امروز : سه‌شنبه 30 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

همه چیز درباره لوله گازی روکار

لوله های فولادی برای جابه جایی گازها و مایعات استفاده شده و در انواع مختلفی موجود می باشند. یکی از انواع این لوله ها لوله گازی است که در دو نوع روکار و توکار موجود است. در این مبحث قصد داریم به بررسی همه چیز درباره لوله گازی روکار بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این محصول تا پایان ما را همراهی کنید.

لوله گازی یکی از لوله های فولادی است که از ورق های گالوانیزه ساخته شده و به دسته بندی های متعددی تقسیم می شود. لوله گازی روکار متداول ترین نوع این لوله ها است که از آن در مصارف زیادی استفاده می شود. این لوله به صورت روکار نصب شده و به دلیل آن که آسیب پذیر است برای لوله کشی درون ساختمان ها و درون شهری استفاده می شوند.

برای انتقال گاز در مسافت های طولانی نمی توان از این نوع لوله استفاده کرد. این لوله از محصولاتی است که دارای استاندارد اجباری بوده و در صورت استفاده از لوله های غیر استاندارد در گاز رسانی غیر قانونی بوده و پیگرد قانونی دارد.

تمامی قطعاتی که در این لوله ها استفاده می شوند باید دارای کد رهگیری و چاپ استاندارد باشند. استاندارد استفاده شده در این مقاطع شامل ISIRI 3370 بوده و در زمان خرید با داشتن این آرم و نشان به راحتی می توان خرید خود را انجام داد.

 

همه چیز درباره لوله گازی روکار

 

انواع لوله های مناسب برای لوله کشی روکار گاز

لوله های فولادی

این لوله ها باید از جنس فولاد سیاه باشد و می توان از نوع بدون درز و یا درزدار آن استفاده کرد. برای ساخت این لوله ها از استاندارد ملی به شماره ۳۳۶۰، API5L و DIN استفاده می شود. برای حفاظت این لوله ها باید آن ها را رنگ آمیزی کرد؛ تا مقاومت آن ها افزایش یابد.

لوله کشی تا قطر ۲ اینچ به صورت جوشی یا دنده ای بوده و بیشتر از ۲ اینچ به صورت جوشکاری برقی می باشد. همچنین اگر ارتفاع لوله از سطح زمین کمتر از ۱۸۰ سانتی متر باشد باید از آن به وسیله غلاف فلزی محافظت شود و توسط بست به دیوار محکم شود.

لوله های مسی

یکی دیگر از لوله های مناسب برای استفاده در لوله گازی روکاری نوع مسی هستند که برای اتصال سیستم لوله کشی به دستگاه های گازسوز ثابت استفاده می شود. این لوله ها باید جایی به دور از صدمات فیزیکی نصب شده و تمام نکان ایمنی در آن راعایت شود.

لوله قابل انعطاف

از این لوله ها برای وصل کردن دستگاه های گاز سوز خانگی به سیستم لوله کشی استفاده می کنند. جنس این محصول از لاستیک مصنوعی تقویت شده است و تا قطر ۱۶ میلی متر موجود بوده و جداره داخلی آن در برابر مواد نفتی و گاز مقاوم است. در صورتی که به قطر بالاتر نیاز است؛ باید از شلنگ استاندارد مخصوص گاز و فشار قوی استفاده شود. بهتر است بدانید که حداکثر طول این لوله باید ۱۲۰ سانتی متر باشد.

 

همه چیز درباره لوله گازی روکار

 

جنس انواع لوله گازی روکار

لوله گازی روکار از نظر جنسی به چهار دسته تقسیم می شود که در زیر آن ها را شرح می دهیم:

گالوانیزه: این لوله های پوششی از روی دارند که مقاومت آن ها را در برابر خوردگی و زنگ‌ زدگی افزایش می دهد. برای مناطقی که رطوبت زیادی دارند از این محصول استفاده می شود.

برنجی: یکی دیگر از انواع لوله گازی روکار لوله برنجی است که کمتر از آن استفاده می شود. این محصول سنگین وزن بوده و قیمت بالایی دارد به همین دلیل فقط در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی اتیلن: این لوله از مهم ترین لوله ها برای گازرسانی بوده و اغلب برای گازرسانی شهری به کار برده می شود.‌ قیمت این محصول پایین بوده و طول عمر آن به نسبت خوب می باشد.

مسی: این لوله ها در موارد خاصی استفاده شده و رسانای خوبی هستند‌.

نکات ایمنی در لوله گازی روکار

برای نصب و استفاده از لوله گاز روکار نیاز است که مواردی رعایت شود که عبارتند از:

  • حداقل فاصله لوله از کف موتورخانه ۵ سانتی متر باشد.
  • فاصله این لوله ها از لوله آب باید حداق ۵ سانتی می بوده و در صورت عدم امکان باید لوله روکار نوارپیچی شود.
  • لوله گاز باید با سیم برق روکار، پریز و کلید برق حداقل ۵ سانتی متر فاصله داشته باشد.
  • زمان عبور لوله از دیوار برای جلوگیری از ساییدگی بهتر است از غلاف استفاده شود. و در این صورت باید دو سر لوله لاستیک مسدود کننده استفاده کرد.
  • در صورت عبور لوله از پشت وسایل گازسوز باید پایین تر از سطح شعله باشد. در صورت عبور از بالای دستگاه گازسوز باید از سطح شعله حداقل ۵۰ سانتی متر بالاتر باشد.
  • تمامی لوله های روکار باید یک سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشند تا مانع جمع شدن مواد زائد شوند.
  • بست لوله باید لوله را کاملا در خود گرفته و بتواند وزن آن را تحمل کند؛ همچنین بین بست و لوله باید دو لایه نوار عایق کاری بسته شود.

همه چیز درباره لوله گازی روکار

خرید لوله گازی روکار

خرید لوله گازی روکار از اهمیت بالایی برخوردار است. کیفیت و مرغوبیت این نوع لوله از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین خاطر توصیه می کنیم برای تهیه و سفارش این نوع لوله از فروشگاه های معتبر و شناخته شده ای همچون فروشگاه آهن هایپر اقدام کنید.

شما خریداران و مخاطبین گرامی برای خرید لوله گازی روکار به صورت اینترنتی می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید. برای انتخاب بهتر با توجه به کاربرد مدنظر خود می توانید با کارشناسان خبره آهن هایپر در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

انواع لوله های مناسب برای لوله کشی روکار گاز کدامند؟

لوله فولادی، مسی و انعطاف پذیر

لوله برنجی چگونه لوله ای است؟

این لوله وزن سنگین و قیمت بالایی داشته و فقط در موارد خاص از آن استفاده می شود.

نکات ایمنی در لوله گازی روکار را ذکر کنید؟

فاصله از کف حداقل ۵ سانتی متر، فاصله لوله گاز تا پریز و کلید برق ۵ سانتی متر، استفاده از غلاف، لوله از دیوار یک سانت فاصله داشته باشد.

https://ahanhyper.com//?p=70454

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *