن!

قبل از هر چیز باید بدانید، هر محصول آلیاژی از ترکیب دو یا چند عنصر متفاوت بدست می آید. در واقع ورق های آلیاژی، ترکیبی از کربن، آهن و چند عنصر دیگر هستند. اما برخی از محصولات آلیاژی مانند طلا و نقره در ترکیبات خود، هیچ یک از این سه فلز را ندارند. از آنجایی که هر یک از ورق های آلیاژی دارای ترکیبات متفاوتی هستند، کاربردهای متنوعی نیز دارند. انواع ورق آلیاژی بر اساس عناصر به کار رفته در آن، عبارتند از:

 

ورق آلیاژی و انواع آن!

 

ورق آلیاژی برنج: این نوع ورق آلیاژی از ترکیب مس با عناصری مثل روی،آلومینیوم، قلع، منگنز و سرب بدست می آید.

ورق آلیاژی برنز: در تولید ورق آلیاژی برنز از مس استفاده می شود و حدود 10 درصد آن را قلع تشکیل می دهد. این نوع محصول آلیاژی در صنایع الکترونیکی کاربرد دارد.

ورق آلیاژی پیوتر: عنصر اصلی تشکیل دهنده ورق آلیاژی پیوتر، قلع است. ولی به دلیل انعطاف پذیری بالای قلع، از مس در ساخت این نوع محصول آلیاژی نیز استفاده می شود.

ورق های آلیاژی گران قیمت: برخی از محصولات آلیاژی با استفاده از طلا و نقره ساخته می شوند. طلای سفید، طلای رزگلد و نقره استرلینگ از جمله آلیاژهای گران قیمتی هستند که در بازار وجود دارد.

ورق های آلیاژی فولادی: این نوع ورق های آلیاژی از دو نوع عنصر اصلی آهن و کربن تولید می شوند. از این رو به آن ورق آلیاژی فولادی می گویند. در برخی موارد برای تولید این نوع محصول آلیاژی، با توجه به نیاز تولید کنندگان از عناصر متعددی استفاده می شود. در ادامه به معرفی انواع ورق آلیاژی فولادی می پردازیم:

  • ورق آلیاژی ST52: یکی از انواع ورق فولادی که از مقاومت بالایی برخوردار است، ورق آلیاژی ST52 است. حروف ST نشان دهنده ترکیبات آهن و کربن این محصول آلیاژی است و عدد 52 نیز استحکام کششی این ورق در هر میلی متر مربع را نشان می دهد. از جمله کاربردهای ورق آلیاژی st52 می توان به ساخت ریل ها، ماشین آلات سنگین، پل ها و غیره اشاره کرد.
  • ورق آلیاژی ST44: این ورق فولادی نیز از آهن و کربن ساخته شده ولی نسبت به ورق آلیاژی ST52 از مقاومت کششی کم تری برخوردار است. ورق آلیاژی ST44 یکی از پر کاربرد ترین انواع ورق فولادی در صنایع مختلف از جمله هواپیما سازی به شمار می رود.
  • ورق آلیاژی ST37: این نوع ورق فولادی نیز کاربرد بالایی در صنایع مختلف مانند کشتی سازی، کشاورزی و غیره دارد. در واقع ورق st37 بیشتر مناسب صنایعی است که به ورق منعطف اما مقاوم نیاز دارند.
  • ورق آلیاژی A283: این نوع ورق فولادی در چهار درجه تولید می شوند و هر یک کاربرد متفاوتی دارد. از جمله کاربردهای آن می توان به ساخت مخازن پر فشار و کم فشار یا مخازن حمل سوخت اشاره کرد.
  • ورق آلیاژی A36: و اما یکی دیگر از انواع ورق فولادی، ورق آلیاژی a36 است که با نورد سرد ساخته می شود. این ورق آلیاژی سرد از مقاومت بالایی در برابر آب شور برخوردار است. به همین دلیل در ساخت وسایل دریایی نظیر کشتی و غیره بکار می رود.
  • ورق آلیاژی A516: این محصول آلیاژی نیز در چهار گرید به بازار عرضه می شود و از مقاومت بالایی در برابر دمای بالا برخوردار است. ورق آلیاژی a516 که با نورد گرم ساخته می شود، در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کاربرد دارد.

 

ورق آلیاژی و انواع آن

 

مقایسه ورق آلیاژی a283 و a36

ورق های آلیاژی a283 و a36 یک سری شباهت ها و تفاوت ها با یکدیگر دارند. شما برای خرید هر یک از این ورق های فولادی باید به طور کامل از ویژگی های آن آگاه باشید. در واقع مهم ترین تفاوت ورق های فولادی در میزان کاربرد عنصر منگنز و کربن است. این دو ورق به دلیل خواص مکانیکی و ترکیبات شیمایی متفاوت، کاربردهای متفاوتی نیز دارند. در ادامه به مقایسه ورق فولادی a283 و a36 می پردازیم:

ورق آلیاژی A283 چیست؟

همانطور که گفتیم، ورق آلیاژی a283 یکی از انواع ورق فولادی است که در چهار گرید A ،B ، C و D تولید می شود. مهم ترین تفاوت بین ورق فولادی a283 گرید C با دیگر گرید ها، میزان بالای کربن آن است. به همین دلیل، استحکام و تنش تسلیم بالاتری نسبت به ورق فولادی گرید A و B دارد. گرید C در این محصول یکی از پر کاربرد ترین انواع آن به شمار می رود.

 

ورق آلیاژی A36 چیست؟

ورق فولادی a36 که به ورق دریایی نیز معروف است، در دو گرید GL-A و LR-A تولید می شود. در واقع به دلیل مقاومت این نوع ورق فولادی در برابر آب شور، اغلب در صنایع دریایی بکار می رود و به همین دلیل به آن ورق دریایی می گویند. البته ورق دریایی A36 ، علاوه بر مصارف دریایی کاربردهای دیگری نیز در ساخت و ساز پل ها و ساختمان ها نیز دارد.

این محصول آلیاژی را می توان به شکل ورق، میلگردهای دایره ای، نبشی، چهارگوش و انواع تیرآهن تولید کرد. ورق a36 تنها 0.3 درصد کربن دارد و یکی از فولادهای کم کربن به شمار می رود. البته در مکان های مرطوب، برای افزایش مقاومت این محصول در برابر رطوبت به آن میزان کمی مس نیز افزوده می شود.

 

تفاوت ورق a283 و a36

 

تفاوت ورق a283 و a36

مهم ترین تفاوت ورق آلیاژی a283 و a36 در میزان عناصر تشکیل دهنده آن مانند منگنز و کربن است. میزان کربن در ورق A283 GR C، تقریبا 0.4 درصد است، در حالی که ورق فولادی a36 حدود 0.266 درصد کربن دارد. به همین دلیل فرایند جوشکاری برای ورق a283 گرید C دشوار تر خواهد بود.

در واقع ورق آلیاژی a283 یکی از انواع ورق فولادی a36 به شمار می رود و خواص مشابهی با آن دارد. اما از قابلیت شکل پذیری بیشتری نسبت به ورق a36 برخوردار است. به همین دلیل، سازندگان مخازن فولادی اغلب استفاده از ورق فولادی a283 گرید C  را نسبت به ورق فولادی a36 ترجیح می دهند. اما هر دو ورق دارای خواص مکانیکی نزدیک به هم هستند و به همین دلیل در برخی موارد می توان آن ها را به جای یکدیگر به کار برد.

ورق های فولادی a283 به دلیل خاصیت شکل پذیری بالا، معمولا در ساخت انواع تانکر و دیگ های بخار بکار می روند. استحکام بالای آن نیز باعث پر کاربرد بودن آن در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز می شود. اما ورق های فولادی a36 از مقاومت خوبی در برابر آب شور و املاح معدنی برخوردار هستند. بنابراین در ساخت انواع سازه، اسکله و کشتی سازی کاربرد دارند.

در واقع، با وجود تفاوت های ورق آلیاژی a283  و a36، هر دو محصول در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای دارند. در ادامه به تفاوت ترکیبات شیمیایی و خواص مکانیکی این دو ورق آلیاژی می پردازیم:

تفاوت ترکیبات شیمیایی ورق a283 و a36

نام آلیاژ کربن سیلیکون منگنز فسفر گوگرد مس
A283 GR C 0.24 0.04 0.09 0.035 0.04 0.2
A36 0.26 0.04 0.04 0.05 0.2

 

تفاوت خواص مکانیکی ورق a283 و a36

ورق آلیاژی حداقل استحکام کششی MPa تنش تسلیم MPa میزان انعطاف پذیری
A283 GR C 205 380-515 25
A36 250 400-550 23

 

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70302

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *