امروز : جمعه 26 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مروری بر انواع و کاربردهای شیر دروازه ای

شیرآلات از تجهیزات پر کاربردی هستند که در صنایع مختلف استفاده شده و دارای انواع مختلفی هستند. شیر دروازه ای یکی از شیرهای صنعتی است که خود دارای انواع گوناگونی است. در این مبحث قصد داریم مروری بر انواع و کاربردهای شیر دروازه ای داشته باشیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این محصول همراه ما باشید.

آشنایی با شیر دروازه ای

شیر دروازه ای یک شیر صنعتی است که کاربرد آن برای باز و بسته کردن جریان حرکت مایعات در لوله ها است. در این شیر یک دیسک دایره ای یا مستطیلی به صورت کشویی بر روی یک دریچه می لغزد بدین صورت این دیسک که دروازه نام دارد باعث توقف جریان می شود.

این محصول سایزهای متفاوتی دارد که کاربردهای مختلفی دارند؛ ولی اجزای آن ها مشابه هم است. از این شیرها اغلب برای جداسازی سیالات استفاده می کنند و آن ها را در حالت کاملا باز یا کاملا بسته قرار می دهند. این محصول را نمی توان در حالات میانی باز و بسته قرار داد؛ چون جریان پر سرعت باعث لرزش و ضربه دیدن آن می شود.

شیر دروازه ای

انواع شیر دروازه ای از نظر عملکرد

شیر دروازه ای را از نظر مکانیز عمل می توان به دو نوع محور ثابت و محور متحرک تقسیم کرد که در زیر هر کدام را مختصر توضیح می دهیم:

شیر دروازه ای با محور متحرک: در این شیر وقتی فلکه بچرخد محور و کشو با هم حرکت کرده و بالا و پایین‌ می روند. این قسمت در بوش محور قرار گرفته و پیچ های محور با پیچ های بوش با هم درگیر می شوند. بوش و فلکه شیر محوری یکپارچه تولید کرده و وقتی فلکه بچرخد بوش محور به گردش در می آید.

همچنین در زمان گردش فلکه کشوی شیر با محور به سمت پایین و بالا حرکت کرده و هنگامی که شیر کامل باز شد محور به اندازه طول کشو از فلکه بالاتر می رود.شیر دروازه ای با محور ثابت: این نوع شیر دروازه ای محور ثابتی دارد که در آخر آن پیچ می شود. فلکه محور شیر در این محصول به صورت یکپارچه بوده و بخش پیچ دار محور داخل بدنه شیر قرار دارد.

انواع شیر دروازه ای

انواع شیر دروازه ای براساس نوع المان بسته شدن

شیر دروازه ای با توجه به نوع دیسک به هفت نوع زیر تقسیم می شود:

شیر دروازه ای دیسک موازی

این نوع شیر دروازه ای شامل دو دیسک موازی است که به صورت خلاف هم بر روی سیت های موازی قرار دارند. در این شیر بین دو سیت موازی یک دروازه مسطح قرار دارد تا جریان به صورت مورد نظر قطع شود. این محصول برای جریان های کم فشار و فشار پایین استفاده می شود. ناگفته نماند که رایج ترین نوع این شیرها دروازه ای چاقویی است.

شیر دروازه ای گوه جامد

پر کاربردترین شیر دروازه ای شیر دروازه ای گوه جامد است که قیمت پایینی داشته و از آن در فرآیندهای مربوط به گاز، نفت و هوا استفاده می شود. طراحی گوه ای این محصول باعث بالا رفتن بار وارده بر سیت ها شده و می توان آن را در هر موقعیت و به هر صورتی نصب کرد. می توان گفت این محصول تقریبا برای تمامی سیالات مناسب بوده و برای جریان متغیر کارآمد است. این محصول خود به دو دسته پیچی بیرونی و پیچی داخلی تقسیم می شود.

شیر دروازه ای گوه انعطاف پذیر

این شیر یک دیسک تک قطعه دارد که تمام‌ محیط آن برش داده شده است و این برش می تواند در شکل ها، اندازه ها و عمق های مختلفی باشد. این محصول دچار انقباض و انبساط نمی شود زیرا دیسک می تواند این انبساط و انقباض را جبران نماید. بیشتر در سیستم های بخار از این محصول استفاده می کنند تا مانع کوری گرمایی شوند. بعض وقتها این شیرها را فقط بعد از گرم شدن توسط سیستم می توان باز کرد که به این فرآیند کوری گرمایی می گویند.

شیر دروازه ای با گوه تقسیم شده

در این محصول گوه ها در دو نیم و به صورت جدا شده ساخته می شوند. بدین صورت گوه می تواند زاویه مناسب با وجه های بیرونی را به خود گرفته و با سیت چفت شود و به طور خودکار با هر دو سطح سیت همسو و تنظیم شود.

شیر دروازه ای دو دیسکی

در این شیر دروازه ای به صورت دو دیسک هستند که در جهت مخالف هم روی سیت های موازی توسط یک فنر کشیده می شوند. در این محصول شیر به جریان سیال وابسته نبوده و به خوبی چفت می شود و می توان برای سیستم های گاز و محصولات نفتی سبک از آن استفاده کرد.

شیر دروازه ای فانوسی

این شیر دروازه ای به گونه ای است که هنگام نشت شیر استم تماس با مواد زیان آور را بسیار کاهش می دهد. فانوس دستگاهی فلزی است که درز بین بونت و استم را چفت کرده و مانع نفوذ سیال سیستم به هوا می شود. فانوس می تواند به صورت خطی حرکت کرده و می توانند راه نشت سیال به هوا را بگیرند.

شیر دروازه ای چاقویی

برای سیستم هایی که میزان جامدان معلق آن بالا است این نوع شیرها استفاده می شوند. دیسک این محصول تیز بوده و به راحتی دوغاب یا ناخالصی را می برند. وزن این محصول کم بوده و در کارخانه معدن، سیمان، تولید مواد شیمیایی و موارد مشابه به کار برده می شود.

شیر دروازه ای چاقویی

ویژگی شیرآلات دروازه ای

بهتر است بدانید شیرهای دروازه ای ویژگی های مشخصی دارند؛ که به شرح زیر می باشد:

کشوی نشیمن گاه این محصول به آسانی تعویض می شود. این شیرها به آسانی باز و بسته می شوند زیر دارای یاتاقان هستند. همچنین آب بندهای این محصولات تا ۱۷۵ درجه سانتی گراد تعویض می شوند. در صورتی که بر روی نشیمن گاه یا دریچه مخصوص کشوها روغن کاری انجام شود مقاومت آن ها در مقابل فشار بدنه زیاد می شود.

اجزای شیر دروازه ای

لازم است بدانید شیر دروازه ای دارای اجزا و قطعات مختلفی است که در زیر به سه جزء اصلی آن اشاره می کنیم:

بدنه: این قسمت با استفاده از اتصالات جوشی، پیچی یا فلنجی به تجهیزات یا لوله مورد نظر وصل می شود.

بونت: بونت قسمتی از اجزای متحرک شیر را شامل شده که با پیچ و مهره به بدنه وصل می شوند.

تریم: قطعات و اجزای داخل شیر دروازه ای را که با سیال به طور مستقیم درتماس هستند؛ را تریم‌ گویند. تریم شامل دروازه، استم، گوه، حلقه های سیت و دیسک است.

نحوه عملکرد انواع شیرهای دروازه ای

نحوه عملکرد این محصول بدین گونه است که دیسک به صورت عمود بر روی سیت حرکت کرده و امکان باز و بسته شدن آن را ایجاد می کند. لازم به ذکر است که این جریان می تواند در هر دو طرف انجام شود. این محصولات را به دلیل فشار زیاد و مدت زمان طولانی بسته بودن در جریان های رو به بالا استفاده نمی کنند؛ زیرا باید فلکه بارها چرخانده شود.

نحوه عملکرد شیر دروازه ای

آشنایی با آهن هایپر

میلگرد، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق فولادی و … از جمله محصولات فولادی پرکاربرد می باشند. شما مخاطبین گرامی برای تهیه و خرید این محصولات فولادی می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی داشته باشید؛ کافیست با کارشناسان فروش آهن هایپر در تماس باششید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

انواع شیر دروازه ای از نظر عملکرد را نام ببرید؟

شیر دروازه ای با محور متحرک، شیر دروازه ای با محور ثابت

شیر دروازه ای با گوه تقسیم شده چگونه محصولی است؟

این شیر در دو نیم و به صورت جدا شده تقسیم می شود.

مهم ترین اجزای شیر دروازه ای کدامند؟

بونت، تریم، بدنه

https://ahanhyper.com//?p=72415

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *