امروز : دوشنبه 22 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

معرفی شیر صافی و انواع آن

شیرآلات و اتصالات لوله در انواع مختلفی موجود هستند که هر کدام وظیفه ای را برعهده دارند. یکی از پرکاربردترین انواع شیرآلات شیر صافی است که انواع گوناگونی دارد. در این مبحث قصد داریم به معرفی شیر صافی و انواع آن بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید تا با این محصول بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با شیر صافی

شیرآلات در ساختمان سازی کاربرد وسیعی دارند و از مواد مختلفی چون چوب، آهن، طلا، نقره، استیل و سفال ساخته می شوند. شیرها علاوه بر استفاده در ساختمان سازی در صنایع مختلف دیگری نیز کاربرد دارند که بسته به جنس و نوع آن متفاوت است. شیر صافی یکی از اتصالات لوله است که برای فیلتر کردن، تصفیه و جدا کردن ماده مایع از جامد مورد استفاده می باشد.

این شیرها جلوی جریان زباله هایی که در خطوط لوله هستند؛ را گرفته و از خرابی و زنگ زدگی تجهیزات جلوگیری می کنند. در نتیجه می توان گفت وظیفه این شیر فقط باز و بسته کردن جریان سیال نبوده بلکه ناخالصی های معلق در سیال را نیز جدا می کند. این شیر دارای اجزایی چون درپوش، توری و بدنه است.

شیر صافی

انواع شیر صافی

شیر صافی براساس نوع آلیاژ و فلزی موجود در آن انواع مختلفی دارد که در زیر به رایج ترین آن ها اشاره کرده ایم:

شیر صافی چدنی

در تولید این شیر صافی از آلیاژ چدن داکتیل استفاده شده و بدنه آن به صورت یک سه راه ۴۵ درجه است که در دهانه آن توری استیل نصب می شود. توری این شیر عمر بالایی داشته و از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار است؛ به همین دلیل تمام مدتی که در محیط خورنده قرار دارد سالم است. درپوشی که در آخر این مخزن قرار دارد قابلیت باز و بسته شدن را دارد تا بتوان آن را تمیز کرده و دوباره استفاده کرد. همچنین با کپ و توسط پیچ و مهره انتهای دهانه این شیر را کور می کنند.

این محصول مزایای زیادی دارد که از جمله آن می توان به هزینه ساخت پایین آن اشاره کرد که سبب محبوبیت آن نیز شده است. از این شیر معمولا در خطوط انتقال آب آشامیدنی بزرگ و سیستم های آب غیر شرب استفاده می شود. این محصول توانایی تحمل فشار ۱۰ الی ۱۶ ‌bar را داشته و سایز آن بین ۲ الی ۱۲ اینچ متغیر است. در تمام پروژه های پایپینگ استفاده از این‌ محصول ضروری بوده چون فیلتر شدن تمامی سیال ها الزامی است.‌ در محیط هایی که همراه با شوک مکانیکی و حرارتی است استفاده از این محصول توصیه نمی شود.

شیر صافی برنجی

یکی دیگر از انواع شیر صافی نوع برنجی آن است که از جنس برنز ریخته گری شده یا آلیاژ برنج بوده و کلاهک آن از برنج فورج می باشد. این محصول در دو نوع سبک و سنگین موجود بوده و دارای تحمل فشاری ۱۰، ۱۶، ۲۰ و ۲۵ bar است. سایز این شیر بین ۱۵ الی ۸۰ میلی متر متغیر بوده و می توان آن را به صورت افقی یا عمودی نصب کرد. از مزایای این محصول می توان مقاومت بالای مکانیکی و شیمیایی آن را ذکر کرد. همچنین سطح این شیر در برابر خوردگی اسیدی، لکه، اکسایش و بازی مقاومت خوبی دارد.

شیر صافی برنجی

شیر صافی استیل

بدنه و صفحه توری این شیر صافی از آلیاژ ضد زنگ فولاد بوده و در برابر خوردگی و حرارت بالا مقاومتی بالا دارد. سطح این محصول صیقلی بوده و سبب شده به راحتی تمیز شود.‌ این محصول را با توجه به کاربرد مورد نظر می توان به صورت زاویه دار، افقی و یا عمودی نصب کرد.

شیر صافی فولادی

یکی دیگر از انواع شیر صافی نوع فولادی آن است که براساس استاندارد ASME تولید می شود. این شیر تا ۴۰ درجه سانتی گراد دما را تحمل کرده و در محیط هایی که دما و فشار کاری بالا باشد از این نوع شیر استفاده می شود.

کاربرد شیر صافی

بهتر است بدانید شیر صافی در موارد زیادی به کار برده می شود که در زیر به برخی کاربردهای آن اشاره می کنیم:

این شیر برای فیلتر کردن انواع سیالات استفاده شده و به دلیل آنکه صنایع زیادی نیاز به سیالات تصفیه شده دارند استفاده از این محصول برای آن ها ضروری است. مثلا در صنایع سیالات خورنده، هوای فشرده، آب و فاضلاب، بخار، روغن و گاز به یک شیر صافی برای تصفیه نیاز است.

این محصول عمر مفید تجهیزات را افزایش داده و دیگر نیازی نیست از پمپ های قیمت بالا استفاده کرد. همچنین در برج ها، ساختمان ها و کارخانه ها نیز از این محصول استفاده می کنند. از کاربردهای دیگر این شیر صافی می توان به آبیاری قطره ای و پروژه های آبرسانی اشاره کرد.

کاربرد شیر صافی

مزایای شیر صافی

شایان ذکر است استفاده از شیر صافی مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

با استفاده از این محصول می توان عمر سیال و تجهیزات استفاده شده در بخش انتقال سیالات را افزایش داد. همچنین این محصول هزینه های مربوط به تمیز کردن و نگهداری از قطعات را تا حد زیادی کاهش داده و از رسوب گرفتن لوله ها جلوگیری می کند.

با استفاده از این محصول می توان فواصل زمانی پاکسازی قطعات و لوله را از رسوبات افزایش داد. این محصول عمر بالایی داشته و در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. همچنین توری این محصول قابلیت تعویض را داشته و هزینه های مربوط به تعمیر و یا نگه داری قطعات آن بسیار پایین است. نصب این شیر به راحتی انجام شده و می توان بسته به کاربرد آن را به صورت افقی یا عمودی نصب کرد.

نکات مهم در نصب شیر صافی

لازم است که در نصب شیر صافی توجه به نکات زیر ضروری است:

باز کردن درپوش فلنج اولین نکته ای است که در زمان نصب باید به آن شود. توری را باید جوری نصب کرد که تحت نیروی برشی، خمشی یا پیچشی قرار نگیرد. همچنین شیر صافی جوری باید نصب شود که از ته نشین شدن آب در محفظه جلوگیری کند. از دیگر نکاتی که باید به آن توجه کرد اطمینان از تمیز بودن صافی در حمل و نقل و نگهداری از آن است. همچنین مطمئن شوید که توری و بخش داخلی لوله تمیز باشد. نصف صافی با توجه به جریان مشخص شده بر روی بدنه نصب شود. زمانی که سیستم در حال کار است؛ به هیچ وجه درپوش آن را برندارید چون باعث می شود، سیال به اطراف پاشیده شود.

نصب شیر صافی

خرید شیر صافی

برای خرید شیر صافی می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید. برای انتخاب بهتر با کارشناسان خبره آهن هایپر در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت کنید. به طور کلی باید ذکر کنیم که این مجموعه جهت عرضه و فروش مقاطع فولادی همچون میلگرد، تیرآهن، ناودانی و … فعالیت دارد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

شیر صافی چیست؟

یکی از اتصالات لوله است که برای تصفیه، جداسازی و فیلتر کردن ماده مایع از جامد استفاده می شود.

انواع شیر صافی کدامند؟

شیر صافی چدنی، فولادی، برنجی و استیل

نکات مهم در نصب شیر صافی را ذکر کنید؟

باز کردن درپوش فلنج، نصب توری به صورت عدم تحمل نیروی کششی، خمشی و برشی، نصب توری به صورت جلوگیری از ته نشینی آب در محفظه، اطمینات از تمیز بودن صافی

https://ahanhyper.com//?p=72458

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *