امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

لوله کشی گاز توکار چیست؟ استانداردها و نکات آن

لوله کشی گاز از بخش های مهم در اجرای تاسیسات است که به دو صورت انجام شده و هر کدام در مواقعی کاربرد دارند. این عملیات باید طبق اصول استانداردهایی انجام شود؛ تا از بروز حادثه جلوگیری گردد. در این مبحث قصد داریم لوله کشی گاز توکار استانداردها و نکات آن را مورد بررسی قرار دهیم. تا آخر مقاله همراه ما باشید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

آشنایی با لوله کشی گاز توکار

لوله کشی گاز توکار شامل لوله هایی می شود که برای انتقال گاز از یک شهر به شهری دیگر استفاده می شود. این لوله ها در داخل دیوار، زمین و … کار گذاشته شده و در دسترس نمی باشند. به دلیل پنهان بودن و دسترسی سخت به این لوله ها باید کیفیت و اجرای درست آن ها کنترل شده و جوشکاری آن با دقت بالایی انجام شود. این لوله از مقاومت بالایی برخوردار بوده و در برابر ضربات ناگهانی بسیار مستحکم است.

همچنین از ویژگی های این لوله ها می توان به مقاومت آن در برابر رطوبت و فرسایش نیز اشاره کرد. لوله های فولادی سیاه بهترین جنس لوله ای است که برای گازکشی توکار استفاده شده و براساس استاندارد ملی ساخته می شود. این لوله ها سفت و سخت بوده و معمولا دارای قطر ۱ اینچ یا کمتر هستند. به عنوان مناسب ترین لوله های گاز توکار می توان لوله های بدون درز و لوله های api را نام برد ولی لازم به ذکر است که در فضاهای روباز می توان از لوله درزدار استفاده کرد.

لوله کشی گاز توکار

استاندارد لوله کشی گاز توکار

لوله کشی گاز توکار به علت خطراتی که ممکن است ایجاد شود؛ بهتر می باشد که استانداردهایی رعایت شود. برخی از این استانداردها شامل موارد زیر می شود:

اولین استاندارد رعایت فاصله لوله گاز از دیگر اتصالات نصب شده در محل است. به طوری که در زمان لوله کشی گاز توکار باید حداقل ۱۰ سانتی متر فاصله بین لوله و اتصالاتی چون کابل های برق و لوله های دیگر باشد. در صورت عدم امکان رعایت این فاصله می توان آن را با عایق حرارتی از دیگر اتصالات جدا کرد.

همچنین لوله های پیچ خورده باید با نوار مخصوص نوارپیچی شوند‌ که این عملیات باید در آب و هوای مناسب انجام شود. بهتر است بدانید که برای اجرای این لوله ها مناسب ترین روش جوشکاری با برق است. استاندارد دیگری که باید رعایت شود پاکسازی کانال از مواد اضافی و قیرگونی کانال است.

عایق بندی لوله کشی گاز توکار

عایق بندی کردن لوله کشی گاز توکار اهمیت زیادی دارد؛ چون این مقاطع با ملات پوشیده شده اند و باید آن ها را عایق کاری کرد تا آسیب دیده و خورده نشوند. قبل از انجام این کار باید به وسیله حلالی مثل بنزین زنگ زدایی و چربی زدایی انجام شود. بعد از آن با پرایمر عایق کاری آغاز شده و در آخر روی آن را با نوار می پوشانند.

قابل ذکر است که قبل از انجام نوارپیچی مطمئن شوید که پرایمر خشک است. نوارپیچی به صورت دو لایه پوشش با اوورلپ ۵۰ درصد انجام شده و توجه کنید که نوار و پرایمر از نظر شیمیایی با هم سازگار باشند‌. نوار ۵ سانتی متری می تواند لوله ۲.۵ کیلوگرمی را تحمل کند و به همین منوال مقدار بالاتر می رود. برای لوله هایی که در محل جوشکاری می شوند؛ باید در زانوها و پیچ ها از نوار سرجوش استفاده کرد.

عایق بندی لوله کشی گاز توکار

نکات مهم در لوله کشی گاز توکار

لوله کشی گاز توکار به دلیل اهمیت زیادی که دارد؛ رعایت برخی نکات در آن الزامی است. این نکات به شرح زیر می باشد:

این مقاطع باید کیفیت بالایی داشته باشند و با انجام جوشکاری کیفیت خود را از دست ندهند. مهندس ناظر می تواند قبل از اجرا، اصالت و استاندارد محصولات برای آن ها تست کیفیت انجام دهد. نکته مهم دیگر نظارت مجری در تمامی مراحل است و در صورتی که نیاز به تغییر مسیر است؛ باید این کار با مشورت ناظر انجام گیرد.

همچنین سایز لوله های استفاده شده نیز مهم است و با استفاده از نقشه ساختمان می توان سایزبندی آن را انجام داد. ضمن انجام عایق کاری برای جلوگیری از آسیب به نوار عایقی یک لایه ماسه یا خاک نرم ۵ سانتی متری در زیر لوله قرار داده و روی آن را با ملات نرم بپوشانید. لوله ها نباید از دودکش، تهویه، چاه آب یا فاضلاب و هواکش عبور کنند.

خوردگی لوله گاز توکار

برای خوردگی لوله گاز توکار دو عامل اصلی وجود دارد که در زیر به آن ها می پردازیم:

خوردگی شیمیایی: این خوردگی شامل آلودگی چون اسید، گرد و غبار، روغن، نمک … است که به برخی آلیاژهای فولاد واکنش نشان داده و سبب زنگ زدگی و خوردگی شیمیایی می شود‌. همچنین به لایه غیرفعال آسیب رسانده و توانایی محافظتی آن را کاهش می دهد. در نتیجه خوردگی و زنگ زدگی شیمیایی رخ می دهد.

خوردگی الکتروشیمیایی: یکی دیگر از عوامل خوردگی و زنگ زدگی لوله کشی گاز توکار خوردگی الکتروشیمیایی است که همان آلودگی فولاد کربنی است. این آلودگی به خاطر تماس با قطعات فولادی کربنی باعث تشکیل سلول های گالوانیک شده و سبب خوردگی می شود.

خوردگی لوله گاز توکار

خرید لوله گاز توکار

برای اینکه بتوانید جهت خرید لوله گاز توکار اقدام کنید؛ باید کیفیت و مرغوبیت آن را مدنظر قرار دهید. تمامی این نوع لوله ها از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار می باشند. به شما مخاطبین گرامی توصیه می کنیم جهت تهیه و سفارش این نوع لوله ها از طریق فروشگاه تخصصی آهن هایپر به آدرس وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید. برای انتخاب بهتر و مناسب این محصولات با کارشناسان خبره این مجموعه در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

لوله کشی گاز توکار چیست؟

این لوله ها درون دیوار و زمین تعبیه شده اند و برای انتقال گاز از یک شهر به شهر دیگر استفاده می شوند‌.

استاندارد لوله کشی گاز توکار را ذکر کنید؟

رعایت فاصله لوله گاز از اتصالات دیگر، نوارپیچی لوله های پیچ خورده، پاکسازی کانال از مواد اضافی و قیرگونی کانال

دو عامل اصلی خوردگی لوله گاز توکار کدامند؟

خوردگی شیمیایی و الکتروشیمیایی

https://ahanhyper.com//?p=72326

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *