امروز : سه‌شنبه 23 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مبدل حرارتی چیست

برای انتقال حرارت نیاز به دستگاهی است که این کار را انجام دهد که مبدل حرارتی این کار را انجام می دهد. در این مبحث قصد داریم به بررسی مبدل حرارتی چیست بپردازیم. از شما مخاطبین گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

آشنایی با مبدل حرارتی

مبدل حرارتی دستگاهی است بر اثر اختلاف دمای ایجاد شده حرارت را بین دو سیال منتقل می کند. به طور مثال این نوع مبدل روغن حرارت روغن داغ را به هوا یا آب انتقال می دهد. در این انتقال دو سیال با هم تماس مستقیم ندارند. به طور کلی مبدل از پر کاربردترین تجهیزات موتورخانه است که برای تبادل و انتقال سیالات استفاده می شود. در این شرایط دمای سیالات با هم متفاوت است. مبدل ها دارای دو ورودی و دو خروجی هستند که با توجه به دبی ورودی و خروجی و سایز هر سیال سایزهای متفاوتی دارند.

مبدل حرارتی

انواع مبدل های حرارتی

پر کاربردترین مبدل های حرارتی به سه دسته مبدل حرارتی پوسته و لوله، نوع هوا خنک و صفحه ای تقسیم می شوند. همگی این دستگاه ها کاهنده دمای مایعات و گازها هستند که در نحوه عملکرد با هم تفاوت دارند. در ادامه به بررسی هر کدام از این مبدل ها می پردازیم:

مبدل حرارتی پوسته و لوله

این مبدل حرارتی از دو قسمت اصلی پوسته و لوله های باریک با مقطع دایره تشکیل شده است. جنس پوسته آهن یا استیل بوده و لوله ها از جنس مس ساخته می شوند‌. در این مبدل حرارتی یک سیال از درون دسته ای از لوله ها که همه به یک خروجی و ورودی وصل هستند؛ عبور می کنند و سیال دیگر با دمایی متفاوت درون پوسته ای که لوله ها را احاطه کرده است، جریان می یابد.

بدین صورت در اثر اختلاف دمای بین دو سیال و از طریق دیواره ها گرما از سیال گرم به سیال سرد انتقال می یابد. در نتیجه بدون اینکه این دو سیال با هم تماس مستقیم داشته باشند انتقال گرما انجام می شود‌. از این مبدل برای سیالات گوناگون و در صنایع مختلف استفاده می شود. این مبدل حرارتی ویژگی های زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به تحمل فشار و دمای بالای آن اشاره کرد. طراحی و ساخت این نوع مبدل راحت بوده و به همین دلیل در صنعت به طور وسیعی از آن استفاده می شود.

انواع مبدل های حرارتی

مبدل حرارتی صفحه ای

این نوع مبدل دارای تعدادی پلیت است که بهم وصل هستند. مبدل حرارتی صفحه ای در دو نوع واشردار و جوشی ساخته می شود. از نوع جوشی آن برای ظرفیت های پایین استفاده می شود و نوع واشردار آن در ظرفیت های بالا مورد استفاده می باشد. پلیت های این مبدل از جنس استنلس استیل می باشد که کانال هایی برای عبور سیال دارند. عملکرد این مبدل حرارتی بدین صورت است که تعداد زیادی صفحه که ضخامت کمی دارند پشت سر هم قرار می گیرند و بین آن ها فضای خالی ایجاد می شود.

یک لوله جریان سیال گرم و یک لوله جریان سیال سرد به صورت یکی در میان به صفحات وصل می شوند. بدین صورت سطح انتقال حرارت افزایش یافته و انتقال حرارت از دیواره صفحات بین سیالات انجام می شود. این نوع مبدل ها قادرند؛ فشارها و دمای بالا را تحمل کنند. این مبدل ها دارای ابعاد کوچکتری هستند چون سطوح انتقال دهنده حرارت در آنها زیاد است. در صنعت از این مبدل استفاده های زیادی می شود.

مبدل حرارتی هوا خنک

طرز کار این مبدل حرارتی بدین صورت است که هوا با سرعت زیادی از اطراف لوله های فین دار عبور کرده و سیالی که در لوله ها جاری است گرمای خود را به هوای محیط منتقل می کند‌‌. در این مبدل ها از لوله های فین دار برای افزایش سطح انتقال حرارت استفاده می شود. این نوع مبدل در سه نوع افقی، عمودی و V شکل تولید و عرضه می شوند که نحوه عملکرد همگی آن ها مثل هم می باشد.

مبدل حرارتی هوا خنک

کاربرد مبدل حرارتی

بهتر است بدانید مبدل حرارتی کاربردهای زیادی دارد. در ادامه به بررسی کاربردهای آن می پردازیم:

از مبدل حرارتی در تولید برق در نیروگاه ها استفاده می شود. همچنین در صنایع غذایی و کارخانه های تولید نوشیدنی نیز از مبدل حرارتی استفاده می شود. از کاربردهای دیگر این دستگاه می توان به استفاده در صنایع پزشکی و داروسازی اشاره کرد. استفاده در پالایشگاه های نفت، گاز و پتروشیمی از کاربردهای دیگر این دستگاه به شمار می رود. لازم به ذکر است که از این دستگاه در استخر های شنا، جکوزی و سونا هم استفاده می شود. مبدل حرارتی در تاسیسات گرمایشی، سردخانه و تهویه مطبوع هم مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد مبدل حرارتی

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی در ابعاد مختلف می باشند. میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی، پروفیل و … از جمله پرکاربردترین محصولات فولادی در ساخت و ساز می باشند. شما مخاطبین گرامی برای تهیه و خرید این محصولات فولادی می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مبدل حرارتی چیست؟

مبدل حرارتی دستگاهی است که برای انتقال حرارت بین سیالات استفاده می شود.

انواع مبدل های حرارتی کدامند؟

مبدل حرارتی پوسته و لوله، مبدل حرارتی صفحه ای و مبدل حرارتی هواخنک

کاربرد مبدل حرارتی را ذکر کنید؟

موارد استفاده مبدل حرارتی

استفاده در تولید برق در نیروگاه ها، صنایع غذایی و کارخانه های تولید نوشیدنی، صنایع پزشکی و داروسازی، پالایشگاه های نفت، گاز و پتروشیمی

https://ahanhyper.com//?p=72399

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *