امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مفتول مسوار چیست و روش تولید آن

سیم مفتول یکی از محصولات مفید و پرکاربردی است که در صنایع زیادی به کار برده می شود. این سیم انواع مختلفی دارد که با توجه به ضخامت و قدرت از هر کدام برای کاربردی استفاده می شود. در این مبحث می خواهیم به بررسی مفتول مسوار و روش تولید آن بپردازیم. برای شناخت مفتول مسوار و کسب اطلاعات بیشتر درباره آن همراه ما باشید.

آشنایی با مفتول مسوار

در حال حاظر در صنایع از محصولات فولادی بسیار استفاده می شود که به عنوان یکی از این محصولات می توان سیم مفتول مسوار را نام برد.‌ مفتول آهنی گالوانیزه که دارای روکشی از سولفات مس است؛ را مفتول مسوار گویند. این مفتول از روکشی از جنس قلع و مس ساخته می شود که قلع آن ۸۵ درصد، مس ۲ درصد، آنتیموان ۵ الی ۱۰ درصد، کمی نقره و بیسموت می باشد.

این محصول به رنگ مس بوده و به صورت کلاف، هاسپل، قرقره و شاخه به فروش می رسد. نقطه ذوب این سیم بین ۱۷۰ الی ۲۳۰ درجه سانتی گراد است که به طور کلی می توان گفت پایین است. مواد اصلی استفاده شده در این محصول از فولاد کم کربن بوده و براساس استاندارد ASTM تولید شده و دارای رسانای ۴۰ درصد می باشد. لازم به ذکر است که این سیم در دو حالت کشش نرم و سخت تولید می شود.

ضخامت پوشش مفتول مسوار ۰.۰۷ الی ۱ میکرون بوده و از مس با کیفیت است. همچنین قطر این محصول ۰.۰۷ الی ۱۰ میلی متر بوده و هر کلاف آن دارای وزنی معادل ۱۵، ۳۰ و ۵۰ کیلوگرم می باشد. ناگفته نماند که هر شاخه آن نیز دارای طول ۲۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ سانتی متر است.

مفتول مسوار

ویژگی مفتول مسوار

بهتر است بدانید مفتول مسوار از ویژگی های زیادی برخوردار است که سبب کاربرد زیاد آن در صنایع شده است. این ویژگی ها شامل موارد زیر می شود:

استحکام کششی این محصول بالا بوده و دارای خواص رسانایی خوبی است. همچنین این مفتول از انعطاف پذیری خوبی برخوردار بوده و به راحتی می توان آن را شکل داد. یکی دیگر از ویژگی های این محصول قابلیت جوشکاری خوب آن است. همچنین این محصول در برابر زنگ زدگی و رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. قابلیت چکش خواری و سختی بالا از دیگر ویژگی های این محصول است.

ویژگی مفتول مسوار

کاربرد مفتول مسوار

لازم به ذکر است که مفتول مسوار نیز مثل محصولات مفتولی دیگر در صنایع زیادی استفاده می شوند که در زیر به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

با استفاده از این محصول سیم و کابل تولید کرده و از آن در آرماتوربندی ساختمان استفاده می شود. ساخت سیم جوش و جوشکاری از کاربردهای دیگر این سیم‌ می باشد. همچنین برای ساخت انواع چوب لباسی و آویز نیز از این مفتول استفاده می کنند. از کاربردهای دیگر این محصول می توان ساخت صفحه های یخچال های فروشگاهی را نام برد.

صنایع آشپزخانه، قفسه فروشگاه، محصولات ریلی و ساخت انواع پین را می توان به عنوان کاربردهای دیگر این مفتول نام برد. همچنین از این محصول در ساخت لوازم تزئینی و زیورآلات استفاده می شود. مفتول مسوار در تولید سوزن منگنه، پیچ و مهره، صفحات برق خورشیدی و ترنسفورماتورها به کار برده می شود. همچنین در سیم پیچی هدفون و بلندگو نیز از این مفتول استفاده می شود.

کاربرد مفتول مسوار

روش تولید مفتول مسوار

مفتول مسوار از شمش فولادی تولید شده و برای این کار شمش ها را در کوره مخصوص قرار داده و تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد گرم می کنند‌. سپس آن را از دستگاه نورد عبور می دهند و با استفاده از دستگاه های مخصوص آن را به کویل و توپی تبدیل می کنند. در نهایت عملیات نورد سرد بر روی قطعات انجام شده و با دستگاه های کشش کشیده می شوند تا سایز مورد نظر را پیدا کنند.

پس از آن نوبت به چربی زدایی می رسد که مهم ترین مرحله به حساب می آید. در این مرحله آلودگی ها، چربی ها، رسوبات، ناخالصی هایی چون سولفات، زنگ زدگی و کلرید را از مفتول پاک می کنند. این محصولات با توجه به ساختار آلیاژی که دارند وقتی در محیط های مرطوب قرار بگیرند زنگ زده نمی شوند پس باید با مواد شوینده مخصوص پاک شوند. این کار از سیاه شدن و ایجاد لکه در فرآیند گذر از حوضچه سولفات مس جلوگیری می کند.

سپس باید روکشی مفتول ها را انجام داد که برای آن از روکش مسی با کیفیت استفاده می شود. در آخر محصول را با دستگاه های پر سرعت تاب گیری کرده و شاخه بندی می کنند و سپس به بازار ارائه می دهند. لازم به ذکر است که برای تولید مفتول مسوار باید از دستگاه های پیشرفته و مجهز استفاده کرد.

روش تولید مفتول مسوار

آشنایی با مجموعه تخصصی آهن هایپر

مفتول مسوار، میلگرد، تیرآهن، نبشی و … از جمله مقاطع و محصولات فولادی پرکاربرد می باشد که امروزه در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. تیرآهن 12، تیرآهن 14، تیرآهن 16، تیرآهن 18، تیرآهن 20، تیرآهن 22، تیرآهن 24، تیرآهن 27 و تیرآهن 30 از جمله سایز های پرکابرد این مقطع فولادی به شمار می روند. شما خریداران عزیز با اطمینان از کیفیت این محصولات می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ جهت سفارش آن اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مفتول مسوار چیست؟

مفتول آهنی گالوانیزه که دارای روکشی از سولفات مس است را مفتول مسوار گویند.

کاربرد مفتول مسوار را ذکر کنید؟

استفاده در تولید سیم و کابل، ساخت چوب لباسی، ساخت لوازم تزئینی و زیورآلات، استفاده در سیم‌ پیچی هدفون و بلندگو

مفتول مسوار از چه چیزی ساخته می شود؟

ماده اولیه مفتول مسوار

این محصول از شمش فولادی تولید می شود.

https://ahanhyper.com//?p=72478

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *